Op 28 februari 2015 organiseerde WS78 de Bekendal tocht. De start was vanuit het Marnix college aan de Prins Bernhardlaan. In de aankondiging stond dat de startlocatie Prins Bernhardlaan 30 was, maar het bleek dat de start vanuit het tegenover liggende schoolgebouw op nummer 25 was.
Met de eerste trein vanuit ons dorp waren we naar station Ede-Wageningen gereden. Zodoende waren we rond 7:45 uur bij de start. We mochten al om 8:00 startten en daar maakten we dankbaar gebruik van. Na de Sint-Antonius van Paduakerk en de Keetmolen kwamen we bij station Ede-Wageningen. Hier liepen we onder het spoor door en zetten toen koers naar het voormalige fabrieksterrein van de Eerste Nederlandse Kunstzijdefabriek Arnhem (ENKA)
In 1911 werd op initiatief van dr. Hartogs een nieuw chemisch procedé ontwikkeld waarbij uit cellulose een draad kon worden vervaardigd met dezelfde eigenschappen als zijde. De kunstzijde bleek een zeer gewild product met vele toepassingsmogelijkheden. ENKA besloot om een grote fabriek te bouwen en koos Ede als vestigingsplaat vanwege de kwaliteit van het water, de goedkope grond en de aanwezige spoorlijn. In 1919 liet dr. Hartogs er een eerste kunstzijdefabriek bouwen, destijds voor 2.000 werknemers. Na diverse grote uitbreidingen, voornamelijk in 1925 en 1928 steeg het bebouwd oppervlak tot ruim 85.000 m² en groeide het aantal werknemers naar 5.200. Daarmee werd de fabriek het grootste fabriekscomplex in Nederland.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn de diverse schaft- en kleedlokalen door bombardementen zodanig verwoest dat nieuwbouw noodzakelijk was. In de periode 1950-1951 werd op de binnenplaats van het oude Carré een nieuw was- , kleed- en schaflokaal gebouwd. De vooruitstrevende directie heeft het kantinegebouw, ca. 4.000 m² groot, indertijd laten ontwerpen voor het welbevinden van het personeel. Door de lichte structuur van betonnen gevels, stalen kozijnen en grote open ruimtes straalt het gebouw naoorlogs optimisme uit.
Op een groot deel van het voormalige fabrieksterrein van ENKA is nu een nieuwe woonwijk gebouwd. Na deze woonwijk betraden we bosgebied van landgoed Hoekelum. Na een paar sprengen kwamen we ook dicht langs kasteel Hoekelum en de kaasboerderij.
De familie Van de Kamp woonde van 1932 - 1940 op boerderij Wustergoed in Bennekom. In 1932 toen de crisis daar was, was iedereen bezig met allerlei ideeën om zich in levensonderhoud te voorzien. Overgrootmoeder van de Kamp had als jong meisje van haar moeder kaas leren maken in Driebergen en introduceerde dit in 1933 in Bennekom. Hierdoor konden zij zich goed voorzien van hun levensonderhoud.
In de tweede wereldoorlog is hun boerderij Wustergoed plat gebombardeerd, waarna de familie van de Kamp na de oorlog op boerderij Hoekelum kwam te wonen. In de jaren zestig heeft het bedrijf toen een mechanisatie doorgemaakt door de gebroeders Huib en Gert Van de kamp die het bedrijf van hun vader overnamen.
Het werd een gemengd bedrijf met akkerbouw en veeteelt, wat resulteerde in 400 mestvarkens, 130 stuks rundvee en circa 40 hectare aan grond. In de zomer werden de schuren gebruikt als kampeerboerderij, waar dan 85 mensen konden slapen.
Omdat het bedrijf 130 koeien had, stond binnen het bedrijf het kaasmaken altijd centraal, waarbij in de jaren tachtig een duidelijke richting opgegaan is naar de zuivelbereiding zoals boter en karnemelk, yoghurt en kwark etc. Daarbij werd ook een link gelegd om op recreatieve wijze de mensen de mogelijkheid te bieden om zelf kaas te maken.
