Peerke Donders tocht

Op dinsdag 26 november 2013 organiseerde OLAT de Peerke Donders tocht. De start was vanuit café Peerke Donders. Om­dat wij relatief vroeg aankwamen maakten we alvast een wan­de­ling door het nabij gelegen kruis­weg­park. Langs een ge­as­fal­teerd pad lagen langs de kant 14 ver­schil­len­de staties. Alle 14 heb ik op de gevoelige plaat vastgelegd.

Het kruis­weg­park werd aangelegd in 1926. In eerste in­stan­tie stonden er kruis­weg­beel­den in die waren o­ver­ge­no­men van het groot­se­mi­na­rie in Hoeven. Tien jaar later werd de op­dracht voor een nieuwe kruis­weg gegeven aan P. Ver­braak & Zonen uit Til­burg. Dit atelier was beroemd in zijn tijd en ge­spe­ci­a­li­seerd in religieuze kunst. De eerste statie (hal­te­plaats) werd in 1937 geplaatst, de laatste in 1961. De kruis­weg­sta­ties wer­den be­kos­tigd door duizenden Til­bur­gers. De kruis­weg­beel­den zijn in 2004 gerestaureerd. Een kruis­weg beeldt de weg uit die Jezus moest volgen op de dag van Zijn kruisiging.

Even na 10 uur begaven we ons met 54 man op pad. We liepen naar buurtschap Rugdijk en staken de Burgemeester Becht­weg over. Meteen na de brug liep de officiële route over een steile trap naar beneden. Niet iedereen in de groep zag dit zitten en zij volg­den, middels een kleine omweg, een alternatieve route. We kwamen uit op een zandweg en verderop sloegen we af over een graspad. We dwaalden hier door de Zwa­lu­wen­bun­ders. We konden hier nog van de rust genieten. Anders is dat over een aantal jaren. Til­burg heeft in dit gebied een bedrijventerrein gepland dat in de komende jaren zal worden aangelegd.

De route van vandaag was opgedeeld in tweeën. De eerste 10 km ging naar het oosten en noord­oos­ten en de tweede 10 km ging naar het noor­den tot noorwesten. In de eerste 10 km liepen we meerdere keren over verharde wegen en paden. Later zou blijken dat dit deel minder mooi was dan het tweede deel. De grote rust was dus op de startlocatie. Met de tweede 10 km liepen we eerst naar buurtschap Kouwenberg. Na de Noor­der­plas kwamen we door de vloeivelden.

In de 19e eeuw groeide Til­burg uit tot een grote industriestad. Daardoor nam o.a. de hoeveelheid af­val­wa­ter sterk toe. Er was echter geen verbinding met grote wateren. Aleen de Donge, de Zandleij en de Leij zorgden voor afvoer. Het af­val­wa­ter stroom­de ver­vol­gens langs of door de dorpen in de om­ge­ving stroom­den. Oisterwijk protesteerde hier tegen hevig en einde 19e eeuw startte het een rechtszaak tegen Til­burg.

Til­burg besloot daarop in 1903 om een vloeiveld aan te leggen. Dit had tevens het voordeel dat op deze wijze de woeste grond kon worden ontgonnen.


Na nog een lus door bosgebied over het grond­ge­bied van Loon op Zand kwamen we opnieuw door de vloeivelden. Vijf minuten voor drie werd de finish bereikt. Na huldiging van de par­koers­bou­wers gingen we huiswaarts. Het was weer een hele aardige tocht geworden. Het weer had zich redelijk goed gehouden. Het druppelde af en toe wat. Maar dat stelde gelukkig niet zoveel voor.

Klik HIER voor de betekenis van de buttons die boven in dit verslag staan.

Henri Floor