Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum dinsdag 28 augustus 2001
traject Schwalefeld - Willingen - Niedersfeld - Altastenburg
wandeltijd 8½ uur
weer Hele dag droog. Af en toe zon
overnachtingadres Pension Haus Pfennig, Astenstrasse 18, 59955 Altastenburg, tel. 02981-2733
Overnachtingprijs DM 73

NiedersfeldNiedersfeld

We hadden goed geslapen. Om 7 uur ontbeten we en even voor acht uur gingen we op pad. Op ons overnachtingadres konden we 10 broodjes bestellen en de vorige dag hadden we al limonade gekocht zodat we meteen op pad konden. We bevonden ons vrijwel meteen in het open veld op veldwegen. Het pad ging over in bos. Langs de kant van de weg waren struiken gesnoeid en even verderop zagen we een man van de gemeente die voor het snoeiwerk verantwoordelijk was. We daalden af naar Willingen (foto 10).
Bij het spoor liepen we even verkeerd omdat er meerdere wandelingen dezelfde markering hadden. Bovendien liepen we bij een kerk direkt door een viadukt onder de spoorlijn. En dat terwijl we hier nog r.d. hadden moeten lopen. Langs een stoeltjeslift en een skilift verlieten we Willingen (Upland) weer. Er werd hier een nieuwe weg aangelegd waardoor mogelijk wat markeringen waren verdwenen. Langzaam steeg ons pad tot een hoogste punt van 783 meter. We liepen hierbij continue door bossen en langs beekjes. Op een bankje hadden we nog een rust waar we wat aten.
Heide bij NiedersfeldHeide bij Niedersfeld

Nu volgde een schitterend natuurgebied. Dit had wat weg van de Lünerbürger Heide. Hier waren we de voorgaande twee jaar overheen gelopen (foto 11). Maar het was meteen ook veel toeristischer en dus drukker (foto 12). We zagen hier in het totaal wel 50 man lopen verdeeld in groepjes van 2, 3 of 4 man. Aan het einde van dit gebied was de markering slecht en misten we een markering. Daarop volgden we de door ons zelf ingetekende route op de kaart vanuit de routebeschrijving. Hierdoor zouden we te zijner tijd wel weer op de officiële route komen. Een paar km verderop kwam de markering inderdaad van links. Wij hadden tot dat punt een grintweg gevolgd.
Nu bereikten we Niedersfeld. Toen we de doorgaande weg hadden overgestoken volgden we een minder interessant traject dat langs de westkant van Niedersfeld voerde. Daarbij liepen we langs de rivier de Ruhr, die bij Roemond in de Maas uitmondt. Bij het begin van de skilift naar de Eschenberg werd het parkoers weer mooier. Na een half uur bereikten we een schuilhutje bij een kapelletje. Dit punt heette Sankt Blasius. Hier aten we onze overgebleven broodjes op.
NiedersfeldNiedersfeld

Nu bereikten we Silbach (foto 13). Dit plaatsje hadden we spoedig doorkruist (foto 14). Een handwijzer gaf aan dat het nog 8 km naar Altastenburg was. We kwamen langs een plek waar in 1975 een U2-vliegtuig van de Amerikaanse Luchtmacht was neergestort. Het vliegtuig was op de grens met het voormalige Oost-Duitsland beschoten en geraakt, maar de vlieger had tot Silbach kunnen doorvliegen. De piloot overleefde de crash met een parachute. We kwamen nu langs de 729 meter hoge Steinberg, de 676 meter hoge Remberg en de 735 meter hoge Langenberg. Opnieuw volgden we toen lange tijd wegen door bossen.
Bij buurtschap Renau sloegen we van de hoofdroute af. We stegen naar Altastenburg (ansichtkaart 3 en 4). Bij het eerste hotel vroegen we de weg naar ons afgesproken overnachtingadres (foto 15). We deden nog wat inkopen bij een winkel, die in principe een kledingszaak was maar ook zeer beperkt limonade, drank en brood verkocht. We aten warm in restaurant Landhotel Mörchen, Winterberg-Altastenburg, tel. 02961-7037.