Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen

Europäischer Fernwanderweg E1

datum dinsdag 11 juni 2002
traject Hochstädten - Elmshausen - Gronau - Ober Hambach - Juhöhe - Nieder Liebersbach
hoogten 170-390 meter
Topographische Karte(n)
1:25 000 Normalausgabe
6217 Zwingenberg, 6218 Neunkirchen, 6318 Lindenfels, 6418 Weinheim
wandeltijd 8 uur
weer de hele dag bewolkt, enkele keren lichte regen
overnachtingadres Hotel Liebersbacherhof, Familie Deschl, Liebersbacherstrasse 65, Nieder Liebersbach, ( 06201-32558
Overnachtingprijs € 67,00

Liebersbacherhof, overnachtingsadres te Nieder-Liebersbach We konden al om 7 uur eten. Bij het afrekenen was een optelfout gemaakt. Daardoor kregen we na de eerste betaling € 18 terug. Eerst liepen we naar Elmshausen toe om op het officiële (oude) parkoers uit te komen. Het eerste stuk liepen we dezelfde weg van de vorige dag terug. Op weg naar Elmshausen kwamen we langs een klein gemaakt huisje met een scheprad in de beek dat ook werkte. Dit was de Deichertsmühle (foto 17).
In Elmshausen vroegen we aan een man die gras aan het afsnijden was de weg naar een supermarkt. Omdat hij toch die kant op moest, begeleidde hij ons het eerste stuk totdat hij duidelijk kon uitleggen waar de supermarkt was. In de supermarkt (Edeka) deden we inkopen en maakten twee foto's van muurschilderingen (foto 18 en foto 19). We liepen in Elmshausen een stuk langs de doorgaande weg weer terug en kwamen langs een huis met een fraai plaatje van het huisnummer (foto 20). Daarna kwamen we nog langs een vakwerkhuis (foto 21). In een bocht van de verkeersweg sloegen we af en volgden als markering de rode streep. We dwaalden weer veel door bossen en liepen daarbij overwegend over grintwegen.
We bereikten Gronau. Opnieuw volgden we een bosparkoers en kwamen vervolgens in Ober Hambach. Hier regende het licht. Op een splitsing kwam een vrouw uit een huis gelopen om te zeggen dat de markering veranderd was. Net voorbij Ober Hambach lunchten we op een bankje onder een groot bladerendak (van een bos). Het regende hier licht. Maar onder het bladerendak hadden we hiervan geen last. Bij Jägerrast kwam de markering met het witte andreaskruis weer terug (foto 22). Vlak voordat we de verkeersweg B460 overstaken, zagen we op een veld een ree lopen. Vlak voorbij de verkeersweg zagen we langs een oude weg, die nu als parkeerplaats in gebruik was, een oude bewegwijzering naar Gasthaus zum Kreiswald (foto 23). Even verderop was Gaststätte Steigkopf gesloten.
Vervolgens kwamen we door het plaatsje Juhöhe. Hier zagen we een houten bord dat een wandelaar met een grote zak voorstelde (foto 24). We zagen hier in verschillende tuinen kaboutertjes staan. We kregen uitzicht op het plaatsje Reisen, dat bij Birkenau hoort (foto 25). Even ten noorden (en oosten) van Nieder-Liebersbach was een nieuwe 4-baans verkeersweg gerealiseerd. Hier sloegen we af en door een bos werd het centrum van Nieder Liebersbach bereikt.
We overnachtten hier in hotel Liebersbacherhof (foto 26). Dit hotel werd door een oudere vrouw gerund. We zagen hier stikkers van de NCRV-60 jaar. Coos deed in het hotel nog een wasje en ik poetste de bergschoenen. We hadden nog niet verhaald over het feit dat Coos met één wandelstok liep en ik met twee wandelstokken. Het waren allen lichte aluminium wandelstokken die inschuifbaar waren. Ze bevielen goed. In hotel Liebersbacherhof konden we niet dineren. Felsentreff, ons restaurant te Nieder-Liebersbach Dat deden we elders in het dorp in Felsentreff, eigenaar Ute Eckstein, Balzonbacher straße 10, 69488 Nieder-Liebersbach, ( 06201-31431. We bestelden een extra portie sla. De sla was echter aangemaakt met een yoghurt-dressing, dat wij beiden niet zo lekker vonden.

Birkenau, weil die Sonnenuhren dem Ort ein besonders geruhsames Gepräge geben

Das Dorf der Sonnenuhren diesen Beinamen hat Birkenau den zahlreichen geräuschlosen Zeitmessern zu verdanken, die nicht nur Hauswände und Gärten zieren, sondern auch Schmuckstücke für den gesamten Ort sind. Ein Stück Romantik und altes Kulturgut wird in Birkenau somit am Leben erhalten.

Von den Sonnenuhren geht eine Faszination aus, der sich kaum einer entziehen kann. Sie bringen ein wenig Ruhe und Beschaulichkeit in unsere hektische Zeit.

"Mach es wie die Sonnenuhr, zähl' die heit'ren Stunden nur" - dieses Birkenauer Leitmotiv sollten Sie sich bei einem "Sonnenu(h)rigen Spaziergang" durch den Ort zu eigen machen.

Vorbei an verträumten Winkeln, zahlreichen Fachwerkbauten, entlang der gemächlich dahinfließenden Weschnitz. - Sie werden immer wieder auf eine der über 100 Sonnenuhren treffen, die Ihnen auch ohne Quarz- und Digitaltechnik sagen was Ihre Urlaubsstunde geschlagen hat.

Information über Bensheim (Gronau)