tweede dag van de Heuvelland wandel4daagse vierde dag van de Heuvelland wandel4daagse Foto's van de Heuvellandvierdaagse alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling diavoorstelling foto's nabestellen fotoreportage op Picasa overzicht van de Heuvelland wandel4daagsen Terug naar het overzicht van vierdaagsen en driedaagsen en tweedaagsen op de homepage van Henri Floor de ingetekende route zoals deze op www.afstandmeten.nl staat Terug naar de homepage van Henri Floor

24e Heuvelland 4daagse 2011, 3e wandeldag - de Groeveroute.

dagstikker
We verlieten deze dag de start in noordelijke richting. Omdat we naar de Geul liepen daalde ons pad aanvankelijk. We staken de Geul over en even later liepen we, lopend langs de Geul, onder de A79 snelweg door. Bij de spoorlijn aan de Houthemmerweg stond een verkeersregelaar, die ons hielp veilig aan de overkant te komen. We volgden de spoorlijn. Later staken we de gemeentegrens met Valkenburg aan de Geul kort achter elkaar tweemaal over. Het plaatsje Raar werd bereikt. De volgende etappe plaats was Humcoven. Daarop werd vliegveld Maas­tricht-Aachen bereikt. We staken de A2-snelweg over. Daarop werd café Bergrust bereikt. Hier was de eerste (en laatste) rustpost.

Nadat we de rijbaan van de A2-snelweg in noordelijke richting hadden overgestoken, volgde nu de rijbaan in zuidelijke richting. Door de noord­kant van Bunde overgaand in de zuidkant van Kasen liepen we nu naar het Geullerbos. Het werd droog en nabij een mariabeeld haalden we het fototoestel te voorschijn. Toen we tegen een passerende wandelaarster zeiden, dat het beeld vermoedelijk Maria voorstelde, was zij daar niet zo zeker van omdat deze mogelijke Maria niet het kind Jezus in de armen droeg.

We kwamen bij een steile trap naar beneden. Hier durfde ik niet naar beneden. We waren hier al vaker geweest. Ik besloot een kleine 100 meter terug te lopen en op een Y-splitsing sloeg ik rechtsaf, waar de wandelaars van links kwamen. Ik volgde een dalend pad en kwam bij de spoorlijn uit. Daar liep een zandweg naar boven en ik besloot deze zandweg te volgen. Verderop sloeg ik nog een paar keer af en kwam toen in het zicht van de onderkant van de steile trap uit. Daar vervolgden we de route.

Heuvelland wandelvierdaagse 2011 We kwamen bij de spoorlijn uit en staken deze later over. Daarop werd het plaatsje Oostbroek bereikt. Op de splitsing met de Andreas Sauerlaan stond een fraai Christusbeeld. We kwamen uit in Ulikhoven dat aan de westzijde van Geulle ligt. De Brugweg bracht ons naar het Julianakanaal. Dit kanaal volgden we noordwaarts. Tussen de bomen, die aan de overzijde van het kanaal stonden, vingen wij een blik op van de Heilige Martinus kerk in Geulle aan de Maas.

Nabij Broekhoven verlieten wij het pad langs het Julianakanaal. Het pad slingerde nu flink. We kwamen achtereenvolgens door Hussenberg, Sneidersberg en Moorveld. Nu liepen we een tijd langs de bosrand van het Armenbos overgaand in het Geullerbos. Door Kasen werd de rust in café Bergrust bereikt. Hierna kregen we panorama’s op Maastricht.

We kwamen nu in Meerssen. Via de Gloriëtte in het Proosdijkpark kwamen we op korte afstand langs de Sint-Bartholomeusbasiliek. Toen we de kerk in liepen, liep hier een pastoor wat heen en weer. Voor de toegangsdeur stonden trouwens een aantal mensen in nette kleding en met een kind op de armen. Het bleek, dat het kind, Johanna, gedoopt werd. Meteen na het begin van de doopdienst, waarbij slechts ongeveer 10 mensen aanwezig waren, pakte de pastoor een gitaar, speelde er op onder het zingen van een kerklied.

Midden in het prachtig gerenoveerde Proosdijpark van Meerssen bevindt zich de Gloriëtte. Een voormalig theehuisje dat dateert uit 1895. De Gloriëtte diende vroeger als teken van welgesteldheid en behoorde tot het Proosdijgebouw. Een gloriëtte is een gebouw in een tuin met een verhoogde ligging ten opzichte van het omringende landschap.

We staken buiten Meerssen de Geul weer over, gevolgd door kruising met de A79 snelweg. Op de splitsing met de Dellen was in restaurant De Nachtegaal de voorgaande dag de rustpost van de 7 km. De finish werd via de westkant van Berg weer bereikt. Het IVV-nummer was 10907.