Vorig verslag Volgend verslag Foto's van het Pelgrimspad overzicht van het Pelgrimspad Terug naar de homepage van Henri Floor Pelgrimspad

datum zondag 25 september 2005
traject Middelbeers - Waalre
Aanleg-adressen: Dinee Cafe De Kempen, Het Groen 14, 5511 AE Knegsel,040-2055032
Café Rest. De Doelen, Markt 18-19, 5581 GK Waalre, 040-2212579
kaartnrs in boekje: 8 - 14

We hadden goed overnacht en ontbeten. De gastvrouw zat veel op internet en was zeer geïnteresseerd in onze homepage. Het had ’s-nachts geregend en ook bij het ontbijt regende het nog licht. Maar toen we vertrokken was het droog en zagen we al blauwe lucht. We zaten ongeveer 600 meter van de route af. Toen we weer op de route liepen, passeerden we een café, waar de start van een mountainbikeroute was. Onderweg zagen we nog enige van die mountainbikers.
Door buurtschap Kuikseind verlieten we Middelbeers en spoedig kwamen we langs een skibaan. Daarna dwaalden we door bos- en heidegebied van de Landschotse Heide. Aan het eind hiervan boog ons pad zodanig dat we dachten dat we verkeerd liepen. We liepen een eind terug en zagen een markering. Daarop vervolgden we ons pad. Na een klaphek hadden we een rust op een slagboom. Er kwamen twee ruiters aan die door het klaphek reden. Eigenlijk was dit voor hen verboden, maar wie zijn wij om dat te verbieden.
We zagen een eind verderop Mountainbikers langs een bosrand fietsen. Op een gegeven moment reden er 2 fietsers verkeerd en kwamen bij ons terecht. Ze wilden door het klaphek gaan. We maakten hen er op attent dat we al verschillende malen fietsers langs de bosrand hadden zien fietsen. Daarop reden ze terug en vervolgden hun route ook langs de bosrand.
We dwaalden verder naar Vessem. Hier gingen we even van de route af voor een kop koffie. Het eerste restaurant was geheel gesloten en een snakbar ging om 12 uur open. Wij waren daar om 11.40 uur. Buiten de snakbar stonden uitnodigend stoelen en deze lieten we niet onbenut. We deden hier de korte broek aan. Na Vessem kwamen we door buurtschap Maaskant. Daarna werd buurtschap Halfmijl bereikt. Hier zagen we een plaquette liggen met de tekst: Cultuurreservaat – gemeente Veldhoven Halve Mijl – Toterfout.
Net buiten het centrum van Halfmijl hadden we een rust op een houten slagboom. Even voor Knegsel troffen we dan eindelijk een bankje. Hier genoten we dan ook volop van. In Knegsel hadden we een café-rust en dronken een kop koffie. Daarna zetten we koers naar Steensel en staken de A67 snelweg (Eindhoven-Antwerpen) over. We kwamen langs een open kapelletje, dat pas een paar jaar tevoren gebouwd was. Het was de Mariakapel Steensel. Buiten Steensel staken we het beekje Run over. Na buurtschap Broekhoven dwaalden we over lange zandwegen door bosgebied. Daarbij volgden we nog een traject van de Boevenheuvel fietsroute.
Opeens liep ons pad dood. Omdat we meenden op de officiële route te lopen klommen we over een prikkeldraad omheining. Deze omheining volgden we richting een bosrand. Maar ons pad werd versperd door een sloot, die net te breed voor ons was om overheen te springen. We raakten eveneens ons richtinggevoel kwijt. Maar met hulp van omstanders lukte het weer om te weten waar we op de kaart zaten. Toen we vaststelden waar we zaten, waren we te ver van onze oorspronkelijke af. We waren in Dommelen terecht gekomen en volgden een eigen route naar ons overnachtingadres in Waalre.
We staken de Dommel over en kwamen langs een kasteel-boerderij. Via buurtschap Heikant werd de Willebrordusstraat bereikt waaraan ons overnachtingadres lag. Ik had waarschijnlijk een soort black-out gehad, want nadat ons pad was doodgelopen en we het voornoemde pad verder waren gelopen door een bosgebied en op een asfaltweg waren uitgekomen, hadden we de asfaltweg naar links moeten volgen in plaats van naar rechts.