Foto's na afloop van de tocht alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen de ingetekende route zoals deze op www.afstandmeten.nl staat overzicht van de Groene Wissels-wandelingen routebeschrijving van deze Groene Wissels wandeling Terug naar de homepage van Henri Floor Struinen langs de Utrechtse Heuvelrug,
een Groene Wissel tocht vanuit Leersum

Struinen langs de Utrechtse Heuvelrug, een Groene Wissels tocht vanuit Leersum Op maandag 11 februari 2013 zou de loodgieter in het begin van de middag langs komen. Maar rond een uur of tien belde de man op met de vraag of hij al meteen kon komen. De klus die hij deze ochtend had willen doen, kon niet doorgaan vanwege een glad dak. Na zijn bezoek vroeg Coos of we een wandeling konden doen. Dat werd een tocht van de Groene Wissels.

Met de auto reden we naar restaurant d'Art­hui­zen te Leersum en parkeerden op de par­keer­plaats. Het restaurant was toch op maandag gesloten. Er lag deze dag nog sneeuw in de bossen en wei­lan­den zodat dit een sneeuwtocht werd. We liepen over een zijflank van de Donderberg. Daar waar rechts het Mausoleum op de Donderberg zicht­baar was, daalden we af en staken de Maarsbergse weg over, de weg die van Leersum naar Maarsbergen loopt.

Struinen langs de Utrechtse Heuvelrug, een Groene Wissels tocht vanuit Leersum Nu dwaalden we door de bossen van landgoed Dartheide. We kwamen bij de Rijksstraatweg, die van Leersum naar Doorn liep en staken deze over. Nu moesten we volgens de routebeschrijving over een takkenwal klimmen. Dat zagen we met de sneeuw en mogelijke gladheid niet zitten. We liepen daarop om de takkenwal heen en na over een laag prik­kel­draad hek gestapt te zijn, volgden we een bospad. Verderop moesten we opnieuw een prik­kel­draad­hek overstappen.

We dwaalden verder door de bossen over af en toe hele smalle paden. Opvallend was het dat die smalle paden flink belopen waren. Dat konden we door de sneeuw nu duidelijk zien. We kwamen uit op de Darthuizerweg in buurtschap d'Art­hui­zen. In de tuin voor een huis zagen we op een grote aan­hang­wa­gen drie hele grote dieren zitten. Dit was vermoedelijk een carnavalswagen omdat het deze dag carnavalsmaandag was.

Struinen langs de Utrechtse Heuvelrug, een Groene Wissels tocht vanuit Leersum Na de Broekweg kwamen we op de Buurtweg uit. Inmiddels bevonden we ons in het buitengebied van Doorn. Daarbij kwamen we langs de fraaie boer­de­rij Het Wildeland. We sloegen af over de Buntlaan. Even na een voormalige schaapskooi, die om­ge­bouwd was tot woning, sloegen we af en volgden weer een mooi smal bospad. Inmiddels bevonden we ons op landgoed Sandenburg.

Bij boer­de­rij Het Boompje volgden we de Gooij­er­dijk tot aan de Sandenburgerlaan. Hier zetten we koers naar kasteel Sandenburg. Over een paar mooie bospassages kwamen we aan de achterkant van kasteel Sandenburg uit. We kwamen uit op de Langbroekerdijk. Na de Poort van Groe­ne­steijn liepen we over een smal houten bruggetje met een leuning aan één zijde. Nu volgde een smal klom­pen­pad­tra­ject van het Overlangbroekse klompenpad over een lengte van 1500 meter. Het was hier afzien. We hadden flinke tegenwind met een temperatuur van rond het vriespunt. Sommige trajecten waren bevroren drassige gronden, dat nu dus makkelijker liep.

Struinen langs de Utrechtse Heuvelrug, een Groene Wissels tocht vanuit Leersum We kwamen uit op de Gooij­er­dijk. Dit is een smalle asfaltweg waar auto's elkaar maar moeilijk kunnen passeren. Hoewel dit een 60 km weg was, werd er regelmatig harder gereden en dan is dit voor een wandelaar geen pretje. Dit gold vooral tussen de zijweg Bovenwijkerweg (rechts) en de zijweg Langbroekerweg (links). Bij landgoed Broekhuizen konden we deze weg gelukkig weer verlaten. Verderop kregen we van meerdere zijden zicht op landhuis Broekhuizen. Naast boer­de­rij Sche­vick­ho­ven stond een grote duiventil. Na nog een leuk eikenlaantje werd de tocht voltooid. We hadden de 16 km lange wandeling in 4 uur afgelegd. Moe maar voldaan reden we huiswaarts.

Bij het klimmen over takkenwallen en prik­kel­draad was het goed oppassen. De 2 km lange Gooij­er­dijk vonden we een duidelijk minpunt vanwege hard voorbij rijden auto's. Toch vonden we het best een mooie tocht.