NS-Heuvelland 2daagse op 27 augustus 2005 Terug naar het overzicht van de NS-wandelingen Terug naar de homepage van Henri Floor NS Heuvelland tweedaagse
Wilhelminatoren te Valkenburg
Op zaterdag 27 augustus 2005 verlieten we rond 8.15 uur ons overnachtingadres te Valkenburg. We liepen tot vrij dicht bij het NS-station alwaar we de NS Heuvelland wandelroute oppakten. We maakten nog een foto van een mammoetboom waar we de vorige avond waren langsgekomen. Toen was er echter niet voldoende licht om een mooie foto te maken. Later bleek de foto toch niet de moeite waard om te publiceren. Op weg naar de mammoetboom liepen we langs een muur waarop een oude reclame-afbeelding van een Philips lamp was geschilderd en die van een nieuwe verflaag was voorzien. Het ging om de beste metaaldraadlamp van Nederlansch fabrikaat.
We liepen door Wilhelminalaan en staken tweemaal een beek over, de neven Geul en de hoofd Geul. Daarna passeerden we kasteel Den Halder en kwamen langs de Grendelpoort. We liepen tussen de kasteelruïne en de Fluweelen grot door. We zagen hier fraai de rotsfundamenten van de ruïne.
Verderop kwamen we langs de oude Berkelpoort. Over een trap achter huizen langs liepen we berg opwaarts. We passeerden een camping waar een bord zichtbaar was met de tekst Brasserie Met Zachte Gee. Tussen de Wilheminatoren en het eindpunt van de stoeltjeslift liepen we weer een trappenpad af.
Door bosgebied liepen we naar de Sibbegrubbe, een weg in Valkenburg Oost. Slechts 40 meter volgden we deze weg om vervolgens via een draaihekje bosgebied Biebosch te betreden. We passeerden een bordje met de tekst Genhoes. Nog voordat we het bos hadden verlaten, waren we langs een bordje van het Gerendal gelopen. We kwamen langs een toegangshek naar een weiland met de tekst: “Geen toegang gedurende de begrazingsperiode”. Vakwerkhuis te Pesaken
In buurtschap IJzeren kwamen we langs een nieuwe bank met opschrift: “*10-5-1931 ter herinnering aan †3-5-2005 Huub Delahaije, buurtschap Ijzeren-familie–vrienden. De bank stond er ter nagedachtenis aan Huub Delahaije die op 3 mei 2005 was overleden.
We passeerden de orchideeëntuin. Deze tuin was nu gesloten. Vlak daarop zagen we een wandelwegwijzer met verwijzingen naar het Krijtlandpad en het Pelgrimspad. Even verderop kwamen we langs schuren van Staatsbosbeheer. In het verleden hebben we eenmaal in één van deze schuren een verzorgingspost gehad met de
Ronde van Zuid-Limburg.
Ons pad voerde verder over bospaden en grintwegen richting Stokkem. Voor Stokkem sloegen we echter weer af en daalden naar Gulpen af. In Gulpen kwamen we langs de markt. Meteen na een verkeersweg staken we de Gulp over en volgden dit riviertje. Verderop kwamen we langs restaurant Pannenkoekenmolen, een oude watermolen.
We kwamen nu op een traject van de Heuvellandvierdaagse, die dit jaar van 11 t/m 14 augustus werd georganiseerd vanuit Berg en Terblijt en waaraan wij voor de 17e keer deelnamen. We kregen even uitzicht op kasteel Neuborg. Daarna volgden we een lange asfaltweg richting Pesaken. Langs deze weg vonden we nog een pijl van de Heuvellandvierdaagse. We doorkruisten buurtschap Pesaken en kwamen langs een kruisje van Petrus de Bie, die daar verongelukt was op 24 mei 1896, dus 109 jaar geleden. Zuid-Limburgs landschap
Langs ons pad troffen we meerdere malen fraaie veldboeketten. Eenmaal stond op een bord aangegeven: Dit veldboeket wordt u aangeboden door “Limburgs Landgoed”. Opnieuw liepen we talrijke malen pad vlak langs de Gulp
In Slenaken liepen we langs het huis van de pastoor en langs Hotel Berg en Dal. Dit was het overnachtinghotel dat geadviseerd werd in het NS wandelrouteboekje, maar wij liepen de 2-daagse tocht in één dag.
