Vorig verslag Volgend verslag Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Westweg Terug naar de homepage van Henri Floor

Europäischer Fernwanderweg E1

1:25 000 Normalausgabe
7216 Gernsbach, 7217 Bad Wildbad
wandeltijd 6 uur
weer eerst ochtendnevel, later bewolkt; in de namiddag regen
overnachtingadres Hotel Sarbacher, Kaltenbronner Straße 600, 76593 Gernsbach-Kaltenbronn, ( 07224-93390.
Overnachtingprijs € 87,00

De vorige avond hadden we nog gepraat met twee Belgen. Zij lieten hun auto bij het hotel staan en werden naar Pforzheim gebracht. Vandaar wilden zij in 11 dagen de Ostweg Lopen. In het Zwarte Woud heb je drie wandelwegen die in Pforzheim beginnen. Dat zijn respectievelijk Westweg, Ostweg en Mittelweg. De E1 volgde de Westweg.
Bij het ontbijt in hotel pension Talblick aten de twee Belgen bij ons aan de tafel. Na een goed ontbijt begaven we ons op weg. Het was kwart over negen. Het oude vrouwtje in ons overnachtingadres had ons nog een advies meegegeven om vanaf Dobel een andere route te volgen vanwege de vele regen die in de voorgaande dagen was gevallen. We volgden het advies echter niet op.
We verlieten het centrum van Dobel over de route, die we de voorgaande dag al hadden verkend. Net voorbij de uitkijktoren van Dobel betraden we de bossen. Dit was in het begin een grintweg, overgaand in een zandweg. We bereikten een houten hutje, één van de velen die we deze vakantie zouden zien. We volgden de Hahnenfalzweg. Op een volgende kruising stond een bankje. We waren een half uur onderweg en hadden hier onze eerste rust.
Spoedig daarop kwamen twee wandelaars aangelopen, die (ook) de Westweg liepen. De E1 is in dit gebied niet zo bekend. Als mensen ons vroegen of we de Westweg liepen, zeiden we in eerste instantie "ja", gevolgd door "eigenlijk lopen we de E1, maar die volgt een groot traject van de Westweg". De twee wandelaars die ons achterop gelopen waren, waren aan hun tweede wandeldag bezig en waren de Westweg in Pforzheim begonnen, het officiële begin- (of eind)punt van de Westweg.
We liepen langs de Stierkopf (797m) en maakten nog een foto van Dobel. Verderop liepen we over de flanken van de Lerchenkopf (856m) naar het Weithäuslesplatz (822m) met zijn hütte. Op het Weithäuslesplatz hielden we nog een rust en maakten een foto van onszelf. Even voordat we hier aankwamen stond hier een huifkar met paard en zo'n acht toeristen.
Daarna volgden we de Hahnenfalzweg weer en liepen nu langs de 891 meter hoge Roßkopf. Na de Roßkopf liepen we langs de 908 meter hoge Schweizerkopf. Hier was langs de kant van de weg een open hutje gebouwd ter nagedachtenis aan de Lothar storm van 26 december 1999. We kwamen nog langs een naamloze hut waarvoor we op een bankje een rust hielden. Uitgekomen bij de Hahnenfalzhütte (868m) bleek dat dit een gelegenheid was, waar ook wat te koop was. Maar we hadden kort te voren een rust gehad en vervolgden ons pad. We liepen om de 947 meter hoge Lerchenstein. Het was deze dag behoorlijk druk met wandelaars. We kwamen bij de Langmartskopfhütte (± 920m). Hier hadden een paar punkers hun intrek genomen. Derhalve sloegen we deze hut over. Nu volgden we de "Alte Weinstraße".
Na de 918 meter hoge Kreuzle bereikten we de gelijknamige stenen Kreuzlehütte. Hier lunchten we. We liepen verder door het Teufelsgrab en maakten een foto (5) in de richting van Reichental. Nu werd het zeer druk. We kruisten een verkeersweg, waar net ook een bus passeerde. Als we hier de asfaltweg naar links hadden gevolgd, dan waren we het snelst op ons overnachtingadres voor die dag.
Kaltenbronn Hotel Sarbacher Maar wij volgden eerst nog de officiële route. Deze liep nu over een parkeerplaats waar veel blik (auto's) stonden. We stegen naar de Hohlohturm of Kaiser-Wilhelm Turm (980m). Coos beklom de toren en maakten van bovenaf twee foto's. De eerste foto (6) was in de richting van Gernsbach en de tweede foto (7) volgde het zojuist afgelegde traject. Coos staat in de deuropening van de Hohlohturm. Daarna volgden we nog even de Westweg en sloegen iets verder af.
Nu volgden we de Mittelweg naar Kaltenbronn. Daarbij kwamen we langs de Grosser Hohlohsee. Hier liepen we een eind over een drie bielsen breed pad omzoomd door een houten hekwerk in een enigszins moerassig gebied.
We kwamen op een asfaltweg uit, de Kaltenbronnerstrasse en even later lag ons overnachtingadres aan onze rechterhand. Na het douchen dutten we nog een tijd. 's-Avonds aten we warm in ons overnachtingadres. Alle maaltijden bleken met Pfifferlingen gemaakt te zijn. Dit waren paddestoelen. Coos hield hier wel van. Zij kreeg alle paddestoelen van mijn maaltijdgerecht.
Toen ik naar ons volgende overnachtingadres wilde bellen, deed mijn mobieltje het niet. Daarop belde ik met de telefoon van het hotel. Het werd de jeugdherberg Herrenwies te Forbach. Daarvoor had ik ook nog naar een Wanderheim van de Schwarzwaldverein gebeld. Ik kreeg een antwoordapparaat en legde de hoorn neer. De volgende ochtend ging de telefoon op de hotelkamer. Het bleek een persoon te zijn van het wanderheim van de Schwarzwaldverein. Hij had een telefooninstelling, waarbij het nummer wordt weergegeven wie gebeld heeft.