derde dag Drentse Wandel Vierdaagse 2003 Terug naar het overzicht van de Drentse Wandel Vierdaagse Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Drentse Wandel Vierdaagse 2003
Van 29 mei t/m 1 juni 2003 werd de Drentse Wandel 4-daagse georganiseseerd vanuit Odoorn.

logo Drentse Wandel 4daagse
De gemeente Borger-Odoorn bestaat sinds 1 januari 1998. Op deze datum is een grootschalige gemeentelijke herindeling van de provincie Drenthe voltooid. Bij deze herindeling werden de 34 zelfstandige Drentse gemeenten omgevormd tot twaalf nieuwe. Borger- Odoorn is ontstaan uit de voormalige gemeenten Borger en Odoorn. De gemeente telt ruim 26.000 inwoners, heeft een oppervlakte van 278 km² en ligt op en aan de Hondsrug tussen de plaatsen Emmen en Assen. Landschappelijk gezien bestaat de gemeente uit twee gedeelten die in allerlei opzichten sterk van elkaar verschillen.
\In het westelijk deel liggen, op de natuurrijke Hondsrug, de esdorpen (Borger, Bronneger, Buinen, Drouwen, Ees, Exloo, Odoorn, Valthe en Westdorp) Deze dorpen zijn in en na de vroege Middeleeuwen ontstaan. Ze zijn omgeven door veel natuur die is ontsloten door een net van goed onderhouden fiets- en wandelpaden.
In het oostelijk deel ligt het veenontginningsgebied met de veenkoloniale dorpen (Buinerveen, Drouwenermond, Drouwenerveen, 1e Exloërmond, 2e Exloërmond, Exloërveen, Nieuw-Buinen. Valthermond en 2e Valthermond) die zijn ontstaan na de afgraving van de enorme hoeveelheden turf die hier eertijds voorkwamen.
Op de randen van de Hondsrug liggen enkele dorpen die een andere ontstaansgeschiedenis kennen. Dit zijn de ontginningsdorpen (Bronnegerveen, Eesergroen, Eeserveen, Ellertshaar, Klijndijk , Odoornerveen en Zandberg).

1e wandeldag, donderdag 29 mei 2003
Rond half acht vertrokken wij van een met zon overgoten feesttent de start. Over zandwegen over de Achter Es liepen we naar de N34-verkeersweg. Door een tunnel onder deze weg bereikten we het kanaaltje Odoornerzijtak. Daarna zetten we koers naar bosgebied De Voskam. Dit bosgebied is verdeeld in genummerde bospercelen. En op elke hoek van zo’n bosperceel ligt een steen, waarop het nummer van het bosperceel is aangegeven. In dit bos zagen we opeens twee reeën lopen. We bereikten de kantine van een camping te Schoonoord. Hier was de eerste rust- en stempelpost.
Na deze rust zijn flink wat wandelaars verkeerd gelopen voor ons. Voor ons bleef de schade beperkt tot enkele honderden meters. Daarna kwamen we langs hunebed de Papenloze kerk en een Celtic field. Enige keren, als wij een drukke verkeersweg overstaken, stonden er op de verkeersweg aan beide zeiden grote borden met de tekst: “Pas op, wandelaars”. Verder was boven ieder bord een zwaailicht aangebracht. We kwamen door een heidegebied met veel jeneverbessen. We naderden het plaatsje Noord Sleen. Bij de brink sloegen we af. Daarop bereikten we het Pieterpad en volgden dit tot in Sleen. Hier in Sleen was op 16,2 km een rustpost in HCR Zwols. Hier was de splitsing met het 30 km parkoers.
Dit is het wapen van Sleen. Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm  Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Na de rust verlieten we Sleen weer en zetten koers naar Emmen. We liepen tijdens deze lus bijna alleen maar over verharde wegen. Veel over fietspaden en verschillende malen stukken fietspaden langs verkeerswegen. Dat zijn natuurlijk geen trajecten, als je denkt aan Drenthe, rust, bos, heide en stilte. Maar wij hadden het parkoers ook niet uitgezet.
We kwamen bij een wagenrust en konden hier lekker in de schaduw zitten. Wel raasde het verkeer, inclusief racefietsers en brommers voorbij. Verderop kwamen we over de brink van buurtschap Diphorn met zijn fraaie huizen en boerderijen.
Nu volgden we een verkeersweg, zonder voetpad of fietspad naar Emmen. We kwamen bij de ingang van het Noorder Dierenpark. De parkeerplaats was hier behoorlijk vol. Zowel een onduidelijke markering als een onduidelijke parkoersbeschrijving zorgden er voor dat we even verkeerd liepen. We moesten zelfs aan buurtbewoners de weg vragen naar de in de parkoersbeschrijving genoemde Albert Heijn winkel en de straat Kerkhoflaan. Op een splitsing waar we l.a. zouden moeten gaan, bleken we r.d. te moeten, daar waar de doorgaande weg r.a. sloeg.
Op 26,3 km was een rustpost bij stadscamping Emmen. Door bosgebied Emmerdennen verlieten we de camping weer. We kwamen nog langs het Schepenziekenhuis Emmen met zijn helikopterlandingsplaats. Na de wijk Emmermeer kwamen we nog langs een groot woonwagenkamp. Nu volgde een lang traject naar het Oranjekanaal en een nog veel langer traject langs het Oranjekanaal naar buurtschap 't Haantje. Hier was de stempelpost verscholen aan het einde van het terras. Het was bij elke rust iedere keer een heel gezoek waar de stempelpost was. De stempelaars waren ook niet herkenbaar, want iedere keer zaten er andere mensen achter de stempeltafel. Na een rust van een half uur, die opgeluisterd werd met live-muziek en de schoenen even uitgedaan waren, vervolgden we ons pad.
Er kwamen zo'n 30 brommers ons tegemoet gereden van het merk Puch met een hoog stuur. Deze brommers waren erg populair rond 1965. Deze brommers dateerden van het einde van de jaren zestig. Dat hoorden we enkele dagen later toen de groep brommers in hetzelfde restaurant dineerden als dat wij dineerden. Verderop kwamen we langs de 4-daagse fotograaf. We liepen op dat moment eens niet samen, waardoor we dit jaar niet samen op de foto werden genomen.
Langs het met veel bomen omzoomde kanaaltje Odoornerzijtak liepen we naar- en even later onder de N34 verkeersweg door. Via de Zuider Es werd de finish bereikt op 40,2 km. Het was tot 15.00 uur onbewolkt gebleven met een temperatuur van 25°. Daarna kwamen wolken opzetten, waardoor de temperatuur aangenamer werd.
naar de top van deze pagina

Henri Floor & Coos Verburg