tweede dag Ronde van Zuid-Limburg 2002 Terug naar het overzicht van de Ronde van Zuid-Limburg 2002 Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Ronde van Zuid-Limburg 2002

3e dag van de 59e Ronde van Zuid-Limburg
Op maandag 27 mei 2002 werden we met de trein naar Schin op Geul vervoerd.
Dit is een oud wapen van Valkenburg. Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm  Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Oud wapen van Valkenburg

Schin op Geul werd al in 958 genoemd als behorende tot de abdij van Meerssen. In 1281 werd Valkenburg afgesplitst van Schin op Geul. Wanneer het gebied verheven werd tot een eigen Heerlijkheid is niet bekend. Wel werd de heerlijkheid in 1557 door Philips II verpand en later verkocht. Het vormde sinds die tijd een groot leen in het land van Valkenburg. Officieel behoorde Schin op Geul tot 1715 aan de koning van Spanje, waarna het overging naar de Duitse keizer.
Hier gingen we van de route af omdat we er niet van houden om in de meute achter elkaar te lopen. We liepen naar het zelfde hotelletje als het vorige jaar en dronken daar een kopje koffie. Even later kwam een andere wandelaar aangelopen, die ook niet van de drukte houdt. Na een half uur begaven we ons op pad en genoten van de rust. Na een km lopen hadden we al 6 wandelaars ingehaald die elders een plekje hadden opgezocht om ook van de rust te genieten. In het centrum van Schin op Geul liepen we langs een tuin waarin een modelspoorbaan lag. Het speelgoedtreintje reed hier nu niet. We kwamen langs een groot beeld, dat was gemaakt uit allemaal kleine steentjes op een plat vlak. Het stelde een engel voor en een lam. Het was door planten omgeven, waardoor het wat minder opviel. Daarna kwamen we door Strucht. We kwamen langs een bord met daarop de tekst “panorama”. Bij het panorama aangekomen, zagen we 4 wandelaars genieten van het mooie uitzicht vanaf een bankje. Over de Sousberg kwamen we bij boerderij Berghof uit. Hier sloegen we af naar Stokhem. Via Beertsenhove werd Wijlre bereikt. Buiten het zicht op het plaatselijke kasteel sloegen we af en op een sportterrein in de nabijheid van de watermolen van Wijlre hadden we een verzorgingspost op 7,7 km. Hier hadden we ook uitzicht op de plaatselijke bierbrouwerij. Nu volgden we de Geul.
Het fraai langs de Geul gelegen dorp Wijlre maakt sinds 1982 deel uit van de gemeente Gulpen. De aanblik van het dorp wordt overheerst door de meer dan honderd jaar oude Brand Bierbrouwerij, de brouwer "waar Limburg trots op is". Het kasteel dat in Wijlre ligt is door een gracht omgeven en is gebouwd in de tweede helft van de 17de eeuw door de heren van Wachtendonck. De carrévormige dienstgebouwen rond de fraaie binnenplaats met keibestrating dateren uit de 18e eeuw. De watermolen draagt het jaartal 1776 maar is veel ouder.
We liepen weer dichter langs de Geul. We kwamen langs camping De Annemoon met het bijbehorende NIVON-huis. Daarna liepen we langs de voet van de Keutenberg naar Engwegen. Via Schoonbron bereikten we (opnieuw) het centrum van Schin op Geul. Langs een voormalige forellen kwekerij verlieten we Schin op Geul weer. Opnieuw volgden we een pad langs de Geul tot aan de Drie Beeldjes. Even voor kasteel Oost sloegen we af en voerde ons pad naar het centrum van Valkenburg. De traditionele grote rust was nu niet meer in Hotel Lobelia vanwege personeelsgebrek. We mochten nu zelf een rust uitzoeken, omdat er voldoende mogelijkheden zijn. Dat werd door velen toch al gedaan. Wij bezochten een supermarktom onze dorst te lessen. We hadden nu 14,5 km afgelegd.
Opnieuw volgden we de Geul en kwamen nu door kasteelpark “Oost”.
Dit is het oude gemeentewapen van Klimmen. Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm  Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Oud gemeentewapen van Klimmen.

In 1563 werd kasteel Oost genoemd als hoeve en in 1587 als kasteel toebehorende aan P. v.d. Hoff, drossaard van het Land van Valkenburg. De Belgische jonkheer De Villers de Pité herbouwde in 1830 het hoofdgebouw. Van het oude gedeelte resteren nog de westelijke vleugel (windvaan 1757) en het verbindingsstuk met de hardstenen vensteromlijstingen. Tegenwoordig is kasteel Oost in gebruik als trouwzaal, vergader-, party- en congrescentrum.
Over een steil pad verlieten we de Geul, nu definitief. Bij De Kluis volgden we nu een ander leuk smal pad als voorgaande jaren en kwamen daarbij langs het mergelgrottencomplex Dölkensberg. Verder liepen we door Walem, Koulen en Termaar naar Klimmen. In Klimmen was bij een sportterrein de laatste verzorgingspost op 21,2 km.
Daarna liepen we verder door Craubeek naar Barrier. Voor een golfterrein sloegen we af. Over een pad dat in voorgaande jaren een karrenspoor was, maar nu een smal graspad met hoogopstaand gras en brandnetels, liepen we naar kasteel Haeren. Daarna werd Voerendaal doorkruist. Daarbij kwamen we door een park met een grote vijver. Buiten Voerendaal liepen we langs kasteel Cortenbach en het Cortenbacher bos. Het laatste kasteel waar we langs kwamen was kasteel Ter Worm alvorens de finish te bereiken op 28,8 km.