Op een splitsing na Slenaken hielden we een rust bij een kruisje op een zitbank. Er kwamen wandelaars achteropgelopen met het boekje van de NS-tweedaagse in hun hand, maar vol overtuiging dachten, dat ze richting Valkenburg liepen. Ze waren nog maar net aan hun tocht begonnen, want hun auto stond in Slenaken.
Even verderop passeerden we kapelletje “De Schilberg”. Verderop werd Mheer bereikt. Toen we het straatnaambordje 12e Septemberlaan zagen, dachten we onwillekeurig aan 11 september 2001. Maar het had niets met het jaar 2001 te maken maar met 1944, namelijk 12 september 1944. Kasteel te Mheer
Zuid-Limburg was het eerste deel van Nederland dat door de geallieerden bevrijd werd. De bevrijding van Zuid-Limburg was een direct gevolg van het geallieerde plan om de Siegfriedlinie of Westwall te doorbreken, Aken in te nemen en vervolgens door te stoten naar het Ruhrgebied. Het VII Amerikaanse legerkorps zou via Luik en Eupen naar Aken oprukken, terwijl het XIX Amerikaanse legerkorps via Zuid-Limburg eveneens naar Aken zou trekken.
De hoofdmacht van het XIX Amerikaanse legerkorps, "Tomahawk" genoemd, bestond uit de 30e Infanteriedivisie "Old Hickory" met het 117e, 119e en 120e regiment, de 113e Cavaleriegroep "Red Horse" en de 2e Pantserdivisie "Hell on Wheels", in totaal zo'n 30.000 man.
Op dinsdagmorgen 12 september 1944 trokken de Amerikanen Zuid-Limburg binnen en werden de eerste Nederlandse gemeenten bevrijd, Eijsden, Mesch, Mheer en Noorbeek.
Buiten Mheer liepen we langs een begraafplaats die er heel keurig uitzag. Daarop werd Mheer bereikt. We liepen hier ongeveer 100 meter van de route af om kasteel Mheer te bewonderen. We vonden het een gemis van de routebeschrijving dat niet even van kasteel Mheer melding werd gemaakt. Want dit kasteel ziet er van buiten heel mooi uit.
Langs een kerk verlieten we Mheer. De vermoeidheid werd duidelijk merkbaar doordat onze aandacht verslapte. We kwamen nog langs camping De Heerkuil en camping De Bosrand. Laatstgenoemde camping is aan de zuidkant van het Savelsbos gelegen.
We kwamen verder nog langs een bordje van het Mescher Plukbos, dat eigendom is van de Stichting het Limburgs Landschap
Over de Ezelsweg werd de A2-snelweg bereikt. Deze staken we over en liepen vervolgens langs Mariadorp naar ons einddoel Eijsden. Tegen 18 uur werd het NS-station bereikt. We moesten nog een 40 minuten wachten alvorens de uurtrein ons naar Maastricht zou vervoeren.
Daarop liepen we het dorp in, omdat we daar een café hadden zien liggen. Maar toen we hier aankwamen, zagen we even verderop een supermarkt. Hier konden we, als één van de laatsten, nog wat drank en broodjes kopen. Teruggekomen bij het station aten en dronken we wat en zagen nog een trein naar Visé vertrekken. Dit was een fraai Belgisch treintje, dat we op de gevoelige plaat vastlegden evenals talrijke anderen. Klik hiervoor boven in dit verslag op de fototoestel-button.
Het was een hele mooie tocht geworden. Met droog weer en flink wat zon hebben we volop genoten.