Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht
van de E8
trajekt Nijmegen-Bad Godesberg Foto's van de Europäischer Fernwanderweg E8 Terug naar het overzicht van de hele E8 Terug naar het overzicht van de buitenlandse tochten Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E8

datum zaterdag 16 september 2006
traject Hinsbeck – Hombergen – Leuth - Kaldenkirchen
hoogten 40-80 meter
Topographische Karte(n)
1:25 000 Normalausgabe
4603 Nettetal
wandeltijd 4½ uur
weer vrij zonnig en droog
overnachtingadres Hotel Zur Mühle, Inh. Helmut und Christian Schöck, Kölner Strasse 36a, 41334 Nettetal-Kaldenkirchen, ( 02157-13860, www.zurmuehle.net
Overnachtingprijs € 80 per nacht
tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8, op weg naar Schlöp (tussen Hinsbeck en Leuth)
Om 8 uur hadden we ontbijt. Net na 9 uur verlieten we Waldesruh. Omdat voor deze dag een korte etappe op het programma stond, deden we het rustig aan. En omdat het zaterdag was, moesten we ook voor zondag inkopen doen. Daardoor gingen we van de route af naar het centrum van Hinsbeck.
Maar eerst kwamen we nog op de Galgenberg Geer waar vroeger recht werd gesproken.
Op de Galgenberg werd het vonnis van de plaatselijke lekenrechters of van het gerecht in de Geer voltrokken. Bij een eenvoudig vergrijp werd de aangeklaagde nadat een boete was vastgesteld weer opgenomen in de gemeenschap. Bij een vergrijp waarbij sprake was van gevaar voor de gemeenschap werd hij verbannen, verdreven over de weg naar het noorden in den vreemde. Bij de zware vergrijpen werd de aangeklaagde opgehangen aan de galg. Boven op de heuvel stond vroeger de galg zodanig opgesteld, dat deze van verre in het heidelandschap zichtbaar was. Tegenwoordig wordt de blik weer verruimd door nieuwe uitzichtmogelijkheden. De ooit lugubere plek moet nu door het vergezicht nieuwe perspectieven openen.
tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8, Baumschulen te Kaldenkirchen Tegen half elf vervolgden we dan onze wandelroute. We liepen langs de jeugdherbergen zagen daar kinderen buiten spelen. Door een bospassage kwamen we in buurtschap Hombergen. Even verderop werd het meer Hinsbecker Bruch bereikt. Er was hier een infocentrum ingericht op de plaats van een voormalig zwembad.
Vliegen, muggen, insecten in het algemeen kregen belangstelling voor onze benen. Daarop besloten we de lange broek aan te doen.
We kwamen op een splitsing bij Haus Bey dat volgens de parkoersbeschrijving bezienswaardig was. Maar door de warmte waren we te loom en hadden geen zin om iets extra´s te doen. tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8, stempel restaurant Secretis te Schlöp/Hinsbeck Bij restaurant Secretis (www.restaurant-secretis.de, Fam. Dückers-Hessen, Schlöp 10, 41334 Nettetal-Hinsbeck, Telefon: 02153-2956) dronken we koffie verkeerd.
We volgden de route volgens de parkoersbeschrijving. Dit bleek echter geen gemarkeerde route te zijn. Maar daar kwamen we later wel op uit. Daarop bereikten we de rivier Nette als een soort stuwmeer. Even later passeerden we aan de B509 verkeersweg Restaurant Leuther Mühle. Hier liepen we voorbij. Daarop werd het plaatsje Leuth bereikt. Op een bankje in het centrum langs de weg bij bochten hadden we onze lunch. Hier deden we ook weer de korte broek aan.
Vlak voordat we Kaldenkirchen bereikten kwamen we langs een soort tuincentrum waar allerlei verschillende soorten bomen en planten stonden. Elke plant of boom stond in een rij met per soort wel 100 meter lang achter elkaar. tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8, stempel van de bistro aan het kerkplein te Kaldenkirchen
Door het industriegebied van Kaldenkirchen werd het centrum bereikt. Op het Kirchplatz zaten mensen gezellig buiten op terrasjes. Wij aten hier ´s-avonds ook warm. Dat was in Noa Bistro Cafe Creperie, Inh. Athanasios Koletsas, Kirchplatz 4, Nettetal-Kaldenkirchen, tel. 02157-126226. Ons overnachtingadres lag ongeveer een km van de route af. Het was hotel Zur Mühle, het meest luxueuze overnachtingadres tot nu toe tijdens deze vakantie.
Die Backesmühle wurde 1828 von Gottfried Gisbert Backes als Dampf- und Windmühle erbaut. Erst 1862 wird sie erstmals offiziell registriert.
1863 errichtete Gottfried Backes die heutige Gaststätte "Zur Mühle" direkt neben der Holländermühle. 1897 zerstörte die Explosion des Dampfkessels die Mühle.
Nach dem Wiederaufbau wurde der Besitz an die Familie Bartholomei veräußert.
1904 wurde das Schicksal der Mühle durch einen weiteren Brand endgültig besiegelt. Sie verlor ihre Flügel und wurde von da an nur noch als Dampfmühle betrieben.
tijdens de Europäischer Fernwanderweg E8, stempel van het overnachtingadres te Kaldenkirchen te weten Hotel Zur Mühle Na een rust van een uur liepen we terug naar het centrum van Kaldenkirchen. Daarbij troffen we een wandelgroep van zo´n 60 man die met kruisen in hun handen liepen. Zo´n soort groep had Coos ´s-ochtends ook vanuit het raam langs zien komen.
Op de TV op onze kamer zaten de zenders ARD, ZDF, West3, SUDWESTB, Bayern 3(ORF2), Nord 3, Sat1, RTL, 3SAT, VIVA, DSF, PRO7, RTL2, VOX, MDR, Super RTL, VIVA plus, Tele5, MTV, MDR, QVC-Deutschland, N24, HSE24.