Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum zondag 26 augustus 2001
traject Marsberg - Obermarsberg - Giershagen - Adorf - Wirmighausen
wandeltijd 7½ uur
weer Hele dag droog en tropisch warm
overnachtingadres Luise Schweizer, Im Tale 28, 34519 Diemelsee-Wirmighausen, tel. 05633-5182
Overnachtingprijs DM 80

We konden al om 7 uur ontbijten. We praatten nog even gezellig met mevrouw Agatha Kleffner. Haar man was 30 jaar dood en zij wilde nog wat om handen hebben. Om 8 uur vertrokken we. Toen we ons overnachtingadres verlieten, maakten we er nog een foto van ons overnachtingsadres(foto 1) met de er achter liggende kerk.
We verlieten Marsberg, maar sloegen aanvankelijk een weg te vroeg af. Een automobilist van een Mercedes toeterde naar ons en maakte ons er op attent om verderop pas af te slaan. Daardoor zouden we anders een mooie bezienswaardigheid missen. In de routebeschrijving stond dat we bij een bocht r.d. moesten. Maar dat bleek een bocht later te zijn dan ik eerst had gedacht. Het pad voerde langs een helling en was nog behoorlijk steil. We kwamen verderop langs de Drakenhöhle. De toegang van de gangen in de rotsen was afgesloten met hekken. Je kon wel door de hekken heen kijken. Daarna liepen we langs de Büddenturm. Hier vanaf hadden we een mooi uitzicht op Marsberg en het aangrenzende dal.
In Obermarsberg kwamen we bij een kerk met begraafplaats. Vlak hiervoor kwam een dame op een mountainbike ons achterop gereden. Ze zal een jaar of 18 zijn geweest en had een modern strak pak aan. We wilden de kerk bezichtigen, doch deze was echter dicht. Net buiten de begraafplaats zagen we nog een wandelbordje (foto 2). Verderop in het centrum van Obermarsberg was nog een kerk en deze was wel open. Daarop bezichtigden we deze kerk en staken nog een offerlichtje aan. In Obermarsberg stonden stellages (foto 3) die vermoedelijk gebruikt werden voor een marktkraam. Maar het waren niet die staanders die je normaal op een markt ziet.
We verlieten Obermarsberg. Het begon al aardig warm te worden. We liepen een tijdlang door het Diemeldal en kwamen daarbij langs de Galgenberg, de Calvarienberg en de Priesterberg. Daarbij liepen we voornamelijk over grintwegen en enkele keren over graswegen en paden. Bij een hutje lunchten we. Het was pas 10.15 uur, maar we hadden al trek en hadden vroeg ontbeten. Verderop sloegen we af en volgden wegen die minder vaak gebruikt werden. Op een gegeven moment zagen we op ons pad de huid van een wild zwijn liggen. Er vlak bij lag de onderkaak van het dier. Verderop kwamen we langs een fabriek waar grote pakken met oud papier-pulpen werden gemaakt. We kregen uitzicht op de Klus-kapelle. Deze lag op een heuveltje.
Giershagen Na Giershagen kregen we problemen met de hitte en liepen we van schaduwplek naar schaduwplek. We hadden nog een mooi uitzicht vanaf de Radersberg op Giershagen (foto 4). We liepen over de 445 meter hoge Foggenberg. Vervolgens kregen we uitzicht op de Grube Christiane (foto 5). Net na de 420 meter hoge Winsenberg was een open schuur waar we nog even in de schaduw uitpuften.
In Adorf liepen we langs een oorlogsmonument voor een kerk (foto 6). Via de bossen van Rattenberg kwamen we in Wirmighausen. Hier gingen we 2 km van de route af en overnachtten op een boerderij buiten Wirmighausen (foto 7). Nadat we ons even hadden omgekleed kregen we nog twee koppen koffie. We konden hier zowaar warm eten. Het was wel een eenvoudige maaltijd van aardappels met goulash en een ijshoorntje als nagerecht. Daarna zaten we nog buiten met de eigenaar en eigenaresse. Ons werd bier aangeboden. Dat sloegen we af omdat ik niet van bier houd. Maar daar voegde ik wel meteen aan toe dat ik van rode wijn hield. Daarop dronken we samen met de vrouw des huizes een fles rode wijn leeg. De heer des huizes dronk een biertje. Onderweg hadden we ook nog een eekhoorntje gezien.