jubileum tocht

Op dinsdag 7 januari 2014 organiseerde OLAT de jubileum tocht vanuit Sint-Oedenrode ter ge­le­gen­heid van het 15 jarig bestaan van "Wan­de­len op Dinsdag" (WOD). De start was vanuit de Vresselse Hut.

Natuurpoort De Vresselse Hut maakt onderdeel uit van het netwerk van Bra­bant­se Natuurpoorten. Een Bra­bant­se Natuurpoort is het startpunt om de natuur te ont­dek­ken, te ontspannen of lekker actief buiten te zijn

Een Bra­bant­se Natuurpoort ligt in een prachtige, groene omgeving, heeft een horecagelegenheid, ligt aan het fiets- en wandelroutenetwerk, biedt in­for­ma­tie over het na­tuur­ge­bied, is startpunt voor verschillende (the­ma) routes en heeft een parkeervoorziening.

Even na 10 uur begaven wij ons op pad. O­ver­we­gend door bosgebied van het Vresselse bos was op 5 km de eerste rustpost. Deze was gelegen in Hoeve Strobol. Vanwege het 3e lustrum van WoD (wan­de­len op dinsdag bij de OLAT) was er wat speciaals georganiseerd.

De hoeve was heel gezellig ingericht met allemaal oude dingen. We kregen hier koffie en naar keuze een hele of halve appelflap. Daarna waren er verschillende toe­spra­ken. Een wan­de­laar vertelde een aantal anekdotes. De voorzitter van OLAT was speciaal voor deze gebeurtenis gekomen voor een korte toespraak. Toen we dachten dat alle toe­spra­ken afgelopen waren, stond de oudste deelnemer (84 jaar) op en vond dat hij ook wat moest zeggen. Wat de meeste indruk op ons maakte was dat hij vertelde dat hij bij de start door zo weinig vrouwen was gezoend vanwege het nieuwe jaar. Meteen stonden er een aantal vrouwen op en voegden zijn woord bij hun daad. Meer dan 20 vrouwen deed hier aan mee.

De voorouders van de huidige eigenaar van Hoeve Strobol werkten, leefden, overleefden en beminden. Onder erbarmelijke of vermogende omstandigheden, steeds zoekend naar verbetering. Hoeve Strobol, bezit een arsenaal aan zeldzame nostalgische aandenkens uit het dagelijkse leven: doeltreffend in hun eenvoud. Alle museumonderdelen waaronder tractoren, automobielen, ambachtelijk gereedschap en huishoudelijk gerei, werden gerestaureerd met inzicht, liefde en zorg voor traditie.

Hoeve Strobol verwelkomt mannen, vrouwen en kinderen voor een terugblik in een andere wereld. Heldere in­for­ma­tie en leuke anekdotes nemen be­zoe­kers mee op een zwerftocht langs herinneringen. Naast 800 vierkante meter traditie tonen gezellige ou­der­wet­se the­ma­da­gen hoe vorige generaties oogstten, brood bakten of koffie brandden.

Omringd door een schitterend Brabants na­tuur­ge­bied is Hoeve Strobol méér dan een museum. De hoeve, de entree en het warme onthaal tekenen niet alleen de oeroude Bra­bant­se leefwijze maar ook de Bra­bant­se gemoedelijkheid.

We vervolgden ons pad weer en staken de Lies­hout­se­weg over. Nu dwaalden we een tijdlang door de Dommelsebeemden. Voordat de Lies­hout­se­weg te Nijnsel opnieuw werd bereikt, liepen we nog langs de sterk meanderende Dommel. In Nijnsel was de grote rust in American Diner Highway 51 (voorheen D'n Inloop) met uitzicht op de RK Antonius van Padua kerk. Voor het cafetaria stond een oude Ford Fairlane uit 1955. Aan de achterzijde van het cafetaria was nog een fraaie muurschildering. Binnen gingen nog twee kaarten met beterschapwensen rond voor Antoinet en Coby. We wensen hen een spoedig herstel toe en kijken uit hen weer te ontmoeten op ons wandelpad.

Het cafetaria is helemaal op de Amerikaanse toer! Highway 51 heeft een kleurrijk Amerikaans interieur. Op de vloer is een deel van de Amerikaanse landkaart geschilderd met alle bekende plaatsnamen en de verbindende highways met hun typische aan­dui­din­gen. En natuurlijk ontbreekt de echte jukebox en flipperkast niet.

Over het Bakkerpad en het Hooibeemdenpad werd de Dommel weer opgezocht. We kwamen op de Vres­sel­se­weg uit, de weg waaraan de start en dus ook finish ligt. Maar we hadden nog te weinig km's gemaakt. Op de hoek van de Vres­sel­se­weg met de Ha­zen­put­ten zagen we rondom een huis talrijke beesten waaronder een kan­goe­roe, een zebra en een kameel.

We zetten nu koers naar na­tuur­ge­bied Ha­zen­put­ten, een bosgebied met talrijke kleine vennetje en een groot ven. De wandeling ging naadloos over in een traject door, opnieuw, het Vresselse bos. We kwamen weer op de Vresselse weg uit die we even volgden. En opnieuw volgde een traject door bos en heide van de Vresselse Akkers. Ook kwamen we opnieuw langs de Dommel.

