De Groeve-route, zaterdag 14 augustus 2004.
We verlieten de start in Noordelijke richting. Daarbij liepen we door de plaats Berg (van Berg en Terblijt). Buiten Berg dwaalden we door natuurgebied Bergse Heide.
We liepen langs kasteel Geulzicht en bereikten zo het Geuldal.
Kasteel Geulzicht behoort tot de laatste generatie kasteeltjes. Eind negentiende
eeuw werd het ontworpen door de architect Henri Reek te Maastricht, in opdracht van
de industrieel Pieter Carel Zuyderhoudt en zijn vrouw Fannij van Enthoven, tevens
eigenares van o.a. het kasteeltje Hofwijck te Voorburg. De heer Zuyderhoudt,
geboren in Batavia in het voormalige Nederlands Oost-Indië, was ingenieur. In
gegoede kringen gebeurde het rond die tijd wel vaker dat de "nouveau riche" een
immens buiten liet bouwen in een historische stijl naar smaak.
Kasteel Geulzicht, geheel in mergel opgetrokken in de stijl van de Engelse neogotiek,
kreeg een romantische uitstraling. Het is opvallend gelegen tegen de helling van
de Geulhemerberg, met toegangspoort en oprijlaan. In de onmiddellijke nabijheid
bevinden zich de voormalige dienstwoning en garage. De benodigde mergelblokken
zijn afkomstig uit de Brakkeberg, en werden over een smalspoor naar de bouwplaats
vervoerd. Begin vorige eeuw werd de bouw voltooid.
We staken de Geul over en betraden natuurgebied Ingendael. Hier graasden Koninkspaarden en Galloway-runderen. We kregen uitzicht op de Sint Gerlachuskerk en Chateau Sint Gerlach, een 5-sterren hotel. Een Koninkspaard probeerde met zijn bek een klaphekje te openen.
We doorkruisten Houthem, staken de spoorlijn Maastricht-Valkenburg over en liepen daarna onder de A79-snelweg. We bereikten het Kloosterbosch, hetgeen we doorkruisten. Door Klein-Haasdal, behorend tot Groot-Haasdal in de gemeente Nuth, bereikten we Schimmert. De heuvelachtige paden in het Kloosterbosch waren bijzonder modderig en moeilijk begaanbaar. In Schimmert was de eerste rustpost.
Langs de zuidoostkant van Ulestraten vervolgden we ons pad. Enige malen werd de rust verstoord door een opstijgend vliegtuig van het naburige vliegveld. Langs de Wijngaardberg en langs buurtschap Humcoven werd Meerssen bereikt. Hier was de tweede rustpost.
Via buurtschap Raar werd Schimmert weer bereikt. Hier was de laatste rustpost.
Door het Ravensbosch volgden we trajecten van het Pieterpad. We zagen hier ook de wit/rode markeringen. Nadat we onder de A79-snelweg en de spoorlijn waren doorgelopen werd Strabeek bereikt. Door het oostelijke deel van natuurgebied Ingendael werd de Geul bereikt. Deze volgden we even. Daarna voerde een lange stijgende weg ons weer naar Berg om even later de finish te bereiken. Het IVV-nummer was 10907.