Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht
van de E8 trajekt Bad Godesberg - Harxheim (Worms) Foto's van de Europäischer Fernwanderweg E8 Terug naar het overzicht van de hele E8 Terug naar het overzicht van de buitenlandse tochten Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E8

datum zondag 23 september 2007
traject Stromberg – Aschbornerhof – Spabrücken – Dalberg – omgeving Wallhausen – Roxheim - Rüdesheim
Topographische Karte(n)
1:25 000 Normalausgabe
TK25 Stromberg – 6012, TK25 Waldböckelheim – 6112
wandeltijd 8½ uur
weer hele dag droog, vrij zonnig
overnachtingadres Weinhotel Bäder, Inhaber H.W. und H.J. Bäder, Nahestrasse 37, 55593 Rüdesheim/Nahe, ( 0671-836550
Overnachtingprijs € 74 per nacht

tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8
Wallfahrtskirche Mariä Himmelfahrt
te Spabrücken We hadden goed geslapen in het Gasthaus Weinbergerhof. Het was al zonnig maar nog wel fris bij de start. We liepen niet terug naar het centrum van Stromberg, maar een alternatieve route. Tot vlak voor de weg van Nahepfalz naar Schöneben was de route nog ingetekend op basis van de kaart die we op ons overnachtingadres in Dichtelbach hadden mogen inzien. Vlak voor de weg van Nahepfalz naar Schöneben was ons pad dichtgegroeid. Maar de markering was wel goed aangegeven.
Vanaf de Weissenfels hadden we uitzicht op onder andere Spabrücken. Maar door het heiige weer was het uitzicht niet optimaal. Op een bankje zat een dame met naast haar, haar Nordic Walking stokken.
Daarna liepen we door het Aschbornerhof. Hier stonden zo'n 5-7 huizen/boerderijen/koeienstal en een klein kerkje. Daarna daalden we af naar Spabrücken. Eerst dronken we cappuccino in een café (Speisegaststätte Zum Soonwald, Haupstrasse 1, tel. 06706-434, 55595 Spabrücken). Daarna bezichtigden we de Wallfahrtskirche. Hier kwam Coos bij het maken van een foto ongelukkig ten val en bezeerde haar hoofd en schouder. We maakten hier talrijke foto's.
In een weiland zagen we een groot aantal paddenstoelen van het pannenkoeken model, ook wel paddo's genaamd. Bij het verlaten van het weiland koos Coos voor een dichtgegroeide greppel in plaats van de normale dam, die als uitgang fungeerde.
tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8
rotswand in Roxheim Aan de rand van Spabrücken aten we wat op een bankje bij een kapelletje. Vlak voor Dalberg kwamen we langs de ruïne van een oud kasteel uit 1650. Na Dalberg was de markering niet optimaal. Op de weg die we nu volgden zagen we pas na ruim een kilometer markering.
Bij het Kreberkreuz hadden we opnieuw een rust. We verlieten hier de Nahehöhenweg. Ons pad voerde nu onder Wallhausen door en liepen hier tussen onafzienbare wijnvelden.
Nabij Roxheim konden we om het dorp heen lopen of er doorheen. Wij kozen voor het laatste. De rotsen waren hier rood gekleurd, een heel apart gezicht. In de katholieke kerk St. Sevastianus in Roxheim maakten we nog een foto waar zonnestralen heel duidelijk opstonden
Bij rustplaats Bergblick te Roxheim hadden we nog een laatste rust. Tegen 17.15 uur kwamen we bij Weinhotel Bäder aan. Na een rust van een uur douchten we en 's avonds aten we er warm.