derde dag van Marskramerpad 1 terug naar het overzicht van het Marskramerpad 1 Foto's Terug naar de homepage van Henri Floor Marskramerpad 1, trajekt: Okkenbroek - Deventer.

Marskramerpad 1

Plompmarsweg, Okkenbroek Na onze overnachting bij Erve Oosterhuis te Okkenbroek waren we al om 8 minuten voor acht vertrokken. Het was nog best fris, maar onbewolkt. Het zal hooguit een halve km zijn naar de kruising met de Soestwetering bij een sluis. Want in de toekomst wordt op dit deel van de route een aanpassing gemaakt, waarbij de wandelroute langs de Soestwetering gaat lopen. Dat was nu nog niet het geval.
De ochtendzon zorgde voor mooie kleurschakeringen bij wegen met (oudere) bomen. Over asfaltwegen en zandwegen dwaalden we richting Lettele. We staken het beekje de Lettelerleide een paar maal over. Bij een schuilhutje was Coos zo vrij om even te poseren voor een foto. Door bossen van de Stichting IJssellandschap liepen we verder. We zagen enige malen bordjes met de tekst “Krange op de weg” staan, een wandelroute. Marskramerpad 1

Plompmarsweg, Okkenbroek
Krange op de weg
Binnen het project ‘Lettele dorp met karakter’ is ‘Krange op de weg’ een van de deelprojecten geweest. Er was behoefte aan een aantal kleinere ommetjes rondom het dorp. Er bleken genoeg mogelijkheden te zijn om langs schouwpaden en over particuliere terreinen een aantal routes uit te zetten. Met de aanleg is het dorp vanuit verschillende kanten te bekijken en dat levert gevarieerde en soms zeer fraaie gezichten op. De paden lopen haaks op de openbare weg; in het Sallands heet dat ‘Krange’ en dat verklaart de naam.
Bij Lettele zagen we enige keren een grote luchtballon. Bij een fonteintje in Lettele stond de tekst: "Plaatselijk Belang, Lettele-Linde-Oude Molen 1938 – 1985". We kwamen in Lettele langs de kerk, een school en een begraafplaats. Bij CR Spikker hing nog een aankondiging van een optreden, de voorgaande avond, van de groep The Stolling Rones. Marskramerpad 1

