Foto's na afloop van de tocht alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen de ingetekende route zoals deze op www.afstandmeten.nl staat Terug naar de homepage van Henri Floor Sparrendaaltocht

Sparrendaaltocht met OLAT op dinsdag 5 maart 2013

andgoed Sparrendaal Op dinsdag 5 maart organiseerde OLAT de Spar­ren­daal­tocht. De start was vanuit restaurant in ´t Groene Woud te Vught. We besloten deze keer onze rijvaardigheid met de auto te ver­be­te­ren door nu eens met de auto naar de startlocatie te rijden. Dit jaar hadden we nog niet getankt hetgeen aan­geeft dat de auto niet zo vaak wordt ge­bruikt. Het was 70 km rijden. We waren vroeg van huis gegaan en kwamen daardoor zo vroeg bij de startlocatie aan (8.45 uur) dat deze nog ge­slo­ten was.

Om 10 uur begaven we ons met nog 56 andere wandelaars op pad. We staken de drukke ver­keers­weg over en volgden daarop de Spar­ren­daal­se­weg. In de tuin bij een huis, dat een gemeentelijk monument was, werd de geboorte van Daan duidelijk aan­ge­ge­ven. Een kleine 50 jaar geleden, toen ik nog in Vught woonde, was ik eens met mijn ouders in klooster Spar­ren­daal geweest. Met ouders hadden contact met een pater, die later uit het ambt is gestapt en later trouwde. Ik keek er naar uit om het gebouw nog eens te bewonderen. Dat lukte echter niet omdat het inmiddels gesloopt bleek te zijn.

langs de Esschebaan De rijke land­goed­his­to­rie is karakteristiek voor Vught. Vanaf de 17e eeuw zijn land­goe­de­ren aan­ge­legd langs de routes naar het zuiden (Luik) en het westen (Antwerpen). Welgestelde Bosschenaren legden deze gor­del van land­goe­de­ren aan. Rond 1900 telde Vught circa 35 land­goe­de­ren en bui­ten­plaat­sen. Ja­gers­ha­gen en Spar­ren­daal grenzen aan elkaar en maken deel uit van de land­goe­de­ren­gor­del van Vught-Zuid.

Wel troffen we nog een groot wit gebouw met de naam Spar­ren­daal. Daarin is het Brabants Land­schap ge­ves­tigd. Achter Huize Spar­ren­daal be­tra­den we Land­goed Spar­ren­daal. Eerst kwamen we bij een oud kapelletje. Dwalend door het bos over af en toe heel smalle paadjes liep we naar de begraafplaats waar de paters van Spar­ren­daal begraven lagen. In het voorste deel stonden krui­sen die er nog goed uitzagen. Maar in het ach­ter­ste deel waren namen op de krui­sen niet meer te lezen.

Landgoed Spar­ren­daal werd verlaten en ingeruild voor natuurgebied Ja­gers­ha­gen. We kwamen langs een weiland waar een tractor op het land reed. De tractor had op de aanhangen een mestinjecteur. Achter de mestinjecteur hingen een heleboel slangen. Met een mestinjecteur wordt direct mest in de grond geinjecteerd. We zagen nog een vleer­muis rondfladderen.

Sparrendaaltocht met OLAT op dinsdag 5 maart 2013

Tuincentrum & Art gallery Van Run Ja­gers­ha­gen heeft een fraaie afwisseling van cou­lis­se­land­schap en loofbos, door­sne­den door hoofd- en zijlanen in Franse land­schaps­stijl. Vooral in het voor­jaar is Ja­gers­ha­gen kleurrijk. Dan bloeien de wilde appelbomen, kren­ten­boom­pjes en meidoorns. Het bos op Spar­ren­daal wordt door­sne­den door eiken- en beu­ken­la­nen. Er staan fraaie exemplaren van de fijnspar en Douglas. De taluds van de bossloten zijn begroeid met dubbelloof en koningsvaren. Maar ook groeien er lelietje-van-dalen en de gewone sa­lo­mons­ze­gel. Het park is aan­ge­legd in de Engelse land­schaps­stijl met daarin enkele waterpartijen. Door de na­bij­heid van het Hel­voirts Broek hebben de land­goe­de­ren een rijke roof­vo­gel­stand met de havik, buizerd, sperwer en torenvalk. Om de overgang van broek naar land­goe­de­ren te versterken zijn poelen en houtsingels aan­ge­legd die rijk zijn aan amfibieën, zoals de kam­sa­la­man­der en de heikikker. Op de land­goe­de­ren komen dassen en reeën voor. Bijzonder is de populatie roze vleer­mui­zen.

De Familie Martini kocht in het verleden woeste heidegronden in Vught en Esch. De oudste zoon Antoni Martini stichtte twee land­goe­de­ren, te weten Ja­gers­ha­gen en Piacenza. Hagen betekent: een op zichzelf staand afgescheiden gebied. Dit verklaart de naam Ja­gers­ha­gen.

Tuincentrum & Art gallery Van Run Verderop liepen we langs een hekwerk van sportpark Ber­gen­hui­zen. We zagen een groot gebouw op het sportpark liggen. We zagen wat op de zijkant staan. We besloten er een foto van te maken opdat we dan thuis konden zien wat er precies stond. Op de GPS-kaart stond MOP golf­ter­rein vermeld. In het verleden ben ik lid geweest van de hockeyclub MOP (Maak Onderling Ple­zier) en dat trok mijn belangstelling. Thuis las ik de tekst ONS BUITEN en het logo van de ABN AMRO Bank. Dat laatste sprak mij ook aan omdat ik daar lang bij gewerkt heb.

Nu zetten we koers naar het Kraaiengat. Dit meer was ontstaan door afgraving. Het zand was be­stemd voor de aanleg van de A2-snelweg. We liepen bijna geheel om het meertje heen. Aan het eind bleven een paar wandelaars hangen bij een visser die informatief vertelde.

Nu zetten we koers naar buurtschap Schorvert. Daar hadden we nog nooit van gehoord. Maar dat is zo mooi met georganiseerde wandelingen dat je op plaatsen komt waar je nog nooit bent geweest. We bevonden ons inmiddels op het grondgebied van Esch. Nu zetten we koers naar Tuincentrum & Art gallery Van Run. Hier hadden we de grote rust. We konden vrij in het tuincentrum rondlopen om alle beelden en planten te bewonderen.

Sparrendaaltocht met OLAT op dinsdag 5 maart 2013

Tuincentrum & Art gallery Van Run Langs land­goed Beukenhorst en Huize Vught­se­hoe­ve werd de rand van de bebouwde kom van Vught weer bereikt. Over de Schots­ber­gen­dreef liepen we om het Kapellebos heen. Over een as­falt­fiets­pad over sportpark Ber­gen­hui­zen zet­ten we opnieuw koers naar het Kapellebos, maar nu slingerden we door het Kapellebos. Daarna kwamen we nog door bosgebied Elzenburg.

Over de Hoevensestraat en de Ja­gers­bos­laan werd koers gezet naar de Hel­voirt­se­weg. Bij restaurant de vier Kolommen staken we de verkeersweg via stoplichten over. Daarna was het niet ver meer naar het eindpunt. Bij het eindpunt werden de drie parkoersbouwers hartelijk bedankt voor deze tocht.