Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht van de E8 trajekt Rothenburg ob der Tauber - Riedenburg Foto's van de Europäischer Fernwanderweg E8 alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen Terug naar het overzicht van de hele E8 Terug naar het overzicht van de buitenlandse tochten Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E8

datum: dinsdag 22 september 2009
traject

Pfünz - langs Walting - Rieshofen - Isenbrunn - Pfalzpaint - Gungolding - Arnsberg -
Böhming
afstand: 21 km
wandeltijd: 8½ uur.
Hoogten : 385 - 500 meter
Weer: het eerste halfuur nevel, daarna tot ongeveer 3 uur zonneschijn.
Temperatuur: Maximum temperatuur 25 graden
Topo Karte(n) 1:25 000: K25 Titting - 7033, Kipfenberg - 7034, Eichstätt - 7133,
overnachtingadres

Overnachtingadres Pension Wally Günther, Altmühlweg 8,
85110 Kipfenberg / Böhming, 08465/3313 ( 08426-524
Overnachtingprijs: € 38 per nacht
Uitgaven

Uitgaven Pfünz overnachting € 42,00;
Arnsberg koffie + gebak € 11,00;
Böhming avondeten € 47,40.

tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8 Een paar minuten voordat de wekker ging werden we wakker. Na het ontbijt verlieten we ons overnachtingadres met ochtendnevel. Daarna liepen we enige uren door bosgebied. Door de warmte hadden we veel last van insecten die regelmatig tegen onze ogen kwamen. Na 2 ½ uur lopen hadden we in Rieshofen een rust in een ruim bushaltehokje. Het plaatselijke café was vanwege vakantie gesloten. We sleepten ons verder voort onder de brandende zon. In schaduwplekken bleven we even rusten.

Voorbij Isenbrunn verlieten we de officiële markering omdat het officiële pad niet duidelijk zichtbaar was of mogelijk over een steile helling zou voeren. Over de verkeersweg liepen we nu naar Pfalzpaint. Hier hadden we op een paar banken in de schaduw een rust met uitzicht op de brug over de Altmühl.

Even later pakten we de officiële route weer op. Ons pad steeg flink. En boven gekomen hadden we even later een overweldigend uitzicht op Pfalzpaint, Rieshofen en even later ook op Isenbrunn en Gungolding. Bij Gungolding stond een mooie kerk. Vanwege de warmte hadden we geen puf om te kijken of we de kerk van binnen konden bekijken.

tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8 Nu volgde wel het zwaarste stuk van de dag. We beklommen weer een berghelling in de zon en uit de wind. Bloedheet was het. Boven zat een echtpaar op een bankje onder een boom in de schaduw. Ze boden aan om op te schuiven opdat we erbij konden zitten. We sloegen het aanbod af. Ze zeiden daarna dat dit het enige bankje in de schaduw hier in de buurt was. Even verderop rusten we op een oude muur onder bomen in de schaduw.

In Arnsberg hadden we dan eindelijk een binnenrust in een luxe kantine annex Pizzeria bij een tennisbaan, nl.Pizzeria-Ristorante Ponte Paradiso, FC. Arnsberg, Altmühlring 11, 85110 Arnsberg, tel. 08465-726. Hier dronken we koffie en aten een gebakje. Toen we het etablissement verlieten, zagen we een groepje wandelaars voor ons lopen. Op één man na waren het allen dames. Even later passeerden we hen omdat zij bij een bushalte op een bus stonden te wachten. We zouden hen de volgende dag weer zien.

Opnieuw steeg ons pad. Maar toen het pad boven rotsen verder liep, volgden wij een alternatieve route naar Böhming. Op ons overnachtingadres aangekomen besloten we buiten op een bankje op te drogen van het zweet alvorens te douchen. Rond half zeven liepen we naar Gasthof Römer-Castell, Wirtstraß 8 of 9, Böhming, 85110 Kipfenberg en aten er goed. Coos at er een Altmühler Forel.