Egmond Wandel Marathon, noordroute nagelopen.

Op zaterdag 28 juni 2014 hadden we oorspronkelijk het plan om in Hollandscheveld te gaan wandelen. Maar er werd voor de mid­dag veel regen met wateroverlast voorspeld. En omdat we na af­loop van die wandeltocht het niet fijn zouden vinden om nat met het OV terug te reizen met een reistijd van een kleine 3 uur besloten we van die tocht af te zien.

Daarop besloten we de noordroute van de Egmondse twee­daag­se na te lopen. Coos voelde zich op 25 januari 2014 dermate be­roerd dat zie die tocht dit jaar niet had gelopen. Met de trein en de bus reden we naar Egmond aan Zee. We stapten uit nabij de zijstraat Watertorenweg aan de Voor­straat. Hier pakten we de Zuidroute op en volgden deze eerst naar café restaurant De Klok. Na twee Latte Macchiato's vervolgden we ons pad. Maar eerst deden we nog de korte broek aan.

Op het strand aangekomen sloegen we rechtsaf, want we wil­den de noordroute lopen. Het was rond 10:15 uur en de zon had het inmiddels van de wolken gewonnen en begon flink te schijnen. Over het strand werd Bergen aan Zee be­reikt. Hier hielden we een rust bij zeepaviljoen Joep. Ook hier lie­ten we de Latte Macchiato goed smaken. Bij deze wandeling hadden we de route op onze GPS staan en deze was goed te volgen.

Na deze rust vervolgden we ons pad over het strand tot aan de De Kerf. Hier verlie­ten we het strand en beklommen nog een duintop met uitzichtplatform. Door het bos- en duingebied liepen we weer terug naar Bergen aan Zee. Hier liep de terugroute vrij dicht langs de heen route. Hier in Bergen aan Zee hebben we nog een laatste rust en dronken ook hier een Latte Macchiato.

Ook het laatste deel van de route voerde fraai door het duingebied. De rust nabij Het Woud lie­ten we schieten. Op een splitsing bij het Nach­te­gaal­pad namen we aanvankelijk een verkeerd pad. Doordat we de route ook opnamen met de GPS zagen we snel dat de officiële route niet gevolgd werd. We liepen terug om weer op de goede route te komen. Even na 4 uur werd ons startpunt be­reikt en 10 minuten later reden we met de bus naar Alkmaar en verder met de trein naar huis.

Het was een mooie en zonnige wandeldag ge­wor­den. Door de droogte waren veel paden zwaarder te be­gaan als in de winter en daardoor was het zwaar ge­wor­den. We konden weer 21 km bij ons wan­del­to­taal voegen.