tweede dag Vierdaagse Heuvellandwandelingen 2001 overzicht van de Heuvelland wandel4daagsen Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor 14e Heuvelland 4-daagse Vilt-Valkenburg 2001

Vierdaagse Heuvellandwandelingen 1e dag, donderdag 9 augustus, Savelboschroute.
We startten om 7.45 uur. We konden weliswaar vanaf 7.00 uur startten, maar dan is het zo druk. Nu konden we meteen al rustig lopen. Als eerste kwamen we langs de kerk van Berg (van Berg en Terblijt). We sloegen van de verkeersweg af en dwaalden over grintwegen en paden richting Bemelen. In de buurt van de Krekelberg lag zoveel water op het pad, dat de organisatie bezig was vlonders in de plassen op het pad te leggen. De "vroege" wandelaars moesten maar zien hoe ze deze "barrière" passeerden. In Bemelen was de fruitpost. Hier kregen we een hele grote appel. We hoorden een man zeggen: "hier kan je wel twee dagen mee doen". We zagen hierna veel mensen even stoppen om bij elkaar de appel in hun rugzakje te doen. Na de kerk van Bemelen liepen we door St. Antoniusbank. Over veldwegen liepen we nu naar het Missiehuis Zuid-Afrika museum. Even gingen we van het pad af en bekeken de indrukwekkende Mariagrot. Daarna liepen we langs een aantal kapelletjes waarin afbeeldingen waren van de kruisiging van Jezus Christus.
Op 7,3 km bereikten we de eerste grote rust te Cadier en Keer. We werden hier opgevrolijkt door een doedelzakblazer. Spoedig bereikten we het Savelsbos. En daarin zouden we deze dag nog lange tijd door dwalen. We kwamen verschillende keren langs fruitbomen. Aan de bomen of struiken hingen appels, peren, kersen of aalbessen. Ook zagen we veel velden met maïs en koren.
Op 14,1 km was de tweede grote rust in Eckelrade. Nu begonnen we aan de lus van de 42 km. En meteen werd het een stuk rustiger. We kwamen langs talrijke karakteristieke boerderijen met mooie binnenplaatsen die de moeite waard waren om te bekijken.
In St. Geertruid was de derde grote rust op 22,8 km. Hier troffen we vele bekenden. Verder dwaalden we door bossen. Er waren een aantal paden die op ravijnen leken, maar alleen veel ondieper dan echte ravijnen. Nadat we een bruggetje over zo'n ravijn hadden genomen, daalden we over een steile trap af. Een wandelaarster voor me had het er erg moeilijk mee. Maar ze werd gesteund door haar man. "Als ik dat geweten had", hoorden we haar zeggen. Daarop zeiden wij dat we hier met voorgaande vierdaagsen al eerder waren geweest. We liepen langs een kruisje dat langs de weg stond. Ernaast stond een bordje met de tekst: "Hier stierf een jongeman in 1869 op 18 jarige leeftijd op deze plaats door onbekende oorzaak". Expleciet werd vermeld, dat de jongeman geen dronkaard en niet godslasterlijk was.
Op 29,5 km was de vierde grote rust te Eckelrade. Nu zetten we koers in de richting van Honthem. We kregen uitzichten op de toren die bij de Amerikaanse ere-begraafplaats hoorde. Verderop kwamen we langs klooster Blankenberg. Daarna kwamen we achtereenvolgens langs de groeven Blankenberg en Örenberg.
Op 35,9 km was de vijfde en laatste grote rust te Cadier en Keer. Via buurtschap Klein-Welsden, langs de Van Tienhoven molen te Wolfshuis en Terblijt (van Berg en Terblijt) werd de finsih bereikt op 42,8 km om 16.22 uur.
Het was de hele dag (tijdens de wandeling) droog geweest. Aanvankelijk was het zwaar bewolkt. Later werd het half bewolkt met flink wat zonneschijn. De maximum temperatuur bedroeg 20°. In de avonduren kregen we enige regenbuien te verwerken.