eerste dag Vechtdal Vierdaagse derde dag Vechtdal Vierdaagse terug naar het overzicht van de Vechtdal Vierdaagse Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Foto's van de 3e Toeractief Vechtdal vierdaagse 2011 alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen de ingetekende route zoals deze op www.afstandmeten.nl staat Terug naar de homepage van Henri Floor
4e Toeractief Vechtdal vierdaagse 2012, 3e wandeldag

4e Toeractief Vechtdal vierdaagse 2012

Archemerberg Op vrijdag 29 juni 2012 was de start vanuit camping Bergzicht te Giethmen. Evenals de andere dagen leidden verkeersregelaars ons naar een geschikte en gratis parkeerplek. We verlieten de start in de richting van camping 't Voshuus. We volg­den de Oude Raalterweg. Ons pad steeg langzaam totdat de top van de 75 meter hoge Archemerberg werd bereikt. We hadden hier een groots uitzicht. Zo konden we onder andere de IJsselcentrale bij Zwolle zien liggen.

We daalden af naar buurtschap Dalmsholte. We staken de N348 over. Na een periode van open gebied werd nu weer bos­ge­bied betreden. Nadat we de spoorlijn waren gekruist kwamen we bij Huize Hessum aan de Tolhuisweg.

Huize Hessum De eerste bewoner van Huize Hessum was Franciscus Justus van der Ketten, arts te Zwolle en getrouwd met Theresia Maria Hens. Hun zoontje Petrus Antonius van der Ketten legde de eerste steen van het huidige Huize Hessum op 17 juni 1830 . Hij was toen vijf jaar oud.
In 1852 werd een stal gebouwd en begon de agrarische geschiedenis van het landgoed.
In 1861 erfde Theodorus E.J. van der Ketten (de broer van Franciscus) Huize Hessum. Hij was getrouwd met Ida M.C.A.J.A. von Martels. Aangezien Ida en haar man geen kinderen hadden, werd landgoed Hessum op naam gezet van het petekind van de laatste van der Ketten, Alfred C.E.A.M. von Martels(grootvader van de huidige bewoner van Huize Hessum), geboren in 1884 in Vreden(Duitsland). Hij verhuisde naar Hessum.
In 1950 onderging het huis een ingrijpende verbouwing, waarbij de zijmuren op hoogte werden gebracht en het oude "keteldak" plaatsmaakte voor het huidige dak. Jhr. Hubert L.M. von Martels ( de middelste van de vijf kinderen van Alfred) werd eigenaar van landgoed Hessum. Op het landgoed was een melkveehouderij en er werden paarden gefokt.
Sinds 2003 is landgoed Hessum ongeveer 70 hectare groot en bestaat voor circa 50% uit bos en 50% uit cultuurgrond. De huidige bewoners Maurits(de jongste zoon van H.L.M. von Martels) en Aimée von Martels runnen samen de melkveehouderij en de Bed and Breakfast.

Opnieuw staken we dezelfde spoorlijn over. Vilsteren werd bereikt via Huize Vilsteren. We liepen even van de route af om het gebouw van de voorkant te fotograferen. Achteraf gezien hadden we dit niet hoeven te doen omdat we na de rustpost alsnog langs de hoofdingang kwamen.

Daarna liepen we naar de rooms katholieke Willibrorduskerk. De deur stond open. Daarop besloten we de kerk van binnen te bekijken. Aan de achterzijde van de kerk lag de begraafplaats. Hierlangs liepen we vlak voordat de rustpost werd bereikt in Herberg De Klomp. We hadden trek gekregen. Herberg De Klomp zag er niet naar uit dat je hier rustig je brood kon opeten. Daarop besloten we meteen ons pad te vervolgen. We kregen uitzicht op de molen van Vilsteren. Net buiten het dorp stonden twee bankjes waarop wij onze lunch nuttigden.

4e Toeractief Vechtdal vierdaagse 2012

rooms katholieke Willibrorduskerk te Vilsteren Vilsteren is een klein dorpje in de gemeente Ommen aan de R102 tussen Dalfsen en Ommen aan de linker vechtoever. Het dorpje is een katholieke enclave. De voornaamste gebouwen in het dorp zijn de katholieke Willibrorduskerk, de katholieke Willibrordusschool, herberg De Klomp en de korenmolen.
Het dorpje is genoemd naar Herman van Vilsteren die er in 1381 woonde. Hij was een leenheer van de bisschop van Utrecht.
Het dorp Vilsteren behoort tot het 1000 hectare grote land­goed Vilsteren dat sinds 1850 in handen is van de familie Cremers. De ondergrond en een aantal gebouwen, zoals Groot Spijker en de bijgebouwen, zijn eigendom van deze familie. De bewoners van het dorp betalen pacht. Huizen en boerderijen die op het land­goed staan zijn te herkennen aan de donkergroen-lichtgele luiken, het wapen van de familie Van Vilsteren. Verder is de familie Cremers beheerder van bos­ge­bieden en een land­goed­cam­ping.

Na een omtrekkende beweging liepen we naar de Overijsselsche Vecht. Aan de overzijde van de Vecht zagen we caravans staan van camping De Arendshorst. De N348 werd via de R102 weer overgestoken. Het water aan onze linkerhand was nu de Be­ne­den Regge. Door buurtschap Giethmen werd de finish van de 25 kilometer lus weer bereikt.

We vervolgde nu, na een rust, met de 15 kilometer lus. De eerste 500 meter liep tegengesteld aan de terugroute. We kwamen nog enkele 15 kilometer lopers tegen die zich verwonderd afvroegen waarom wij nu pas aan de 15 kilometer begonnen. Later realiseerden zij, dat wij natuurlijk 40 kilometer lopers waren. We kwamen uit bij de Be­ne­den Regge.

4e Toeractief Vechtdal vierdaagse 2012

langs een dode arm van de Overijsselse Vecht te Vilsteren In Nieuwebrug staken we de brug over de Be­ne­den Regge over. We volg­den nu een paar kilometer, heel fraai de oever van de Be­ne­den Regge. Het pad voer­de over een grasdijk met koeien. Nadat we de Be­ne­den Regge verlieten dwaalden we door bos­ge­bied van land­goed Eerde. Daarbij kwamen we nog vrij dicht nabij kasteel Eerde. Hier waren we een vorige dag ook vrij dicht langs gekomen, maar toen aan de andere kant van het kasteel.

Nu volg­den we ruim een kilometer de N341 over een parallel lopend fietspad. Bij de rotonde met de Besthmenermolen bij Ommen.

Niets herinnert nog aan de desolate toestand waarin de Besthmenermolen begin jaren ’90 verkeerde. Zelfs het gaande werk was niet meer aanwezig. De achtkantige beltkorenmolen uit 1862 is na 1995 fraai gerestaureerd.

Via buurtschap Bestmen werd de rustpost bereikt. Deze was gelegen bij restaurant Wildthout. Daarna staken we bij het station van Ommen de spoorlijn over. Nu dwaalden we door en langs bos­ge­bied Wolfskuil. We kregen fraaie uitzichten op de Be­ne­den Regge. De Regge werd overgestoken. Nu was het niet ver meer naar de finish. Ook deze dag was het weer een mooie zomerse dag geworden met mooie wandeltrajecten.