derde dag Vierdaagse Heuvellandwandelingen 2001 overzicht van de Heuvelland wandel4daagsen Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor 14e Heuvelland 4-daagse Vilt-Valkenburg 2001

Vierdaagse Heuvellandwandelingen 4e dag, zondag 12 augustus, Panorama-route.
Even na kwart voor acht vertrokken we. Net als de voorgaande dag daalden we door de bossen af naar de Geul. Nu namen we echter wel een andere route en kwamen daarbij door natuurgebied de Bergse Heide. Op een kruising stond een houten wegwijzerpaal, die de richtingen aangaf van het Pieterpad en het Krijtlandpad. Bij de brouwerij van Valkenburg sloegen we af. Door het Polferbos bestegen we de 133,3 meter hoge Cauberg. Hier was de fruitpost. Er werden bananen uitgedeeld. Maar er lagen ook sinaasappels klaar en deze kozen wij. We liepen pal langs het grote gebouw van Therma 2000. Van hier hadden we een fraai uitzicht op de ruïnes van kasteel Valkenburg en op de Wilhelminatoren. We daalden tot voor het centrum van Valkenburg af. Daarbij kwamen we langs de algemene begraafplaats met hele oude grafzerken. Verderop kwamen we langs een klooster.
Via boerderij Euverem werd de eerste grote rust bereikt op 6,1 km te Valkenburg. Daarna verlieten we Valkenburg weer en bestegen de Schaelsberg. Bovenop de berg bij Kapel De Kluis staan 15 monumenten. 14 monumenten zijn kleine kapelletje, die de kruisiging van Jezus Christus voorstellen. Het 15e monument is een devotekapel en wordt wel " 't kapelke van de zevende vootvel" genoemd. We dwaalden verder, nu veelal over asfaltwegen en kwamen daarbij door Walem, Koulen, Termaar en Ransdaal. Ransdaal is een mooi dorp, met karakteristieke boerderijen, veelal in kundersteen opgetrokken; een steensoort van de streek.
In Ransdaal was op 13,7 km de tweede grote rust. Via Opscheumer kwamen we in Fromberg. Hier reed net een toeristentrein, te weten een oude lokomotief die 8 wagens voorttrok. Na Etenaken staken we de Geul over en kwamen op korte afstand langs het plaatsje Stokhem. In Wijlre liepen we langs de waterradmolen.
Op 19,8 km was in Wijlre de derde grote rust. We liepen opnieuw in de richting van Fromberg en volgden lange tijd een panoramaweg met vele vergezichten in de richting van Ubachsberg. Bij boerderij Pondarosa op de Vrakelberg sloegen we af.
Op 27,1 km was de vierde grote rust in Ransdaal en op 33,7 km was de 5e grote rust in Valkenburg. Via het mooie Ravensbos en Ingendael voerde de route naar de finish. Vlak voor de finish te Vilt werden de wandelaars van 11.00 tot 15.00 uur bij Café An de Grwate Wèch verwelkomd door Harmonie Amicitia uit Vilt en daarna tot 18.00 uur door de Sappige Boys uit Sibbe.
De totale afstand bedroeg 41,1 km en wij arriveerden hier om 16.50 uur.