Een bijgebouw van de boerderij 't Schot genoemd diende vroeger als een schaapskooi. In 1987 is 't Schot herbouwd, waarin de kaasmakerij gesitueerd is met daarin een boterkelder, de winkel en een ruimte om mensen te ontvangen. Vanuit 't Schot zijn ook andere activiteiten ontwikkeld op het gebied van de horeca, verzorgen van verjaardag feestjes etc. In 1965 werd Diederick van de Kamp geboren op boerderij Hoekelum. Hij ging in 1999 samenwerken met zijn vader. In 2004 nam Diederick van de Kamp het roer over van zijn vader. En kwam met zijn gezin op boerderij Hoekelum wonen. Onder leiding van Diederick werd De Schuur gerestaureerd. De Deel werd gerestaureerd in 2006, zodat er aan de toenemende vraag voor horeca kon worden voldaan.
Door de verkoop van de koeien, kwam langzaam ook een eind aan het eigen kaas maken en verkopen. Helaas moest boerderij Hoekelum stoppen in het voorjaar van 2011 met het maken van eigen kaas. Maar nog altijd wordt de workshop Zelf Kaas Maken zeer druk bezocht.
Door de Baron Van Wassenaertunnel liepen we onder de A12-snelweg door. Verder dwaalden we door het Hoekelumse bos. Na een heideveld en een akker kwamen we op de Dikkenbergweg uit.
We liepen deze dag heel veel over smalle paden. De overvloedige regenval van de voorgaande periode had er voor gezorgd dat vrijwel alle zandpaden in modderpaden waren omgetoverd. En dat liep heel zwaar. Door bosgebied Oostereng werd koers gezet naar het Renkumse Beekdal. Fraai liepen we langs de Oliemolenbeek en de Molenbeek. Het Renkumse Beekdal werd over een lange zigzag-vlonder overgestoken.
Bij Natuurinformatiecentrum De Beken werd de soeppost bereikt. Later in de 40 km route zou hier ook de koffiepost zijn. Bij de aspergesoep aten we enige meegenomen boterhammen. Na deze rust vervolgden we ons pad langs de Molenbeek. Op een splitsing met de 20 km route werd koers gezet naar Heelsum. Aan de rand van Heelsum zagen we Eethuys Airborne liggen, een bekend rustpunt van de Edese 4-daagse.
We liepen helemaal door Heelsum heen, grotendeels over de Kerkstraat. Nabij de plek, waar het herinneringsmonument staat van de landing van de 1e airbornedivisie op 17 september 1944, werd het viaduct van de A50 snelweg bereikt. Hier liepen we onderdoor. Via de lange Roggekamp werden de bossen van Doorwerth bereikt. Het parkoers werd hier erg heuvelachtig. Aan de rand van Heveadorp sloegen we af en liepen via een steile trap naar de Huneschans. Van hier hadden we prachtige vergezichten op Arnhem en Nijmegen. De Betuwe konden we een heel eind inkijken.
De Huneschans werd over een nog steilere trap naar beneden verlaten. Nu dwaalden we verder over landgoed Duno en kwamen op het gelijknamige plateau. Ook hier vandaan hadden we prachtige vergezichten op de Rijn en de Betuwe. De route bleef nu flink op en neer gaan en liep veelal parallel aan de Fonteinallee. Daarop werd kasteel Doorwerth bereikt. Met WS78 waren we hier al meerdere keren geweest. Maar het blijft iedere keer heel apart hier van dit prachtige kasteel te genieten. In een zaal was hier de grote rust.
De eerste keer dat WS78 hier kwam was op 1 oktober 1988 met startplaats Wolfheze. Op 17 oktober 1998 en 8 december 2007 was de startplaats Oosterbeek dat we hier kwamen. Met de tocht van 1 oktober 1988 hebben we heel bijzondere herinneringen. Dit was namelijk de eerste van in totaal 22 tochten die wij voor WS78 hebben uitgezet. Deze tocht werd op 23 januari 1988 voorgelopen met drie bestuursleden en het verslag is
HIER nog na te lezen.
