fotoreportage alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen Terug naar de homepage van Henri Floor Amstel- en Drechttocht
Rondje Texel, 20 juni 2009

langs de Kromme Mijdrecht Op woensdag 2 september 2009 organiseerde de wandelclub Samen op Pad een wandeltocht vanuit Mijdrecht. Toen wij rond kwart over negen bij de start aankwamen besloten wij, om na het inschrijven nog even buiten wat rond te kijken om wat foto's te maken. We wilden naar de plaatselijke kerk gaan en daarbij liepen we door een winkelcentrum. Maar aan het eind van het winkelcentrum was een muur, waar we aanvankelijk niet over heen konden kijken, Wel konden we via een noodtrap langs een gebouw naar boven klimmen. Vandaar hadden we een fraai uitzicht op de kerk met de naastliggende begraafplaats. Net toen we een foto wilden maken ging de nooddeur open en een stem zei "pas op". Het bleek dat mensen in het gebouw geschrokken waren, dat wij over de noodtrap naar boven waren gelopen, waarop een persoon eens polshoogte ging nemen. Daarna konden we alsnog de foto nemen.

Om 10 uur begaven wij ons op pad. De wandelgroep bestond uit 33 man. Via het Raadhuisplein met in oude stijl gebouwde gevels verlieten we het dorp. We liepen een eind langs de Kerkvaart. Daarbij kwamen we door een gebied met loslopende paarden. We kwamen door een agrarisch gebied met land- en tuinbouw, langs kassen met bloemen. Via een viaduct kwamen we bij de Pondskoekersluis. Hier kwam de Kerkvaart uit in de Kromme Mijdrecht. Bij de sluis stond op de erf van een huis een heleboel rommel te koop. We liepen verder naar het plaatsje De Hoef. We staken de Kromme Mijdrecht over en volgden daarop de oever aan de andere zijde. Op 6,6 km was de eerste rustpost in De Lindenhorst. Dit was een biologische zuivelboerderij.

De Kwakel Verder liepen we, over slingerende, veelal verharde wegen, verder naar Vrouwenakker aan de Amstel, gemeente Nieuwkoop in de provincie Zuid-Holland. Langs een vaart liepen we verder langs fraaie huizen naar De Kwakel. Verrassend was hier een grintpad door een nieuwbouwwijk. Nu waren we in de provincie Noord-Holland. Voordat we een nieuwbouwwijk van Uithoorn bereikten, zagen we een groot aantal jongeren die in een weiland met speciale aktiviteiten bezig waren. Door beschermd natuurgebied Uithoorn werd het Zijdelmeer bereikt. Langs een oever lagen een aantal woonboten. Over een smal natuurpad langs het Zijdelmeer werd Uithoorn bereikt. Naast Hotel Hengelsport lag vroeger een klein zwembad waar jongens en meisjes apart zwommen.

De grote rust was gelegen in het winkelcentrum Amstelplein in Uithoorn met binnen- en buiten- terrassen. Voor de inwendige mens konden we op eigen kosten een snackbar, koffie en theehuis, broodjeszaak en een viswinkel met de nieuwe haring of een warme HEMA-worst nuttigen. Wij kozen voor een liter chocolademelk bij een supermarkt. Na deze rust vervolgden we ons pad door Oud Uithoorn. Het wa markt en dat loopt niet echt makkelijk. Vroeger was hier de kaas- en veemarkt. We kwamen langs een kunstwerk dat door Kees Verkade was gemaakt. In het plaveisel van het monument was een steen aangebracht met de tekst: aangeboden door de Willem Meindert de Hoop Stichting.

Verderop kwamen we langs de Thamerkerk, een historisch gebouw uit de periode van het dorp Thamen wat later is toegevoegd aan het huidige Uithoorn. De kerk is momenteel multifunctioneel voor huwelijk, afscheidsdiensten, muziek uitvoeringen, bijeenkomsten en tentoonstellingen. Op een hekwerk stond de tekst: "Wie den wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid. Daarop kwamen we langs het industriegebied van Uithoorn. Via buurtschap De Rode Paal liepen we langs de Amstel naar Nessersluis. Hier staken we de Amstel met de pont over. Daarop kwamen we in De Ronde Venen, een poldergebied tussen Waverveen, Vinkeveen, Wilnis en Mijdrecht. Verderopkwamen we nog langs een betoncentrale en over een erf van een groothandel in schroot. Na het maken van een foto bij de schroothandel kwam een man uit een diensthok met de vragen of we niet aan het spioneren waren.

Rondje Texel, 20 juni 2009

graspad langs het Zijdelmeer In een grote schuur langs de Ringdijk Tweede Bedijking hadden we nog een verzorgingspost. We kregen hier een pakje limonade plus een Luikse wavel. We bleven hier relatief lang rusten. Daarop pakten we nog een tweede pakje limonade gevolgd door een tweede Luikse wafel en later ook nog een derde pakje limonade. Nota bene de oudste deelnemer vroeg op een gegeven moment waarneer we weer verder gingen. In een buitenwijk van Mijdrecht kreeg de parkoersuitzetter, die op dat moment achter in de groep liep een telefoontje en even later liep hij de kortste weg naar de finish. Wij staken nog de Kerkvaart over. We liepen achteraan, maar even later zagen we de groep stilstaan. De wandelaars stonden bij een standbeeld. Een foto hiervan bleek het wandelplaatje te zijn.

Rond kwart voor vijf kwamen we bij de finish. Na het afmelden liepen we naar de bushalte om de bus terug naar Breukelen te nemen. Maar voordat de bus arriveerde stopte één van de wandelaars met zijn auto en vroeg of we mee naar Driebergen wilde rijden. Want daar woonde hij ook. Vlak voordat ik in Driebergen uit de auto wilde stappen, bleek dat ik mijn wandelstok was vergeten. 's-Avonds sprak ik de parkoersuitzetter van de tocht nog in Maarn, omdat daar de jaarvergadering van WS78 werd gehouden. De volgende dag ging hij naar de startgelegenheid en de stok bleek daar een gevonden voorwerp te zijn. Het grootste deel van de tocht ging over verharde wegen. Maar het waren veelal veerkeersarme wegen en paden. Bij enkele drukkere wegen was een naastliggend fietspad aanwezig. Het was een mooie tocht geworden. Het was de hele dag droog gebleven en de maximum temperatuur bedroeg 19 graden.