Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum zondag 2 september 2001
traject Siegen - Ober Schelden - Freusburg - Freusburger Mühle - Kirchen - Herkersdorf - Druïdenstein - Herdorf
wandeltijd 9¼ uur
weer hele dag droog, zonnige perioden
overnachtingadres Hotel Garni Ermert, Hellenstrasse 17 + 18, 57562 Herdorf, tel. 02744-358.
Overnachtingprijs DM Overnachtingprijs: 100 G. Ermert, 57562 Herdorf.

We konden al om 7 uur ontbijten. En dat op een zondag. Rond 8 uur vertrokken we. Eerst liepen we langs het station. Daarna moesten we even in de routebeschrijving kijken welke markering we moesten volgen. De X2 die we tot noch toe hadden gevolgd zagen we namelijk niet meer. Het bleek dat we nu de X11 moesten volgen. We volgden een beekje met de naam Alche. We sloegen af en volgden veelal grintwegen door de bossen. We kwamen een man tegen die zijn hond uitliet en verderop troffen we verschillende keren trimmers. We liepen onder de A45 snelweg door. We zagen hier verschillende keren bordjes voor ruiterpaden. Ook zagen we nog een bordje van de E1 (foto 49). Verderop kregen we nog uitzicht op een deel van Siegen (foto 50).
Nu bereikten we Ober Schelden (foto 51). We verlieten Ober Schelden weer en op een bankje hadden we nog een rust en aten en dronken wat. Nu dwaalden we weer een tijdlang door bossen en liepen heuveltje op en af. binnenhof van kasteel Freusburg Voor Freusburg daalde ons pad sterk en begon ik mijn voeten te voelen. In Freusburg maakten we een aantal foto's zoals een foto van een mooie deur (foto 52), vakwerkhuizen (foto 53), een deel van een burcht (foto 54) en een bordje van een wandelaar met rugzak die opweg was naar de jeugdherberg (foto 55). Even liepen we verkeerd. We daalden af naar de B62 verkeersweg en volgde deze even. We staken de rivier de Sieg over en waren nu in Freusburger Mühle (foto 56).
Een man groette ons hier en meteen daarop riep hij ons, toen we bij een afslag r.d. liepen in plaats van l.a. Markeringen op een muur waren hier overwoekerd door planten, waardoor de markering niet opviel. We kregen nog uitzicht op de burcht van Freusburg (foto 57). Bij een begraafplaats in Kirchen (ansichtkaart 10) hadden we op een bankje nog een rust. We bereikten Herkersdorf. Hier werd aan de weg gewerkt en werden nieuwe wegen aangelegd. Maar de markering was wel goed.
DruïdensteinDruïdenstein

We kregen uitzicht op de aparte kerk van Herkersdorf (foto 58). Daarna volgden we een kruispad naar de Druïdenstein. Langs dit kruispad stonden 14 kruisjes met een fraaie beeldetenis. We zagen niet alle kruisjes. Uiteindelijk kwamen we bij een kapel bij de Druïdenstein (foto 59, ansichtkaart11). Bij een kiosk (Trinkhalle Druidenstein, eigenaar Norbert Greld, tel. 02741-21022) kochten we nog ansichtkaarten en een informatieboekje over de kruisweg. Nu dwaalden we verder door naar Herdorf (ansichtkaart12).
Vlak voor het dorp hadden we een schitterend panorama op het dorp (foto's 60-62). Bij ons overnachtingadres aangekomen (foto's 63-64) poetste ik de schoenen en maakte Coos nog foto's van ons overnachtingadres. We aten warm in Hotel Restaurant Haus Schneider (eigenaar M. Schneiderm Haupstrasse 84, 57562 Herdorf/Sieg, tel. 02744-6115) in het dorp.