Vorig verslag Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen Terug naar het overzicht van de Querweg Freiburg - Bodensee Terug naar de homepage van Henri Floor Europäischer Fernwanderweg E1

datum vrijdag 10 september 2004
traject Langenrain-Konstanz (bus), Konstanz-Utrecht (trein) en verder weer met de bus.
afstand Konstanz-Utrecht (± 750 km)
Konstanz met op de achtergrond de Bodensee
We hadden in Langenrain overnacht. We hadden meerdere keren naar de jeugdherberg in Konstanz gebeld voor overnachting, doch zonder resultaat. Om 7.10 uur hadden we ontbijt omdat rond deze tijd de verse broodjes aankwamen. 7.50 uur waren we helemaal gepakt en hadden afgerekend. Het was ongeveer 20 meter lopen naar de bushalte, dus eigenlijk niets. Volgens dienstregeling vertrok de bus om 8.06 uur. Maar effektief vertrok de bus om kwart over acht.
We kochten 2 kaartjes naar station Konstanz, maar de buschauffeur zei in eerste instantie dat hij naar het centrum van Konstanz reed en dat we daar op een stadsbus moesten overstappen. Maar toen de buschauffeur hoorde (aan onze taal) dat we niet bekend waren zei hij: "ik rijd wel door naar het station en jullie mogen toch wel meerijden, maar dit is niet officieel".
Onderweg naar Konstanz zagen we nog een eekhoorntje op een zijweg zitten. In Konstanz (foto station) kochten we een treinkaartje naar Baden-Baden. Met de trein van 11.41 uur naar Baden-Baden hadden we een overstaptijd van 15 minuten op onze trein naar Nederland. We wilden het zekere voor het onzekere nemen. We besloten de trein van 9.41 uur te nemen en dan in Baden-Baden wat extra rond te kijken. Na een treinreis van 2 3/4 uur bereikten we Baden-Baden. Hier bleek echter dat het station 5 km van het centrum ligt. We konden wel met een bus naar het centrum rijden, maar daar hadden we geen zin in.
Met de trein van 14.41 uur vertrokken we uit Baden-Baden. Deze trein had als eindbestemming Amsterdam. Op het traject Keulen-Arnhem werd een Nederlandse man uit Utrecht door zijn zoon Thijs opgebeld. Tussen Arnhem en Utrecht was volgens teletext geen treinverkeer mogelijk. Daarop raadpleegde de man de conducteur. Deze had geen informatie ontvangen over een mogelijke vertraging. Toen wij in Arnhem uitstapten hadden we in principe 6 minuten overstaptijd. Maar toen werd omgeroepen, dat Driebergen en Utrecht alleen bereikbaar waren door via Nijmegen en Den Bosch om te rijden, besloten we snel weer in onze ICE-trein te stappen. Na een paar minuten vertrok deze zonder problemen naar Utrecht. In Utrecht vernamen we dat er nog steeds geen treinverkeer mogelijk was tussen Driebergen, Ede-Wageningen en Arnhem. Met de bus reden we verder huiswaarts.