bosgebied 't Oostermaet
The Stolling Rones zetten als geen ander zalen, kroegen en theaters op haar kop met het perfect geïmiteerde geluid van de Stones uit de jaren '70. Het opzwepende geluid van Rock and Roll uit de beste jaren van de Rolling Stones wordt door de groep perfect vertolkt. Het weergaloze stemgeluid van Pat en de veelzeggende details zoals de originele solo's en baslijnen zorgen samen met de drums en toetsen voor een energiek optreden.
Als aanvulling op ons lunchpakket kochten we nog 6 broodjes bij de Spar in Lettele. Bij Erve Koerkamp, net buiten Lettele, waar ook overnachting mogelijk is, dronken we koffie. In buurtschap Frieswijk passeerden we nog een bordje met de tekst “Reterink, Anno 1399”.
We kwamen bij het Overijssels Kanaal en volgde deze ongeveer een km. We hadden bij een picknickbank nog een rust. We staken het Overijssels Kanaal over via de Sternbrug (Steernebrug), een draaibrug.
Halverwege de 19e eeuw kreeg de Overijsselsche Kanalisatie Maatschappij de O.K.M., het recht om een aantal kanalen te graven in de provincie Overijssel. Een van die toen aangelegde waterwegen is het kanaal Deventer-Raalte-Damsholte (Lemelerveld), dat in september 1858 werd opengesteld. Een daling van de inkomsten uit de scheepvaart, mede veroorzaakt door de ontwikkeling van het Twentekanaal in de jaren 30, bracht de O.K.M. in financiële moeilijkheden. En om daar iets tegen te doen, werd in 1941 de N.V. Maatschappij Overijsselsche Kanalen opgericht. De voornaamste doelstelling daarvan was het vinden van een passende bestemming voor de verschillende kanaalvakken. Aansluiting op het Twentekanaal in 1953 leidde tot een intensief gebruik van het traject Almelo-De Haandrik. De meeste andere kanaalstukken werden door de beroepsvaart gesloten en overgedragen aan het Waterschap Salland. De geplande sluiting - in de jaren 70 - van het kanaal Deventer-Raalte stuitte op verzet van het gemeentebestuur van Raalte, dat een economische achteruitgang vreesde. De gemoederen raakten zelfs zo verhit, dat enkele raadsleden en inwoners als Vikingen verkleed naar Den Haag trokken. Desondanks slaagde men er niet in het kanaal te behouden voor de scheepvaart, want het ontbrak de voorstanders aan voldoende financiële middelen. Na vele jaren van onderhandelen, hakte minister N. Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat de knoop door; op vrijdag 29 juli 1988 werd het kanaal definitief gesloten voor de beroepsvaart.
De Sterbrug (Steernebrug) is de enige draaibrug voor het wegverkeer over het kanaal. Deze uit 1896 daterende brug heeft vroeger over de voormalige Van Royenswijk te Bergentheim gelegen. De brug is in 1953 hier aangebracht ter vervanging van een vlotbrug.
Ons kwam een echtpaar achterop gelopen, die we de rest van de tocht herhaalde malen inhaalden, en zij ons dus ook. We liepen nog langs een infobord over Frits Reterink, ‘t Zwarte Hekke.
In Schalkhaar hadden we nog een rust in een café restaurant dat er nieuw uitzag. Het was van binnen grotendeels wit gekleurd met veel glas. Vanwege het warme weer zaten de andere gasten buiten. Daarna kwamen we nog door Park Kranenkamp. Op één plek stonden een heleboel blauwe bloemetjes bij elkaar langs het fietspad. Via buurtschap Tjoene werd Diepenveen bereikt. Aan de rand van Diepenveen hadden we op een bankje nabij de Zandwetering nog een rust. Net over een spoorlijn zat een eend op een nest met jongen. Bij de oude gemeentegrens troffen we nog een fraai geschilderd wapen van Deventer. Na een paar oude grenspalen en een joodse synagoge met bijbehorende begraafplaats en een moskee werd het eindpunt bereikt op NS-station Deventer. We kwamen hier om 3 uur aan. Met de trein van 15.15 uur reden we huiswaarts. Marskramerpad 1

Linder Enk
Al is hij met zijn dertig meter nog maar half zo hoog als de Deventer Toren, toch is hij zeker net zon grote blikvanger. De minaret van de nieuwe Turkse El Aksa moskee in Deventer torent als een eenzame piek uit boven de rode daken van de oer-Hollandse arbeiderswoningen. Hier, in de kleine maar stampvolle volkswijk Voorstad, is de gemeente erin geslaagd om bijna vijfduizend vierkante meter grond vrij te maken voor het grootste islamitische religieuze centrum buiten de Randstad. De moskee zelf heeft een grondoppervlakte van meer dan duizend vierkante meter. Hij is gebouwd in Ottomaanse stijl, opgetrokken in geel en bruin met kale boogramen. Aan drie kanten wordt hij ingeklemd door kleine roodbruine bakstenen rijtjeshuizen. Smalle klinkerweggetjes brengen de bezoeker naar de achterkant. Daar is een stuk grond vrijgemaakt als parkeerruimte voor ongeveer vijftig auto’s. Dit is zeker geen overbodige luxe, want de gebedsruimte is groot genoeg voor duizend gelovigen. Bovendien komen er in het complex ook nog een bibliotheek, een conferentiezaal, verschillende ontmoetingsruimten voor vrouwen en jongeren, een winkel, een restaurant, klaslokalen voor koranlessen, wasruimten en een woning voor de imam.
Het was een heel mooie wandeling geworden.
naar de top van deze pagina

Henri Floor & Coos Verburg


Klik
HIER om naar de fotoreportage te gaan. Er zijn 40 foto's geplaatst.