Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum vrijdag 7 september 2001
traject Montabauer - Horessen - Köppel/Köppelhütte (540) - Welschneudorf - Nassau
wandeltijd 8 uur
weer hele dag bewolkt of mistig. Af en toe mistregen. Geen regenkleding aangehad.
overnachtingadres Hotel "Zum Nassauer Löwen", eigenaar fam. Schütz, Obertal 11, 56377 Nassau, tel. 02604-4381
Overnachtingprijs DM100

We hadden om 7 uur ontbijt in onze duurste overnachting tot nu toe. We aten 4 broodjes en müsli met melk. Daarna kochten we bij de bakker nog 8 lekkere broodjes met zonnepitten voor onderweg. Rond 8.15 uur begaven we ons op pad. Van de Kirchenstrasse maakten we een foto (foto 80) en ook nog één van ons overnachtingadres (foto 81). Over een pad door een park van Montabaur, met zicht op het kasteel (foto 82) verlieten we Montabaur.
Bij het overdekte zwembad verlieten we de plaats definitief. Hier kwam net een bus met schoolkinderen aangereden. We liepen nu een tijdlang langs een beekje. Op een gegeven moment hoorden we schieten. Het bleek dat er op een afgeschermd terrein schietoefeningen werden gehouden in de buurt van de plaats Horessen. Ik zag nog een ree hard wegrennen. Langzaam steeg ons pad op de Montabaur Höhe. Het laatste traject naar de top van de Köppel met daarop de Köppelhütte (foto 83) was behoorlijk steil en had een hoogte van 540 meter. Het was nevelig op de top.
Toen we bij de Koppelhütte waren deed de eigenaar net de luiken open. Toen we afdaalden werden we ingehaald door een trimmer. Een eind verderop kwamen we langs een hutje. Hier aten en dronken we wat. We liepen de hele dag niet in de regenkleding terwijl het toch steeds drupte. Het regende namelijk amper en door de bladeren van de bomen werd veel opgevangen dat ons beschermde tegen de regen. Opnieuw kwamen we langs een schuilhutje waar we wat aten en dronken. Het was nog steeds somber en donker weer. Vooral onder de bomen met bladeren.
Adelsheimer Hof te Nassau, tevens stadhuisAdelsheimer Hof te Nassau, tevens stadhuis

In Welschneudorf probeerden we onze (schoon-)moeder te bellen, maar dat lukte niet. We zetten nu koers naar het plaatsje Winden. Maar we liepen er niet doorheen. Het was hier wat minder mooi doordat het parkoers hier enige km's over een asfaltweg/verkeersweg voerde. Opnieuw hadden we een rust in een schuilhutje. Het laatste stuk naar Nassau ging steil omlaag. Bij een opening in het bos hadden we uitzicht op Nassau (foto 84).
Ons overnachtingadres vonden we relatief snel. We kwamen nog langs de VVV en keken wat rond in Nassau en maakten er enige foto's. Dat waren ons overnachtingadres (foto 85), het stadhuis (foto 86), een standbeeld bij het stadhuis (foto 87), de Kettenbrücke (foto 88) en het vakwerkhuis BuderusHaus (foto 89), (ansichtkaarten 15 en 16). Over de Kettenbrücke zouden we de volgende dag onze tocht voortzetten. 's Avonds aten we op ons overnachtingadres warm. We belden naar Balduinstein om vast een overnachtingadres voor de volgende dag te reserveren. Dat lukte echter niet omdat alles vol was. Later bleek dat het kasteel Schaumburg een aantrekkingskracht van veel mensen had omdat hierin een soort Jomanda-figuur actief was. Daarop bestudeerde ik wat te doen. Nu bleek dat zowel Balduinstein als Nassau aan dezelfde spoorlijn lagen. Ik informeerde hoe de dienstregeling was. Het bleek dat er elk uur wel een trein reed. In Nassau konden we een nacht extra overnachten. Hierdoor konden we een dag zonder zware rugzak verder trekken.