Herfst5daagse

Van dinsdag 20 t/m zaterdag 24 oktober 2015 organiseerde de Stichting Sportwandelschool Hoorn / Westfriesland de Herfst5daagse met verschillende startplaatsen, te weten Groet, Schoorl-Noord, Schoorl-centrum, Egmond aan Zee en Bakkum/Castricum.

Op dinsdag 20 oktober was de startlocatie Restaurant Duingroet, Heereweg 284, 1873 GG Groet. Wij overnachtten in een hotel te Bergen aan Zee. Met een busje van het hotel lieten wij ons naar de start brengen, tezamen met een aantal andere wandelaars. De eigenlijke start was vanuit het plaatsje Hargen dat onder Groet valt. Over het Camperpad, dat onder Camperduin ligt, en door de Pirolavallei werd Hargen verlaten. Bij Hargen aan Zee, langs de Heerenweg, stonden twee richtingen op markeringen van de organisatie. Bij de verkeerde richting stond de duidelijkste markering. Heel goed van deze wandelorganisatie is, dat we naast een routebeschrijving ook de ingetekende route meekregen. En aan de hand daarvan werd spoedig de verkeerde wandelrichting vastgesteld. Nu zagen we hier wel een groot en langwerpig meer liggen dat in verbinding met de zee stond. We moesten namelijk naar het strand lopen en daar ruim 3½ km in noordelijke richting lopen. Het strand werd bereikt langs standbeeld De Strandvonder. Het was deze dag zwaar bewolkt en er hingen fraaie fotogenieke wolken die door ons op de gevoelige plaat werden vastgelegd.

Aan de zuidkant van Petten werd het strand verlaten. We zagen hier heel duidelijk de aanplant van vele helm-plantjes.

Helmgras is een sterk gewas en goed bestand tegen wind en zout. De wortels worden zes tot negen meter lang en houden het zand van de duinen vast. Helm kan zowel in het vroege voorjaar als in het najaar geplant worden. Op de vlakke stukken en flauwe hellingen maakt een machine groeven in de ondergrond. Op steile hellingen gebeurt dit handmatig met een spade. Het helmgras wordt vervolgens met de hand in de groeven geplant en met de voet vastgezet. Het helmgras komt uit dichtbegroeide duinen langs de Nederlandse kust. Mits er geen kale plekken ontstaan mag hier gezond helmgras worden 'gestoken', oftewel weggehaald. De 'stekken' worden in bosjes van zeven tot tien stuks tot een nieuwe plant bij elkaar gebonden om te worden geplant.

Ook zagen we hier nog de basaltblokken van de Hondsbossche Zeewering.

Dit is het nieuwe strand en zijn de nieuwe duinen van Camperduin. Sinds de start van het opspuitwerk op het strand op 1 juli 2014 is er 30.000.000 kuub zand neergelegd en ruim 14 hectare helmgras geplant. Nederland heeft er met dit project 400 voetbalvelden nieuw land bij gekregen.
De lagune is het enige meer in Nederland op een strand. Lekker om te zwemmen en pootje baden vooral in voor-en najaar en een unieke plek voor strandactiviteiten. Het water in de lagune gaat mee met eb en vloed. Bij vloed kan er een zeer sterke stroming staan vanuit zee naar de lagune. Wanneer het eb is komen de oude strekdammen soms weer boven water.
De kustverdediging van Noord- en Zuid-Holland is voor de komende 50 jaar weer op orde. De Noord- en Zuid-Hollandse kust is nu goed bestand tegen stormen van de zwaarste categorie, die gemiddeld eens in de 10.000 jaar voorkomen. Ook bieden het verbrede strand en nieuwe duinen volop kansen voor recreatie en natuurontwikkeling. Een deel van het nieuwe strand tussen Camperduin en Petten al volop gebruikt. Zeehonden hebben het strand ontdekt om te rusten

Nu was er een parkoerswijziging. Dit vanwege een kermis en draverij. In Petten was een geplande stempelpost bij Brasserie Restaurant Zo Gewoon. Alle wandelaars dachten natuurlijk dat we daar naar toe moesten, hoewel die kant niet de wandelmarkering stond. Wij liepen niet helemaal daar naar toe, want andere wandelaars hadden geconstateerd dat Brasserie Restaurant Zo Gewoon gesloten was. Iets verderop, op de gemarkeerde route, was alsnog een stempelpost. Dat was bij Bezoekerscentrum De Dijk te Kijk. We konden hier flesjes water, appels, mandarijnen, bananen, krentenbollen en verpakte koeken (gratis) krijgen.

Ik trof hier een bekende wandelaar en samen met hem liepen we verder. Spoedig daarna kregen we uitzicht op een nieuw aangelegde trap een duin op. Vanaf de top hadden we een fraai uitzicht over de omgeving. Deze duintop was geen onderdeel van de wandelroute, maar het staat de wandelaars natuurlijk vrij om even van de route af te gaan. We kwamen vervolgens bij het kernreactorcomplex. Hier voerde de route aanvankelijk langs de westzijde van het kern­re­ac­tor­com­plex. Voor een rust- en stempelpost liepen we weer naar het strand. Nu hadden we een rust bij restaurant Strand-Zuid. Hier dronken we Latte Macchiato. De wandelvriend besloot nu om alleen verder te lopen. Hij had ook een sneller wandeltempo en had zich voor ons ingehouden. Vanaf een uitzichtpunt, dat vrij dicht bij restaurant De Goudvis te Sint Maartenszee lag, hadden we opnieuw duidelijk zicht op de kernreactoren. Sint Maartenszee werd verlaten over een fietspad dat parallel aan de Westerduinweg lag.

Voor de ingang van het ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland) werd het duingebied weer betreden. Onder Petten liepen we even over onze heenroute tegengesteld. Ik schrijf hier onze heen route, want op de heenweg hadden we het strand te vroeg verlaten. Als wandelaars voor ons hadden het strand eerder verlaten, wie ben jij dan om dat niet te doen. Verderop sloegen we af over de Leiweg. Bij de ingang van de weg was een gesloten slagboom. Kennelijk bedoeld om sluipverkeer tegen te gaan. We staken de Westerduinweg over en volgden de Hazeweg, dat aanvankelijk parallel liep aan de Oude Schoorlse Zeedijk. De smalle Hazeweg kwam uit op de eveneens smalle Mosterdweg. Nu kwamen we lang de Hargermolen, die al van verre zichtbaar was. Langs de Hargervaart werd de finish bereikt.

We waren om 9:15 uur aan de wandeling begonnen en om 15:20 uur werd de finish bereikt.