Na de rust dwaalden we weer door bosgebied van de Boersberg. Na onderdoorgang van de A50-snelweg heette het bosgebied Noordberg. Op weg naar de voormalige papierfabriek Van Gelder dwaalden we door natuurgebied Jufferswaard, een uiterwaardengebied waarbij we vlak langs de Rijn liepen. De felle zon weerkaatste hier flink in het water en omdat we ook nog eens tegen de zon inliepen was het licht hier letterlijk oogverblindend.
De waterplassen in de Jufferswaard zijn ontstaan doordat de klei is afgegraven om er stenen van te bakken in de steenfabrieken in de omgeving. Deze waterplassen dreigden te verdrogen. In 2005 heeft Staatsbosbeheer een duiker in de dijk tussen dit water en de Heelsumsebeek aangelegd. Nu worden ze gevoed met water uit die beek. Sindsdien is het aantal broedvogels aanzienlijk toegenomen, waaronder de Zomertaling, de Kleine Plevier, het Porceleinhoen, de Lepelaar. 's Winters zie je hier massa's ganzen en 's zomers baden de koeien in het koele water.
We kruisten de N225 en liepen nu dwars door Renkum. Daarbij kwamen we langs de Rooms Katholieke Onze Lieve Vrouw ten Hemelopneming kerk uit 1923 en de PKN kerk uit 1950.
Het 14e-eeuwse beeld van Maria van Renkum heeft in de Rooms Katholieke kerk een ereplaats. Renkum is één van de oudste en grootste Mariabedevaartplaatsen in Nederland boven de grote rivieren. Het beeld heeft een grote aantrekkingskracht voor veel mensen. Veel zoekende en lijdende mensen vinden bij "Maria van Toevlucht" rust, troost en nieuwe levensenergie.
In de kapel te Renkum- Redinchem werd rond 1380 werd dit beeld al vereerd. In 1405 werd er een vrouwenklOoster van de Moderne Devotie gesticht. Tijdens de Reformatie - ca. 1580 - werd het beeld in Utrecht bij de Bisschop in veiligheid gebracht. Op 6 mei 1928 kon het, na bijna 350 jaar ballingschap, weer feestelijk ingehaald worden. Sindsdien komen pelgrims naar Maria van Renkum. Op de laatste dinsdag van mei vindt de jaarlijkse Mariabedevaart plaats.
Buiten Renkum werd spoedig Natuurinformatiecentrum De Beken bereikt. De soeppost was nu omgetoverd in koffiepost. Na deze rust bleven we de Molenbeek een tijdlang volgen tot aan Huize Quadenoord. Hier was een buitenmuseum met Zimbabwaanse beelden.
Nu werd de Bosbeek opgezocht en even gevolgd. Op een splitsing met de Paradijsspreng bleven we de Bosbeek volgen. We kwamen uit op de Hertogweg en bleven deze tot het einde volgen. Na het Koetshuis kwamen we bij café restaurant Panoramahoeve. Hier was nog een rustmogelijkheid voor eigen rekening mogelijk. Op het terras stond een standbeeld van twee kinderen waarvan er één op een schommel stond.
Over de Dikkenbergweg werd de A12-snelweg weer bereikt en door de zelfde tunnel als van de heenweg liepen we onder de snelweg door. Over landgoed Hoekelum werd het Hora Park met de nieuwe woningen op het voormalige fabriekterrein van de ENKA bereikt. Na station Ede Wageningen was het niet ver meer naar de finish. Hier arriveerden we rond 17:40 uur. Dat betekent dat we over deze tocht ruim 9½ uur hebben gedaan.
Het was een hele mooie tocht geworden. Echt WS78 waardig. Door het zonnige weer was het ook nog eens een prachtige dag om te wandelen. Er was een grote opkomst met maar liefst 790 deelnemers, verdeeld over de drie afstanden. Wij willen de uitzetter hartelijk danken en complimenteren met deze tocht. Het IVV-nummer was 16958.
Klik HIER voor de betekenis van de buttons die boven aan dit verslag staan.
|