Vorig verslag van het Overijsselpad Volgend verslag van het Overijsselpad terug naar het overzicht van het Overijsselpad Terug naar het overzicht van de LAW's, streek- en NWBpaden op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Overijsselpad

6e wandeldag, vrijdag 29 maart 2002

Ons overnachtingsadres in Delden, hotel SevensterOns overnachtingsadres in Delden, hotel Sevenster

Met de bus van 6.46 uur reden we naar het NS station Driebergen-Zeist op vrijdag 29 maart 2002. Daarna reden we met de trein via Utrecht en Zwolle naar NS Almelo De Riet. Hier dronken we eerst nog een kopje koffie. Tegen de eigenaar zeiden we nog, dat toen we hier de vorige keer waren, op 14 december 2001, dat we één van de eerste gasten waren, omdat 's-middags om 17.00 uur de "tent" officieel werd geopend. Station Almelo De riet ligt op 2 km van de wandelroute. Door een nieuwbouwwijk van Almelo kwamen we weer op het Overijsselpad uit.
Hier volgden we eerst een bosparcours over landgoed Huize Almelo. Nog maar amper een km op weg, of we besloten een kledinglaag uit te trekken. De afgelopen nacht had het nog een graadje gevroren, maar de temperatuur liep bij een stralend weer op naar uiteindelijk 17°. Voor de Hoeseler Wiekerlanden, een weidegebied, sloegen we af. Langs weilanden, maar later ook weer bos, bereikten we de A35-snelweg . Deze staken we nu nog niet over. Na een trafostation sloegen we van een asfaltweg af.
Huize In de Kroon in Delden aan de marktHuize In de Kroon in Delden aan de markt

Ons pad voerde hier over de oprijlaan van een boerderij. Twee grote honden van het ras Dalmatiërs liepen blaffend op ons af. Gauw pakte ik een grote tak, want ik ben niet zo'n held (op schoenen) met honden. Coos kan hier beter tegen. Even later bereikten we Nivonhuis Krikkenhaar. Bij het toegangshek zagen we een wandelaar met rugzak op een bordje afgebeeld. Op het toegangshek stonden twee oude afbeeldingen waarvan we er één op de gevoelige plaat vastlegden. We besloten bij het Nivonhuis niet naar binnen te gaan omdat we nog niet zolang onderweg waren. Toen we naar binnen keken werd er naar ons gezwaaid, hetgeen we niet onbeantwoord lieten. Over een graspad langs een sloot verlieten we Krikkenhaar weer.
Nu liepen we dan alsnog onder de A35-snelweg door. Na een km'tje over een fietspad langs een verkeersweg te hebben gelopen, sloegen we af en volgden een zandweg over landgoed Erve Arkman. Bij een grote boerderij lagen een paar balken die goed dienst deden als rustplaats. Het was weliswaar nog geen elf uur geweest, maar we besloten toch maar vast met onze lunch te beginnen. Het zonnetje lachte ons nog steeds voluit toe. Alleen was er af en toe een licht fris briesje in de rug. Op een akker was een boer bezig zijn land te bemesten met een gierwagen. We vervolgden ons pad weer. Even verderop was vakkundig een brede dikke boomstam over het pad gelegd. De makkelijkste manier om deze hindernis te nemen was door er over heen te klimmen. Daarna liepen we over asfaltwegen door de Bolscherlanden, een weilanden gebied ten oosten van Bornerbroek.
Kasteel Twickel te DeldenKasteel Twickel te Delden

De gemarkeerde route volgde bij een viaduct over een asfaltweg die een zeer ruime bocht maakte. Op de ingetekende route was dit duidelijk te zien en we besloten hier de duidelijk in het landschap herkenbare afkorting te nemen. Er volgde weer een parkoerswijziging. Door de aanleg van een groot golfterrein bij Hoeve De Haar was deze noodzakelijk geworden. Nu volgde ons pad echter langer een fraai pad langs een beekje. We kwamen ook nog langs een vennetje. Bij een bankje met een uitzicht op een weiland in het bos aten we de rest van onze meegenomen boterhammen op. Op een gevoelige plek op mijn lichaam plakte ik nog een paar stukjes leukoplast. In het weiland voor ons stond een forse paal waar makkelijk een fototoestel op te plaatsen was. Daardoor konden we met behulp van de zelfontspanner een foto van onszelf maken.
We kwamen uit bij de Wanninkbrug over de Twickelervaart. Deze vaart was niet zo breed en leek wel wat op een spreng in de bossen bij Apeldoorn. Bij de volgende brug, de Almelose brug, verlieten we de Twickelervaart. Maar wel eerst nadat we een foto vanaf de Almelose brug van de Twickelervaart hadden gemaakt. We sloegen van een asfaltweg af en volgden nu een grintweg. Op de hoek stond de eerste boerderij met witte luiken omrand met een (brede) zwarte rand. Huizen met dit soort luiken behoren tot landgoed de Twickel.

Opnieuw liepen we een stuk langs de Twickelervaart. We kwamen bij een watermolen uit, de Noorder Molen. Op een piknikbank hadden we hier een rust. Door het Twickelerbos werd kasteel Twickel bereikt. Door een tunnel onder de N346 werd het centrum van Delden bereikt. Bij Hotel Restaurant De Zwaan werd het centrum bereikt. Aan de markt stond ons overnachtingadres. We liepen deze dag (en de volgende dag) met een rugzak waar onder andere spulletjes voor de overnachting in zaten. We kwamen om 13.30 uur bij ons overnachtingadres aan.
Door de etappe indeling kwam dit op deze manier het beste uit. Ondanks ons korte dagtraject van 18 km besloten we eerst een uurtje te pitten. Daarna hadden we nog ruimschoots de tijd om de directe omgeving te verkennen zoals het centrum van Delden, Kasteel Twickel en de grote oude Rooms-katholieke Kerk met fraaie glas-in-lood ramen.