eerste dag Vierdaagse Heuvelland wandelingen derde dag Vierdaagse Heuvelland wandelingen overzicht van de Heuvelland wandel4daagsen Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor 13e Vierdaagse Heuvelland wandelingen van 10 - 13 augustus 2000

wandelaar met stok medaille Heuvelland wandelvierdaagse nummer 14 Van 10 t/m 13 augustus 2000 werd voor de 13e maal de Vierdaagse Heuvelland Wandelingen georganiseerd. De start was vanuit de feesttent gelegen achter café Noben tussen de plaatsen Vilt en Berg en Terblijt in de gemeente Valkenburg aan de Geul.
2e wandeldag - Panoramaroute
Deze dag startten we om 7 uur. Er waren al flink wat wandelaars gestart en dat merkten we duidelijk. Nadat we de bebouwde kom hadden verlaten, kwamen we op een open plek in het bos. Hier stonden wandelaars stil, in een file. De file was te lang om te zien wat het opstakel was. Dit bleek een steil trappetje in een berghelling te zijn. Vanaf de open plek in het bos was duidelijk te zien dat in een soort dal wandelaars liepen. Er was een dame die de stoute schoenen aantrok en keek of het mogelijk was af te snijden om zodoende de file te ontlopen. Toen ze bijna beneden was, zwaaide ze ten teken dat anderen konden volgen. Op het moment dat de dame het teken gaf, waren we zover in de file gevorderd dat een heleboel brandnetels het afsnijden dwarsboomden. Dit was in onze korte broek nu geen aantrekkelijk alternatief meer. Boven aan de Cauberg was een fruitpost. Daarna liepen we vlak voor het gebouw van Thermae 2000 langs. Wat een imposant gebouw is dat eigenlijk. Vlak voor het centrum van Valkenburg sloegen we af en door buitenwijken kwamen we bij de eerste grote rust op 7,1 km. Daarna volgden we een tijdlang een spoorlijn. Bij kasteel Genhoes liepen we onder de spoorlijn door en volgden de spoorlijn nu aan de noordzijde.

Kasteel Genhoes (het-versterkte-huis) is waarschijnlijk ontstaan uit een in de 11e of 12e eeuw gebouwde woontoren. Het oudste gedeelte van het imposante slot is gotisch; de voorgebouwen zijn in Limburgse barok, terwijl de boogbrug romaans is. Tijdens de 80-jarige oorlog werd het kasteel, dat door een slotgracht is omgeven, door brand verwoest (1577). In het begin van de 17e eeuw vond een algemeen herstel plaats. De slothoeve dateert uit de 18e eeuw.

In een bosgebied langs de spoorlijn stond bij een splitsing, waar links omhoog een trappad voerde, schuin naar links een pijl. Ongeveer 25 wandelaars die voor mij liepen gingen hier l.a. en wij besloten dat ook te doen. Halverwege het trappad kwam de melding dat verderop geen pijlen hingen. Daarop liepen we terug, maar opnieuw kwam een bericht dat verderop wel weer markering was ontdekt. Opnieuw vervolgden we het trappad omhoog. Aan het eind van het pad stond geen markering en daarop besloten wij om te keren, terwijl een aantal wandelaars doorliepen. Later bleek dat op dit punt de terugroute hier vrij dicht langs kwam. Even voor een bungalowpark hadden we fraaie vergezichten. We verruilden de gemeente Valkenburg aan de Geul voor die van Voerendaal. Over een smal pad tussen weilanden bereikten we opnieuw een spoorlijn. In Ransdaal was de tweede grote rust op 13,7 km.

Ransdaal is een mooi dorp, met karakteristieke boerderijen, veelal in Kundersteen opgetrokken, een steensoort van de streek.

Daarna zetten we koers naar Wijlre. Voor buurtschap Termoors sloegen we af en dwaalden nu door het Ransdalerveld. Bij boerderij Ponderosa sloegen we af richting Fromberg. Maar omdat we op de terugweg hier ook door kwamen sloegen we opnieuw af en even later bereikten we Wijlre. Hier was de 3e grote rust op 20,4 km. Daarna liepen we langs de watermolen van Wijlre en volgden de Geul een tijdje. Bij Eternaken verlieten we dit pad weer en zetten nu koers naar buurtschap Fromberg. Op 27,0 km werd de 4e rustpost bereikt te Ransdaal. Nu rustten we even wat langer. Het zweet gutste nu bijna van ons voorhoofd. Maar aan alles komt een einde. Zo ook aan deze rustpost. Bij buurtschap Termoors sloegen we af en liepen nu naar en door Termaar. We zagen buurtschap Dolberg op afstand heel fraai liggen. Via Walem werd de Goudsberg bereikt. Hier sloegen we af naar de Schaelsberg met daarachter Kapel De Kluis. Via boerderij Euveren bereikten we Valkenburg weer en ook de 5e rustpost op 33,9 km.
Langs het NS station van Valkenburg en de wijk Stoepert verlieten we Valkenburg weer. We staken de A79-snelweg over en dwaalden nu een tijd door het Ravensbos. Hier werden onze schoenen zelfs even nat van water op het pad door een beekje. Na buurtschap Strabeek volgden we een pad door natuurgebied Ingendael met rondlopende Schotse Hooglanders en tevens schietterrein. In de verte was hotel restaurant St.Gerlach zichtbaar. Even volgden we nog de Geul en tenslotte voerde nog een laatste klim ons naar de finish. De totale afstand bedroeg deze dag 40,980 km.