Het Vressels Bos is gelegen op een stuif­zand­rug van ruim 250 hectare. Midden in het Vressels Bos ligt ven­nen­ge­bied de Ha­zen­put­ten. Wie nu door het Vressels Bos wandelt zal zich maar moeilijk kunnen voorstellen dat hier in de vorige eeuw nauwelijks een boom te bekennen was. Het gebied bestond grotendeels uit zand­ver­stui­vin­gen en heide. Aan de randen van het gebied woonden boeren die veel last hadden van het stuif­zand. Om de akkers te beschermen werd daarom besloten de stuif­zan­den te bebossen. In die tijd werden vrijwel uitsluitend naaldhoutsoorten toegepast.

Het hedendaagse beheer door Staatsbosbeheer richt zich meer op het verkrijgen van een meer gevarieerd bosbeeld, met ondermeer inlandse eik, linde en beuk. Om te voorkomen dat de in het bosgebied gelegen Ha­zen­putt­en verdrogen, wordt concurrerende beplanting rondom de vennen verwijderd. Het gebied rondom de vennen wordt begraasd door Schotse Hooglanders. Bijzondere vegetatie komt vooral rondom de vennen voor. Het gebied kent een rijke vogelpopulatie waaronder de geelgors, het goudhaantje maar ook de buizerd, havik en zwarte specht.

3½ km voor het einde gebeurde iets vervelends met mij dat gelukkig goed afliep. We hadden een korte staande rust gehad. Ik had mijn heuptasje, waar aan de riem de gesp voor mijn GPS zit, verdraaid om een paar boterhammen te pakken. Ik raakte aan de praat en toen ik een hap wilde nemen liep de groep weer verder. 100 meter verderop kwam ik erachter dat de gesp van de riem van mijn heuptasje was ver­dwe­nen. Ik besloot de 100 meter terug te lopen en gelukkig vond ik de gesp, met moeite, terug. De wan­del­groep was inmiddels uit het zicht ver­dwe­nen. Toch lukte het mij na een km weer bij de groep aan te sluiten.

Het was weer een mooi tocht geworden. Bij de finish konden we nog een flesje fris en een mars of snikkers krijgen. We willen de organisatie en de parkoersarchitect hartelijk danken voor deze tocht. Het was de hele dag droog gebleven met een maximumtemperatuur van 13 graden.

Klik HIER voor de betekenis van de buttons die boven in dit verslag staan.

15 jaar Wan­de­len op Dinsdag

Ik herinner me …….
  1. Chist Klaasen tijdens de allereerste wandeling, 15 jaar geleden. De regen viel met bakken uit de lucht. Christ – de route liep langs zijn huis en zijn vrouw was niet thuis – bood ons erwtensoep aan. Toen zijn vrouw thuis kwam vond zij de hond in de pot. En Christ …? die kwam van de regen in de drup.
  2. Christiaan Koehler met zijn lijfspreuk “wan­de­len is stilstaan bij de dingen onderweg”. Als hij moe werd – hij was de jongste niet meer – bleef hij stilstaan bij de eerste de beste mooie boom en begon erover te vertellen. Wij wisten wel waarom en Christiaan … ach, die wist weer waaróm wij dat wel wisten.
  3. Jos en Els Scheepers, die voor een tweedaagse wandeling dwars door het mulle zand van duin en strand met een rolkoffertje i.p.v. een rugzak het station van Castricum uit kwamen
  4. Piet Boudewijns die tijdens dezelfde tocht een krentenbol uit zijn rugzak viste bij een strandtent. Toen hij zijn tanden erin zette werd niet alleen hij, maar de hele club buiten gezet.
  5. Kees van Iersel. Kees heeft veel voor de Zusters van Liefde gewerkt. En dat was te merken, want bij de eerste wandeling onder zijn leiding werden we allemaal liefdevol de hele Sint Jan in den Bosch door geleid. Later leidde Kees ons met de eerste busreis naar de Ardennen.
  6. Toon van Wordragen op de Vaalserberg. Zó diep voor de regen in zijn capuchon weggedoken, dat hij het hele rustcafé niet meer zag en later ook niet meer kon vinden. Ze wachten daar nóg op ons.
  7. De reis naar Spanje voor een wandelweek langs de Costa Brava vanuit een hotel in Santa Suzanna. Mieke, na 6 jaar alsnog bedankt voor de prachtige foto-CD.
  8. Ria van Gestel als Kerstman in Helvoirt, weliswaar zonder arreslee, maar wel met koek, cake en kerstkransjes.
  9. Dezelfde Ria tijdens een bijzondere dag. ‘s Morgens werden in een schommelend roeibootje de Dommel overgezet en ’s middags eindigden we met Koningsschieten bij het Gilde.
  10. Jos Scheepers in een vliegende storm als Sinterklaas boven op een uitkijkpunt bij het Groot Meer in Vessem. Jos gebruikte twee handen om zijn tabberd vast te houden, twee voor zijn mijter en twee om snoepjes uit te delen. Vraag niet hoe dat kan. Sin-ter-klaas -kan- alles
  11. De afgelastingen, een spaarzaam fenomeen bij WoD. Van de 375 wandelingen zijn er welgeteld 2 afgelast. Eén vanwege mond-en klauwzeer. Nee, er was niemand van ons besmet, maar het gebied was afgezet. Een andere vanwege de hitte: bloedheet, 36 graden, geen rustcafé en alleen maar struinen door de Drunense Duinen. Om te voorkomen dat over 100 jaar de resten van 40 wan­de­laars uit het stuif­zand zouden blootwaaien is de zaak toen toch maar afgelast.
  12. De continuïteit: na de start met Theo Tromp kwamen Truus van Vessem, Joop Krul, Christiaan Koehler, Jos en Els Scheepers, Kees van Iersel, Mieke en Toon van Boxtel, Truus Kusters en Piet van der Zande. Piet gaat nu het stokje overdragen aan Myriam van den Berg.