Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum woensdag 5 september 2001
traject Unnau - Struthof - Hirtscheid - Alpenrod - Langenbaum - Zürbach - Maxsain -Selters
wandeltijd 7½ uur
weer vrijwel de hele dag regen. Alleen het laatste uurtje was het droog. De hele dag in regenkleding gelopen.
overnachtingadres Hotel Restaurant "Zur Guten Quelle", eigenaar T. Walter, Rheinstraße 23, 56242 Selters, tel. 02626-70634
Overnachtingprijs DM99

Toen we beneden kwamen voor het ontbijt van 7 uur bleek dat de eigenaar weg was. Zij hadden deze dag rustdag. Dan waren ze gewoon om 's ochtends vroeg weg te gaan om inkopen te doen. Dat hadden ze de vorige avond vergeten tegen ons te zeggen. En dat hadden ze op een papier geschreven dat op tafel lag. Wel stond ons ontbijt klaar. Er zat koffie in de thermoskan. Verder was er een koud ei. Brood zat in een plastic bak die afgesloten was en er stond een toaster om brood te roosteren (de enige keer tijdens de vakantie) en er was brood beleg. Door het sombere weer (regenachtig) en het vroege uur (7 uur) was het nog enigszins donker in de ontbijtruimte. Een lichtknopje konden we echter niet vinden. Daarop trokken we de overgordijnen open zodat we wat meer licht van buiten kregen. Het ontbijt was gedekt aan het donkerste tafeltje van de ruimte, waardoor we dit zelfstandig verplaatsten. Na het ontbijt bleven we nog een tijd zitten. Het regende namelijk en we bleven wachten in de hoop dat het droog zou worden. Dit bleek ijdele hoop.
Tegen kwart voor tien gingen we op pad. Het eerste stuk was open terrein. Daardoor kregen we flink wat regen te verwerken. Na Struthof kwam Hirtscheid. Hier volgden we een smalle en rustige asfaltweg naar het plaatsje Alpenrod. Hier hadden we een rust in een bushokje. Ook aten en dronken we er wat. Er ging een zoemer af en even later hoorden we het geluid van schooljeugd die pauze hadden. We liepen weer verder. We kwamen langs een telefooncel en belden op naar onze (schoon-)moeder. Verder in Alpenrod leek het wat harder te gaan regenen. We zagen een ideale plek om te schuilen. Maar de regen hield toch niet op en daarop liepen we maar weer verder. We beklommen de Gräbersberg met een hoogte van 513 meter. Boven op de berg stond een uitzichttoren. We beklommen de toren maar niet omdat er toch geen uitzicht was. Nu volgden we enige lange grintwegen door bossen van een traject, waarvan ik geen kaart bij me had. We hadden nog een rust op een paar bomen die langs de kant van de weg lagen. Het was namelijk even droog en daar profiteerden we van. Maar na de eerste boterham ging het weer regenen. Daarop liepen me maar weer verder.
Even voorbij Langenbaum stond een hutje waar we uit de wind op de houten grond konden zitten. Hier aten we de overige boterhammen die we bij ons hadden op. Onze lunch was wat eenzijdig. Deze bestond uit broodjes of uit boterhammen belegd met kaas en enkele keren hadden we ook jam. Bij de Dreifelder Weiher (meer) aangekomen bleek de officiële route verlegd te zijn.
huis in Maxsainhuis in Maxsain

Volgens de routebeschrijving moesten we het meer links houden, terwijl de route nu zodanig liep dat we het meer rechts moesten houden. We besloten hier van de markering af te gaan en de oude route te volgen. Anders zouden we later op ons overnachtingadres aankomen en daar hadden we met dit slechte weer geen behoefte toe. Later, na het meer, kwam de markering van de officiële route van links er weer bij. Op verschillende plaatsen troffen we hier informatie in drie talen, waaronder het Nederlands. We liepen door de noordkant van buurtschap Zürbach. Hier aten we nog wat chocoladerepen om hernieuwde krachten op te doen.
Even voor Maxsain hadden we nog een rust op een boomstam. Hier kwam een man ons tegemoet gewandeld. In Maxsain maakten we de eerste foto van die dag (foto 74). Dit was van een vakwerkhuis waarvan de spijkers die in de balken zaten opvallend groot waren. In Selters liepen we langs een bord (foto 75) waarop ons overnachtingadres stond en dat het zo ideaal voor wandelaars en natuurliefhebbers was. Dat viel later flink tegen. Even later kwamen we bij ons overnachtingadres (foto 76) aan. We maakten nog een kleine wandeling in het centrum van Selters en kwamen daarbij langs het Rathaus dat versierd was met een mooi gemeentewapen (foto 77).
wapen van Selterswapen van Selters

We aten warm in het hotel restaurant wat schuin tegenover ons overnachtingadres lag. Dat was Landhotel Adler, familie Helling, Rheinstrasse 24, 56242 Selters, tel. 02626-900590.