Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht
van de E8 trajekt Bad Godesberg - Harxheim (Worms) Foto's van de Europäischer Fernwanderweg E8 Terug naar het overzicht van de hele E8 Terug naar het overzicht van de buitenlandse tochten Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E8

datum zaterdag 15 september 2007
traject Rolandseck – Oberwinkel – Bandorf – Unkelbach – Calmuth – Remagen – Bad Bodendorf - Sinzig
Topographische Karte(n)
1:25 000 Normalausgabe
TK25 Linz am Rhein – 5409
wandeltijd 6½ uur
weer hele dag doog, flinke zonnige perioden
overnachtingadres Hotel Andernacher Hof, Breite Straße 83, 56626 Andernach, ( 02632-43175
Overnachtingprijs € 55 per nacht

tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8
Bad Bodendorf . Met de trein reden we van Andernach naar Rolandseck. Hier waren we de vorige dag geëindigd. Even na negen uur begaven we ons op pad. Na een kwartier hadden we over de aanlooproute (gemarkeerd met RV) de officiële route weer bereikt. We liepen deze dag weer veel door bossen. Over de flanken van de 213,3 meter hoge Berschberg werd Bandorf bereikt. We liepen het hele dorp door. Aan het einde was de route verlegd. Maar om verrassingen zoals de voorgaande dag te voorkomen, probeerden we zoveel mogelijk de oorspronkelijke route te volgen.
Bij Unkelbach aangekomen ontbrak een markering voor de juiste vervolgroute. De route liep volgens de routebeschrijving via Fäldisch Jass. Maar we konden met geen mogelijkheid vaststellen of Fäldisch Jass de naam van een berg of een straatnaam of de naam van een huis was. Bij een bankje in Unkelbach hadden we een rust. Er kwam een groep wandelaars, allen mannen voorbijgelopen. We constateerden op een gegeven moment dat we de plaats Unkelbach aan de verkeerde kant in liepen. Maar midden in het dorp troffen we onze markering weer, waardoor we het dorp over de goede route verlieten.
We bereikten een asfaltweg die naar Calmuth liep. Maar we troffen maar één enkel bewoond huis aan. Buiten het dorp, in het bos, was weer een parkoerswijziging. We vertrouwden het niet en volgden aanvankelijk de officieel beschreven route. Maar het pad bleek dichtgegroeid te zijn, waardoor we alsnog de gemarkeerde route moesten volgen. Bij gebrek aan bankjes hadden we op een boomstam een rust en aten en dronken wat.
Vlak voor Remagen kwamen we bij een groot standbeeld. Omdat het hieromheen zo begroeid met bomen was, viel het bijna niet op. We hadden hier een fraai uitzicht op het bovenste gedeelte van het Klooster Apollinarisberg en op Remagen.
Na een steile afdaling over een trap bereikten we het hiervoor genoemde klooster met enige fraaie bijgebouwen. We bekeken de kerk ook van binnen. Het kerkgedeelte was relatief klein, maar wel heel hoog met grote muurschilderingen.
tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8
St Peter kerk te Sinzig. We liepen Remagen zelf niet in. Er was wel weer een aflooproute naar het station van Remagen die weer met RV gemarkeerd was. Een lange weg langs Tierheim voerde ons naar een zeer rustige omgeving met enige maneges. We kwamen nog een Rheinhohenweg-wandelaar tegen, die aan ons vroeg of hij goed liep. Hij had een cowboy-hoed op en leek daardoor ook wel wat op een cowboy. Onwillekeurig moesten we denken aan het lied "ik wil een cowboy als man" van de zangeres Ria Valk.
Na een rust op een bankje bij een kruis in de bosrand liepen we door bosgebied naar Bad Bodendorf. Dit was een schilderachtig plaatsje met veel vakwerkhuizen. Nabij het station van Bad Bodendorf hadden we een rust in het Winzer Restaurant Goldenes Prag (mit Böhmische Spezialitäten, Hauptstrasse 117, 53489 Sinzig-Bad-Bodendorf, tel. 02642-43364) en zaten buiten in de Biergarten. Binnen in het café was op een groot TV-scherm een voetbalwedstrijd aan de gang. In de Biergarten dronken we koffie en aten een Käsekuchen.
We verlieten Bad Bodendorf bij het oorlogskerkhof (Ehrenfriedhof). Langs de rivier de Ahr bereikten we Sinzig. Bij het kasteel te Sinzig werden foto-opnamen van een pas getrouwd stelletje gemaakt. Op 2 foto's daarvan figureerden wij ook. Want we werden door de fotograaf geroepen en gevraagd voor een speciale foto met ons er op.
Als laatste voor deze dag kwamen we bij de rood wit gekleurde St Peter kerk. We keken er even naar binnen, maar er was een kerkdienst aan de gang. Daarna liepen we naar het station van Sinzig en namen de trein naar Andernach.
's-Avonds aten we in een naburige pizzeria warm.

RIA VALK - IK WIL EEN COWBOY ALS MAN
(R. Lindt; P. Ström; J. Hoes)
Fontana 278 008 YF

Want ik weet dat iedere cowboy kussen kan

Mama zei: m'n lieve meid
Kom zoek een man
Het wordt heus tijd
Neem toch Jan van hier benee
Want die is bij de PTT
Toen riep ik: "No, no, no, no, no
Geef jij die Jan een ander maar cadeau"

(Maar waarom toch niet mijn kind
Dan is je kostje gekocht
Denk eens aan het mooie pensioen bij de PTT
Wat wil je eigenlijk)

Want ik weet dat iedere cowboy kussen kan

Papa zei: "ik vind je zo
Je bent precies Brigitte Bardot
Bij de film met jouw talent
Trouw jij meteen een producent"
Toen riep ik: "No, no, no, no, no
Geef jij zo'n man een ander maar cadeau"

(Ach ik begrijp je niet
Waarom neem je zo'n filmvent niet
Dat is toch heel wat beter
Dan wat je vader moet doen