Vorig verslag Volgend verslag Foto's van het Noaberpad overzicht van Noaberpad Terug naar de homepage van Henri Floor Noaberpad: Nieuweschans - Emmerich

datum vrijdag 9 september 2005
traject Nieuweschans – Bellingwolde
Aanleg-adressen: De Oude Remise Koffieschenkerij, Oudezijl 1, 9693PA Nieuweschans, 0597-522696, www.ouderemise.nl
Chinees Specialiteiten Estaurant Kan-Le, Hoofdweg 249, Bellingwolde, 0597-532828.
kaartnrs in boekje: 1 - 4

Een uur vroeger dan normaal liep onze wekker af. En normaal gaat deze rond 5.45 af. Met de eerste bus uit ons dorp reden we naar Amersfoort. Daar stapten we over op de trein die ons naar Groningen bracht. De aansluitende trein bracht ons vervolgens in 50 minuten naar Nieuweschans.
Op station Nieuweschans troffen we een echtpaar met rugzakken, die elders een tocht gingen lopen. Nabij het station lag de oude remise van station Nieuweschans. Nu deed dit dienst als café. Wij maakten hier gebruik van en passeerden een lantaarnpaal met daaraan verwijsborden van het Noaberpad en het Wad- en Wierdenpad. Van de eigenaar van het café hoorden we dat op 4 september 2005 het nieuwe Noordzee kustpad officieel was geopend, een tocht langs de gehele Noordzeekust van Nederland.
Vanaf het station van Nieuweschans was de doorgaande (auto)weg naar het centrum van Nieuweschans gestremd. Daar hadden wij geen last van. Want wij sloegen spoedig het Nieuweschankerbos in. Verderop staken we het Westerwoldsche Aa over en bereikten spoedig daarop het centrum van Nieuweschans. Meteen na de oversteek van de Westerwoldsche Aa liepen we langs een oud kanon, dat nu minder goed opviel door het hoge onkruid er omheen. In het centrum zagen we enige mooie huizen. Opnieuw bij een kanon verlieten we nu het centrum weer.
Na passage onder de A7-snelweg verlieten we definitief Nieuweschans. We volgden even parallel de snelweg in westelijke richting en hadden uitzicht op grote berenklauwen. Na het bos op Houwingaham bereikten we de Westerwoldsche Aa opnieuw en volgde deze tot het zijkanaal Vereenigd- of BL Tijdenskanaal. Daarop volgden we voornoemd kanaal tot aan buurtschap Booneschans. We staken het kanaal over en volgden het, na een rustpauze op een grasveldje langs het kanaal aan de andere kant, verder.
Na een kilometer verlieten we het kanaal weer. We zetten koers naar buurtschap Den Ham. Aanvankelijk zagen we in dit buurtschap maar twee huizen. Maar op de tweede boerderij stond als huisnummer 24 vermeld. Na een dubbele brug sloegen we af en passeerden een info LAW-bordje, waarop stond dat we over particulier terrein liepen. En dat we ons hier zeker goed moesten gedragen. Het was een graspad, aanvankelijk langs een akker. Vlak voor Oudeschans week de parkoersbeschrijving af van de ingetekende route. We volgden de ingetekende route omdat een zichtbare markering op dat punt ontbrak. In de parkoersbeschrijving op blz. 21 stond vermeld: “Na 1 km bij bomenrij rechtsaf tot verharde weg”. In overeenstemming met de ingetekende route zou de omschrijving moeten luiden: “Na 1 km, als de sloot naar links buigt, haaks rechtsaf”.
Bij Oudeschans aangekomen volgden we de W-route. Dit was een route buiten om Oudeschans heen. Na de rondwandeling om Oudeschans heen liepen we het dorp ook nog in. We aanschouwden de fraaie huizen. Bij het enige hotel kwam net een oude (bruids-)auto aangereden. We liepen over dezelfde weg Oudeschans weer uit, maar dan ziet het er toch weer heel anders uit en opnieuw namen we verschillende foto’s.
We verlieten Oudeschans en volgden toen een traject van de autoroute Westerwoldse Ems route. Voor Bellingwolde sloegen we af . Toen kwam er een parkoerswijziging. Deze volgden we. In de doorgaande weg door Bellingwolde aanschouwden we talrijke grote huizen en boerderijen. We kwamen nog voorbij een boerderij die in de voorgevel maar liefst 18 ramen had.
Bij een supermarkt dronken we wat. Iets verderop was een chinees restaurant waar we dineerden. Het was weliswaar pas 16.00 uur, maar ons overnachtingadres lag op 3 km afstand van het centrum van Bellingwolde. Na ons diner liepen we naar de oude kerk van Bellingwolde. Hier was op de kruising 4 richtingen op gemarkeerd. Naast de heen en de terugroute, was hier ook naar de bushalte gemarkeerd. Verder was de oude markering ook nog zichtbaar. Want hier was naar onze mening het einde van de omleiding.
Het pad liep nu globaal door buitenwijken en bosgebied parallel terug aan de hoofdstraat waarover we heen waren gelopen. We kwamen uiteindelijk weer bij het Vereenigd- of BL Tijdenskanaal uit. Daar zagen we twee wandelaars voor ons lopen. Later bleek dat zij hetzelfde traject hadden gelopen en op dezelfde locatie overnachtten.
We staken de Wijmeesterbrug over en weldra bereikten we de grens met Duitsland. We liepen hier even van de route af en Duitsland in, opdat we later konden zeggen dat we in Duitsland waren geweest. Daardoor konden we ook een bord met een wapen en de tekst: “Landkreis Leer, Ostfriesland” goed fotograferen.
We liepen Duitsland weer uit en volgden in Nederland een graspad langs de grens. Daarbij kwamen we nog langs twee schansen, waaronder de Redoute. Deze schansen waren kunstmatig aangelegd zoals ze er vroeger uitzagen. We trokken de korte broek aan opdat het toch behoorlijk warm was geworden. Toen we natuurgebied De Lethe betraden zaten hier ook de al eerder genoemde twee wandelaars. Zij kwamen uit Almere. Ze waren met de auto naar Zwolle gereden en vandaar met de trein naar Nieuweschans. Aan het eind van de derde wandeldag zouden ze met de bus van Ter Apel naar Emmen rijden en verder met de trein naar Zwolle.
Na bosgebied De Lethe kwamen we door een buurtschap met dezelfde naam. We kwamen opnieuw bij het Vereenigd- of BL Tijdenskanaal en volgden deze tot aan de Leidijksbrug. Hier vlakbij was ons overnachtingadres, één van de 2850 adressen van de Stichting Vrienden op de Fiets. De laatste paar honderd meter van de wandeling had het licht geregend. We kwamen rond half zeven op het overnachtingadres aan.