5e Kalverpoldertocht

Op za­ter­dag 17 au­gus­tus 2013 or­ga­ni­seer­de wan­delsportvereniging De Laatste Loodjes de 5e Kal­ver­pol­der­tocht. De start was van­uit het Evean Zorgcen­trum Guisveld te Zaandijk. Van­uit sta­ti­on Koog-Zaandijk was het ruim 10 mi­nu­ten lo­pen naar de start. In de trein, waar­in on­der­ge­te­ken­de zat, za­ten nog on­ge­veer 25 wan­de­laars met de­zelfde plan­nen. Hoe­wel in het Lan­de­lijk Wan­del Pro­gram­ma een start­tijd van­af 9 uur ver­meld stond, za­gen we om 8:45 al wan­de­laars lo­pen. De start­lo­ca­tie was mooi ruim.

E­ven na 9 uur be­ga­ven wij ons op pad. We lie­pen eerst naar de A8-snel­weg, hier ook Coen­tun­nel­weg ge­he­ten, en volg­den we de snel­weg e­ven pa­ral­lel over het Freek Engelpad, een as­falt­fiets­pad. Bij een vi­a­duct lie­pen we on­der de A8 door en volg­den de­ze nu pa­ral­lel aan de an­de­re zij­de. Verderop sloe­gen we af en volg­den het fraaie natuurpad Riettoppad. In dit pad za­ten 3 lange vlon­ders. Af en toe had­den we zicht op het meer De Reef.

We kwa­men uit in Westzaan en sta­ken bij een oude watertoren een kanaal over.

De watertoren (bijnaam de Peperbus) bij 't Vrou­wen­ver­driet te As­sen­delft is gebouwd in 1885 en werd ontworpen door architect D. de Leeuw. De toren heeft een hoogte van 41.85 meter en het waterreservoir heeft een inhoud van 1200 m³. De oorspronkelijke hoogte was 31.4 meter met een inhoud van 540 m³. In de jaren '20 vond een ingrijpende verbouwing plaats in de toren. Het reservoir en het dak werden verwijderd. De toren kreeg een veel grotere en hogere kop, waarin zich een betonnen reservoir bevind. In 1973 werd de Assendelfter watertoren door de PWN buiten dienst gesteld.

Deze watertoren is de oudste bewaard gebleven watertoren van de provincie Noord-Holland. Dit zeldzame voorbeeld van een gemetselde, cilindervormige watertoren is in 1922 verhoogd tot 43 meter. Inmiddels is de toren gerestaureerd, verbouwd en geschikt gemaakt voor kantoren en ontvangsten. Waar mogelijk zijn de houten trappen tussen de verdiepingen gehandhaafd. In het centrum van de toren is een lift aangebracht.


Nu volg­den we de Sluissloot naar As­sen­delft. Aan de rand van As­sen­delft sloe­gen we af en volg­den het water Delft. We lie­pen naar het cen­trum van As­sen­delft en op ruim 7 km was in Het Wapen van As­sen­delft de eer­ste rustpost. Vlak voor de­ze rustpost wer­den we ingehaald door een wan­de­laar die rond 7 september naar Afghanistan wordt uitgezonden.

Ik had de overtuiging dat ik een flesje fris in mijn rugzak had zitten en daarom be­sloot ik de­ze rustpost over te slaan en verderop op een geschikt bankje een rust te houden. Maar bij het geschikte bankje bleek dat ik toch geen flesje fris bij mij had.

We volg­den de Communicatieweg ruim 2 km in de rich­ting van Heemskerk, maar daar­na sloe­gen we af een doodlo­pend weg in voor auto's. We kwa­men uit in Krom­menie en passeerden het treinsta­ti­on Krom­menie-As­sen­delft. Omdat de af­stand van de eer­ste of­fi­ci­ë­le rustpost naar de tweede rustpost 12 km was, was dat voor veel wan­de­laars een grote af­stand. En je zag dan ook op bijna alle bankjes on­derweg wan­de­laars zitten.

In het cen­trum van Krom­menie, op de krui­sing van de ZuiderHoofd­straat met de Badhuislaan en de Padlaan vroegen we aan een inwoner van Krom­menie of er in de buurt een supermarkt was. We wer­den verwezen in de rich­ting van een kerk, maar daar aangekomen troffen we de supermarkt niet aan. Wel was er een kleine biologische supermarkt en daar kochten we appelsap. Toen ik de literfles had opgedronken, wilde ik ook we­ten hoeveel calorieën ik had binnen gekre­gen. Het bleken er 510 te zijn.

We keerden terug naar voornoemde krui­sing want we moesten de Padlaan volgen. Op de krui­sing stond een standbeeld van een bootje met drie mannen erin. Er on­der stond KAMELEON. Toen we de Padlaan vervolg­den wer­den we ingehaald door een echtpaar, die ieder in een elektrisch wagentje zat. In het achterste wagentje zat een mevrouw en ze zei in het voorgaan te­gen ons: je hoeft niet zo snel te lo­pen, want de brug is open. Maar toen we bij de brug over het Zijkanaal D kwa­men, was de­ze alweer neergeklapt.

Toen we in Wormerveer kwa­men, wer­den we ingehaald door een wan­de­laar die ruim 15 jaar in Wormerveer had gewoond. Hij wist wel­ke mening ik had over bepaalde wan­del­rou­tes en hij begon zijn verhaal dan ook met te zeggen hoe ver­schrik­ke­lijk mooi het hier wel niet was in Wormerveer.

Nadat we de Zaan wa­ren overgestoken kwa­men we bij de Poelboerderij en e­ven later bij de kantine van ijsvereniging Nova Zembla te Wormer. Na de­ze rust lie­pen we een tijdlang langs het meer De Poel, dat ook wel De Zwet wordt genoemd.

We be­reikten de Zaan weer en de naamgever van de tocht, namelijk de Kalverenpolder. Over het fraaie Schanszichtpad werd de Zaanse Schans bij een nieuw aangelegde uitkijktoren be­reikt. We genoten van het uitzicht boven op de uitkijktoren en daar­na dwaalden we door de Zaanse Schans langs talrijke karakteristieke huisjes en had­den we uitzicht op talrijke molens langs de Zaan.

E­ven gingen onze gedachten terug naar 17 januari 1987 toen WS78 van­uit Wormerveer een tocht had en waarbij we ook nabij de Zaanse schans kwa­men. Het vroor in die periode rond de 15 gra­den en de Zaan was grotendeels be­vro­ren. Langs de kant van de Zaan lag een luxueus jacht en de eigenaar had om zijn jacht over een breedte van 20 cm het ijs weggezaagd. Nu was het 40 gra­den warmer.

We troffen het dat er extra folklore op de Zaanse Schans was en daar maakten we talrijke foto's van. Nadat we de Zaan weer wa­ren overgestoken konden we kie­zen uit twee rou­tes. Wij kozen de rou­te over de braderie. Daarbij lie­pen we over de Lagedijk waar aan de gebouwen af en toe fraaie gevelstenen prijkten. Er was een stand waar je een hele of halve Zaanse Broeder kon komen. Dit streekgerecht bestaat o.a. uit bloem, melk, gist, rozijnen, ei en stroop. Via het Ezelspad werd de finish be­reikt.

Het was prachtig wan­delweer met temperaturen rond de 23 gra­den. Er wa­ren bijna 600 deelnemers. Omdat er deze dag maar 2 dagtochten in Nederland wer­den ge­or­ga­ni­seerd kwa­men sommige wan­de­laars van heinde en ver. Er wa­ren wan­de­laars uit Dordrecht, Leeuwarden en Enschede.

Henri Floor