Vorig verslag Volgend verslag naar het overzicht van de Pandurensteig naar het overzicht van buitenlandse tochten fotoreportage alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen naar de homepage van Henri Floor Pandurensteig

datum : donderdag 22 september 2011
traject: Prackenbach – Engelsdorf – Oberviechtach – St. Anton – Schlatzendorf – Pfahl – Eging – Hof – Ayrhof – Schwarzgrub – Fernsdorf – Frankenried – Linden – Patersdorf -
afstand: 18 km
overnachtingadres: Hotel Gasthof Kargl, Gabriele Kauschinger, Weinbergstrasse 1, 94265 Patersdorf, ( 09923-1385, www.gasthof-kargl.de.
overnachtingprijs: € 66.

Pandurensteig

Filialkirche Herz Jesu
der Pfarrei Viechtach
in Ayrhof
in der Gemeinde Kollnburg We hadden goed geslapen. We konden om 7 uur ontbijten. We kochten broodjes bij de bakker omdat ze geen brood konden snijden en flesjes Fanta. Iets verderop kochten we nog 4 appels.

We verlieten Prackenbach. Ons pad steeg en we liepen even verkeerd. Dat zagen we op de kaart van onze GPS. Na Engelsdorf liepen we weer langs rotsformaties van de Pfahl. Helaas was het nog steeds mistig. Dus geen weer om foto’s te maken. In Viechtach liepen we ook even verkeerd. De ingetekende route klopte niet met de markering. Toen we terugliepen troffen we een wandelgroep van twee mannen en twee vrouwen. Wij vroegen of zij ook de Pandurensteig liepen. Dat was niet het geval, maar ze hielpen ons wel op pad.

Er volgde weer een steil pad. Deze dag stond in het teken van de B85. Langs deze weg liepen wij een groot deel van de dag. En er was veel verkeer onderweg. Bij St. Anton stond een grote kapel, die uit het zicht stond.

Pandurensteig

Heilige Martin Kerk in Patersdorf Verder kwamen we langs Schlatzendorf, Pfahl en Eging. Daarop kwamen we op het traject waar ik vooraf tegenop zag en waar ik een alternatieve route wilde volgen, maar het viel allemaal mee. Er stond op een splitsing aangegeven dat er een makkelijkere route was en deze namen we dan ook. Bij Hof verlieten we de route voor een bezoek aan een Gasthof in Ayrhof. Hier dronken we Latte Macchiato. Omdat we trek hadden bestelde ik nog een Kaiserschmarrn en Coos een portie frites.

Daarna liepen we overwegend over heel rustige asfaltwegen via Täging en Schwarzgrub tot even voor Fernsdorf. Hier week de markering af van de ingetekende route en zagen we even voor Frankenried een heleboel reeën in een afgerasterd gebied. In Frankenried hadden we nog een rust en schilde Coos een appel voor ieder. Tijdens de vakantie lukt het niet om elke dag 2 stuks fruit te eten. Via Linden werd Patersdorf bereikt. Hier overnachtten wij.