Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum dinsdag 29 augustus 2000
traject Jugendherberge Hamburg "Auf dem Stintfang" - Övelgönne - Blankenese -veer over Elbe - Cranz - Neuenfelden - Fischbek
wandeltijd 6 uur
hoogtes 0 - 10 meter
weer hele dag droog met veel zon
overnachtingadres Hotel Restaurant Deutsches Haus Neugraben, Monica und Paul Todtmann, Bergheide 1, Ecke Neugrabener /Bahnhofstraße, 21149 Hamburg, ( 040-7010130
Overnachtingprijs DM 150

Hamburg - Blankenese Hamburg - Blankenese

We maakten allereerst een foto van de hoofdingang van de jeugdherberg (foto 17). Daarna deden we inkopen bij een winkeltje in de buurt. Vervolgens liepen we weer naar de jeugdherberg omdat de route daar langs liep. Van het terras bij de jeugdherberg maakten we nog een paar foto's op de haven van Hamburg (foto's 18-20).
Het eerste stuk liepen we vrij dicht langs de Elbe. Daarna ging ons pad over in paden door parken. Deze lagen enigszins boven de doorgaande weg. Hier had je regelmatig fraaie vergezichten op de haven van Hamburg. Zo zagen we bijvoorbeeld een grote verkeersbrug over de Elbe (foto 21). Vlak na een voetgangersbrug kwamen we langs een fraai gekleurde totempaal (foto 22).
In Övelgönne voerde het parkoers over leuke smalle voetpaden langs woonhuizen. Een bord wees naar het strand (foto 23). In deze plaats staan ook enige interessante huizen van scheepskapiteinen. Ons pad voerde nu wisselend over asfaltpaden en grintwegen. Langs ons pad stonden vrij veel bomen, maar toch hadden we veel uitzichten op de Elbe. We kwamen langs het vrijwel droog liggende haventje Teufelsbrück (foto 24). Uiteindelijk kwamen we in Blankenese aan. Toen we om 11.40 uur bij de aanlegsteiger aankwamen bleek een boot 10 minuten tevoren te zijn vertrokken. Nu moesten we tot 12.30 uur wachten op de volgende boot.
Hamburg Blankenese Op een bankje met uitzicht op de Elbe aten we onze onbesmeerde boterhammen op. Het veer vervoerde alleen wandelaars, fietsers en bromfietsen. De boot had 3 dekken, te weten "begane grond", boven dek en beneden dek. Ik koos voor het beneden dek. Vlak voordat we bij de aanlegsteiger van Neuenfelden aankwamen liep ik van het beneden dek naar het bovendek. Toen we de haven van Cranz binnenvoeren kwamen we langs een groot zeeschip, dat gerenoveerd werd (foto 25). Het was een schip uit Madeira.
stadhuis Hamburg stadhuis Hamburg

In Cranz maakten we nog een foto van het plaatje boven de toegangsdeur van het Alte Fährhaus van Cranz (foto 26). Na Cranz volgden we een dijk langs een verharde weg. Eerst kregen we uitzichten op een industrie complex. We kwamen langs fraaie boerderijen (foto 27). In Neuenfelden bezichtigden we nog de plaatselijk kerk. Verderop kocht Coos nog een kam. Toen ze in eerste instantie een kam had uitgekozen bleek dit de duurste te zijn, namelijk 17 mark. Uiteindelijk gingen we met een kam van 4 mark weg.
Verderop hadden we een rust op een bankje aan een grintfietspad. Het bankje stond onder een pruimenboom. Voordat we verder gingen plukten we ieder 3 pruimen. Over een particuliere weg vervolgden we ons pad. We kwamen verschillende rolschaatsers tegen. Daarna volgde een fraai parkoers door het Francoper Moor. Na een spoorlijn bereikten we een verkeersweg. Op een paar 100 meter afstand zagen we een Chinees Restaurant. Weliswaar was deze gesloten voor publiek, maar we konden er wel informeren naar een hotel. Deze zou 100 tot 200 meter verderop aan de rechterhand te zijn. Na ruim een km was een hotel, maar deze was nog niet geopend (pas na 5 uur). In het centrum van Fischbek informeerden we bij een hotel Garni, maar deze had geen tweepersoons kamer vrij. Deze belde voor ons op naar het Deutsches Haus en daar overnachtten we tenslotte. Na een bedrust van ruim een uur, douchten we. Daarna aten we warm.