Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht
van de E8 trajekt Bad Godesberg - Harxheim (Worms) Foto's van de Europäischer Fernwanderweg E8 Terug naar het overzicht van de hele E8 Terug naar het overzicht van de buitenlandse tochten Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E8

datum woensdag 19 september 2007
traject Koblenz/Oberwerth – Merkurtempel - Waldesch – Hünenfeld – Vierseenblick – Gideonseck – Mühltal - Boppard
Topographische Karte(n)
1:25 000 Normalausgabe
TK25 Koblenz – 5611, TK25 Boppard – 5711
wandeltijd 8 uur
weer bewolkt met zonnige perioden, zeer frisse wind
overnachtingadres Pension Haus Boos, Antoniusstrasse 9A, 56154 Boppard, ( 06742-3141, www.pension-boos.de
Overnachtingprijs € 55 per nacht

tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8
even voorbij Hunenfeld
tevens kerstkaart 2007/2008. We hadden nu voor de laatste maal overnacht in het Andernacherhof. Bij het afrekenen hadden we geen korting gekregen zoals dat gebruikelijk is als je meerdere nachten overnacht in een zelfde hotel. Met de trein reden we naar Koblenz. Na een kwartiertje lopen zaten we op de route. We liepen onder een spoorbrug en een aantal autobruggen door van een afslag van de B9 snelweg.
We liepen deze dag veel door bossen en kwamen maar een paar maal langs of door dorpjes. Als eerste kwamen we bij uitzichtspunt Rittensturz. Hier hadden we mooie uitzichten op de Rijn en Koblenz. Daarna voerde de route naar Lichte Eichen, maar de naam Lichte Eichen zagen we niet staan. We verloren hier even de markeringen. Het bleek dat de officiële route langs de autoparkeerplaats liep en niet er over heen zoals wij deden. Na de parkeerplaats troffen we spoedig weer markeringen. Bij het einde van de parkeerplaats hadden we dus het goede pad gevolgd.
Opnieuw kwamen we bij een schuilhut. Nu hielden we er een pauze en aten en dronken er wat.
Na de TV-toren kwamen we bij de Merkurtempel, een oude Romeinse nederzetting. tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8
panorama op de Rijn
vanaf Gideonseck . Van de tempel stond alleen de funderingen nog. Tot hier hadden we een tijdlang een archeologische wandelroute gevolgd. Daarna kwamen we vlak langs Waldesch We staken de verkeersweg naar het dorp echter niet over. Vlak voor Hünefeld hadden we prachtige vergezichten. Een kilometer voor Hünefeld hadden we nog een rust op een bankje. We zaten hier uit de wind in de zon en aten en dronken wat. In Hünenfeld viel een vierkante toren met elektriciteitsdraden op. Daarna liepen we via de Hedwigseiche en Engelseiche naar het Vierseenblick. De vier Seen (meren) betreffen geen vier aparte meren. Maar op dit punt kan je vier afzonderlijke delen van de Rijn zien waardoor het lijkt alsof je vier meren ziet. Deze dag voerde veelal over brede goed begaanbare wegen en paden.
Na het Vierseenblick, waar we in een café trouwens nog koffie met taart aten, liepen we naar het Gideonseck (Waldhotel Vierseenblick, 5407 Boppard am Rhein). Hier zagen we een ruime bocht in de Rijn van 180 graden. Van Gideonseck liep het officiële pad steil naar beneden naar Boppard. Hier liep ook een stoeltjeslift. Aangezien we in beiden geen trek hadden besloten we de autoroute naar beneden te volgen. Daar werd het Mühltal bereikt. Hier liepen we langs de verkeersweg, waar snelheidsbeperkingen van 30 kilometer per uur waren. In Boppard aangekomen liepen we over de Rheinpromenade naar de Kalvarienstrasse en sloegen hier naar ons overnachtingadres af.
We bezichtigden Boppard eerst nog wat, want we waren nog bezweet van de wandeling. Daarna douchten we ons en aten vervolgens in het centrum van Boppard in een restaurant aan de markt warm (Alte Schmiede, 56154 Boppard, tel 06742-81142).