Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum maandag 11 september 2000
traject Lemgo - Wahmbeck - Gretberg (253,3)- Lossbruch - Oettern - Klüt - Detmold - Hermannsdenkmal - Berlebeck - Holzhausen - Extersteine - Horn Bad Meinberg (Jugend Herberge).
wandeltijd 9½ uur
hoogtes 100 - 386 meter
weer hele dag droog; 's ochtends lange tijd nevel
overnachtingadres Jugendherberge Horn-Bad Meinberg, Jahnstraße 36, 32805 Hord Bad Meinberg, ( 05234-2534
Overnachtingprijs DM 2 * 28.40
email jh-horn.bad.meinberg@djh-wl.de

LemgoLemgo

We konden al om 7 uur ontbijten. We kochten weer eerst limonade, brood en Mühlermilch. In het hotel hadden we nog die man gezien die ook de E1 liep alleen met dagetappes van 12 km. Rond halfnegen begaven we ons op pad. Spoedig kwamen we in buitenwijken van Lemgo. Over een bos- en veldweg kwamen we in buurtschap Wahmbeck. In Loßbruch (foto's 131 en 132) hadden we nog een rust op een bankje van een bushalte. Via Klüt bereikten we Detmold. Dit is een grote stad met veel vakwerkhuizen (foto's 133-136). We maakten nog een paar lusjes in Detmold en in het Kasteelpark lunchten we.
Buiten het centrum liep een voet- en fietspad rechts langs een beek terwijl aan de andere kant van de beek een verkeersweg liep. Opnieuw steeg ons pad en liepen we naar het Hermansdenkmal (foto 137). Omdat we ons niet van tevoren op de hoogte hadden gebracht hoe dit gedenkteken er uit zag bleken we het achteraf toch niet te hebben gezien. Toen we verderop naar beneden liepen stond langs de kant van een asfaltweg aangegeven dat de helling 20% bedroeg. We sloegen op een gegeven moment rechts af terwijl we r.d. hadden moeten lopen. Via een alternatieve route kwamen we bij Berlebeck weer op de route.
Horn Bad Meindberg Bij Adlerwarte voerde het pad vrij steil omlaag met trappen. Via de Bärenstein bereikten we de Extersteine (foto 138). We hadden haast omdat we hadden afgesproken dat we om 6 uur in de jeugdherberg zouden zijn voor het avondeten. We kwamen er een paar minuten voor zes aan (ansichtkaartnummer 17). Het avondeten bestond grotendeels uit brood. Hoewel de jeugdherberg vol was konden we een noodlager krijgen. Ons werd een kamer aangewezen waar we konden vertoeven. Hier kregen we ons avondeten. Ook werd ons medegedeeld dat we om 9 uur zouden horen waar we in de jeugdherberg zouden kunnen slapen. Om 6 uur wist de beheerder dat nog niet.
Het werd uiteindelijk een 2-persoonskamer die in principe voor de civiele dienst was bestemd. Kleren lagen hier niet opgeruimd en de kamer was ook niet schoongemaakt. Maar er was in ieder geval plaats. Ook hadden we op de eigen kamer een eigen toilet. Voor het douchen moesten we naar de doucheruimtes, respectievelijk voor de jongens of meisjes. Het waren zogenaamde open douches. Wel zijschotten tussen de douches.