Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum zondag 9 september 2001
traject met de trein: Nassau - Balduinstein
Te voet: Balduinstein - Schaumburg - Habenscheid - Bärbach - Schönborn - Hohlenfels - Bonscheuer - Michelbach.
wandeltijd 8 uur
weer enkele buitjes, maar overwegend droog met zonnige perioden, harde wind.
overnachtingadres Pension Schönblick, eigenaar F. und L. Hill, Mühlstrasse 16, Aarbergen-Michelbach, tel 06120-5414
Overnachtingprijs DM100

Kasteel te NassauKasteel te Nassau

We konden om 7.45 uur ontbijten, terwijl dit zondags normaal 8.30 uur is. Toen we zeiden dat we de trein wilden halen was het tijdstip van ontbijt geen probleem. Onze trein van 8.41 uur had 8 minuten vertraging. Daarop maakten we nog maar gauw een foto van het station met het kasteel van Nassau en Coos op het perron (foto 102). In Balduinstein liepen we de weg terug tot op het punt waar we het dorp de vorige dag waren binnengekomen. Hier stond een stenen beeld (foto 103). Nu volgden we een andere weg, waarbij we langs Schaumburg zouden komen.
kasteel Schaumburgkasteel Schaumburg

Bij Talhof, even voorbij Schaumburg, waren twee ganzen fanatiek en zetten even een aanval in om ons verdringers te verjagen. Daardoor ontstond er een scheiding in ons groepje van twee man. Toen de ganzen even wegliepen kon ik me weer bij Coos aansluiten. We liepen langs een bankje waarvan de zitting helemaal begroeid was met mos. We volgden grintwegen en af en toe graswegen of paden in bosgebied.
Bij Habenscheid dronken we even wat op een bankje. Maar spoedig liepen we weer verder vanwege de koude wind. We hadden hier nog uitzicht op de plaatselijk kerk en een oud huis (foto 104). Even voor Bärbach hadden we onze eerste lunch op een bankje. We trokken de regenjas aan vanwege de kou. Daarna volgde tot Schönborn een open gebied. Omdat we net een tijd gezeten hadden, werden we nu extra koud en kregen zelfs koude handen.
In Schönborn was nog een mooi bord met wapen (foto 105). We verlieten nu de kaart die we bij ons hadden en moesten nu extra goed op de markeringen letten. We zagen in een zijpad wandelaars. Even verderop was een hutje waar we nog wat aten en dronken. Met uitzicht op de burcht Hohlenfels (foto 106) kwamen we het bos uit. Nu volgde een traject dat moeilijk op de kaart te volgen was. We roken een brandlucht en kwamen even later langs een oud en verlaten huisje dat in brand stond. We zagen het vuur uit het plafond komen, maar zagen er niemand. We kregen een bankje in het zicht waar we een rust hielden.
Hier hadden we uitzicht op de burcht Schwalbach (foto 107). Ook hadden we uitzicht op Mudershaussen (foto 108). We schuilden even onder de bomen voor een buitje. Daarna dwaalden we verder en kwamen uiteindelijk bij het buurtschap Bonscheur. Na Bonscheur was het parkoers een tijd niet op de kaart te volgen, maar het was er wel mooi. Op een gegeven moment moesten we afslaan, maar het pad werd aan het oog onttrokken door hoog onkruid. Coos viel de juiste markering het eerste op. Even later zag Coos een ree lopen. Opnieuw liepen we een keer verkeerd. Dat kwam doordat een markering met een gewei r.a. sloeg, terwijl wij r.d. moesten. Dat stond echter niet duidelijk aangegeven. Bovendien gaf de ingetekende route aan dat we r.a. moesten slaan.
We kwamen langs een bord (foto 109) waarop reklame werd gemaakt voor wandelaars om in een bepaald hotel in Hausen te overnachten. Verderop zagen we een oud bord dat verwees naar ons overnachtingadres. We kregen een fraai uitzicht op het plaatsje Kettenbach (foto 110). We kwamen op een verkeersweg uit dat we naar Mühlbach volgden, naar ons overnachtingadres (ansichtkaart 20). Het bleek dat er een feest was in Muhlbach.
Toen we het dorp Mühlbach inliepen, kwamen we nog langs een mooi bord van hartelijk welkom (foto 111). In de tuin van ons overnachtingadres stonden 23 kaboutertjes. We aten warm in Gasthaus und Pension Zimmermannsmühle, eigenaar Gisela Horster, Mühlstrasse 122, 65326 Aarbergen-Michelbach, tel. 061220-4942. Het duurde wel een uur voordat het eten kwam. Maar dat had met de drukte rondom het dorpsfeest te maken.