tweede dag Ronde van Zuid-Limburg 2007 Terug naar het overzicht van de Ronde van Zuid-Limburg 2007 Ronde van Zuid-Limburg 2007 Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor 64e Ronde van Zuid-Limburg, 1e wandeldag, zaterdag 12 mei 2007
Met de Ronde van Zuid-Limburg 2007
Van 12 t/m 14 mei 2007 werd de Ronde van Zuid-Limburg georganiseerd vanuit Heerlen. Het had de voorgaande nacht veel geregend, maar voor de start was het droog. Toen het om 8.45 uur droog was en de zon scheen werd de wandeltocht geopend met een korte toespraak. Het begin van die toespraak luidde: "Wij heten u hartelijk welkom op deze zonnige dag. Wij hopen dat het de rest van de dag net zo zonnig moge blijven". Maar er was wel regenachtig weer voorspeld.
De route liep deze dag globaal tegengesteld ten opzicht van het voorgaande jaar. Als eerste liepen we naar de Oliemolen. Het leek alsof deze molen wat in verval was want er zat niet veel witte verf meer op de muren. We bleven de Caumerbeek een tijdlang volgen. Aan de oostgrens van de gemeente Heerlen, daar waar een flinke open ruimte tussen bebouwing was, werd nu een nieuwe weg aangelegd. We moesten hier dan ook een omweg maken ten opzichte van voorgaande jaren.
Daarna zetten we koers naar de berg Strijthagen. In de loop der jaren dat we hier langs kwamen hebben we de nodige veranderingen gezien. Aanvankelijk was hier een niet overdekte skibaan. Later werd deze overdekt. Nu zijn ze bezig om er een trap tegenaan te leggen. De trap zelf is al geplaatst, maar de afwerking is nog niet klaar. Wij hebben de trap over 337 treden uitgeprobeerd. Bovenaan gekomen was het eindpunt van de overdekte skibaan. Door het glas zagen we sneeuw liggen. Hier was ook het eindpunt van een stoeltjeslift en we zagen verschillen skiërs. Daarna liepen we naar het hoogste punt van Strijthagen en hadden hier vandaan een wijds uitzicht, zie daarvoor de foto´s.
We daalden de trap weer af en vervolgden ons pad naar kasteel Strijthagen met de ervoor liggende visvijvers. Bij de watermolen Strijthagen was op 7,4 km de eerste verzorgingspost. Na een kommetje tomatensoep vervolgden we ons pad.
We staken de Dentgenbachstraat over en zetten nu koers naar het stuwmeer Cranenweier. We passeerden de zuiveringsinstallatie van Kerkrade. Aan het eind van het stuwmeer lag kasteel Erenstein. Op de binnenplaats stond een vrachtwagen. Maar aan de achterkant waren bomen weggehaald, waardoor je nu mooie foto´s van het kasteel kon maken. Op een bankje met leuning hielden we een rust. De bank was weliswaar nat, maar we hadden onze regenkleding nog aan. Deze ging uit toen we de rust verlieten.
Met de Ronde van Zuid-Limburg 2007 Verder liepen we nu langs de oostkant van voornoemd stuwmeer en volgden de Anstelbeek. We staken de N299 4-baans verkeersweg over en kwamen daarop in buurtschap Vink. Spoedig verlieten we dit buurtschap weer en volgden de N299 parallel. Door een heuvelachtig bosparkoers zette we koers naar Eygelshoven. Daarbij kwamen we nog langs een boom met mooie paddestoelen.
Na de rust bij basisschool De Schatkist op 13,7 km verlieten we Eygelshoven weer. We liepen nu onder de N299 door en volgden daarop de niet geëlektrificeerde spoorlijn van Herzogenrath (Duitsland) naar Landgraaf. Na het Eikenbosch kregen we uitzicht op station Landgraaf. Door Nieuwenhagen werd nu koers gezet naar de verzorgingswagen op parkeerplaats Grote Heiweg op de Brunssummerheide. We bereikten deze post in de stromende regen. Zowel onder de partytent van de verzorgers als de partytent met de wandelaars stond helemaal vol en niemand stond daarbuiten. Ook hier namen we tomatensoep.
Daarop kwamen we op de plek waar we een waar panorama over de Schievers- en Brunssummerheide hadden. Bij een bankje met leuning hielden we nog een rust. Op de verzorgingsposten hebben de banken geen leuning. Over een heuvel liepen we naar de Rode Beek. Voor de beek bleven we onder een grote eikenboom met bladeren schuilen tegen de regen, samen met 4 dames. Toen de regen was opgehouden vervolgden we ons pad en staken via een bruggetje de Rode Beek over. Over een mul zandpad werd koers gezet naar het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. Hier was een laatste rustmogelijkheid.
Even voorbij buurtschap Heihoven kwamen we nog langs een grote zandgroeve. Na nog een beekje, vijvers en een kerk werd de finish bereikt. De officiële afstand bedroeg 30,2 km. We waren op 9.15 uur gestart en om 16 uur gefinisht.