tweede dag Ronde van Zuid-Limburg 2000 Terug naar het overzicht van de Ronde van Zuid-Limburg Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Ronde van Zuid-Limburg 2000

Schin op Geul Mauritiuskerk Op maandag 22 mei 2000 werden we met de trein naar Schin op Geul vervoerd. Hier gingen we van de route af omdat we er niet van houden om in de meute achter elkaar te lopen. In het centrum van Schin op Geul kwamen we, op zoek naar een café om koffie te drinken, een markeerder van de Ronde van Zuid-Limburg tegen. Hij dacht dat we verkeerd waren gelopen. Nu bezichtigden we de begraafplaats van de nabij gelegen kerk omdat de kerk zelf op slot zat. Het centrum van Schin op Geul lag op ± 10 km van de officiële route. Nadat we het officiële parkoers hadden opgepakt kwamen we spoedig langs een hotelletje waar we koffie hadden kunnen drinken. Maar nu besloten we door te lopen. De markeringen waren al weggehaald. Daar hadden we al wel rekening mee gehouden. Maar wat we hierdoor niet wisten was, dat een omleiding niet getraceerd kon worden. Dit omdat de omleiding op een asfaltweg begon. Voetsporen zijn hierop niet te zijn. Wij konden echter van het oorspronkelijk geplande parkoers genieten.
Zuid Limburgse Stoomtrein Maatrschappij In Schoonbron staken we de Valkenburgerweg over. Daarna kwamen we uit bij de Geul. Deze volgden we een tijd. Het parkoers voerde door weilanden. Af en toe waren er mogelijkheden om uit te glijden. Hier maakten wij geen gebruik van. Maar slechtzienden hadden hier wel kunnen uitglijden als het parkoers hier langs was gekomen. Verderop kwam van links de pijlophaler aangelopen. Hij vroeg of wij soms de Ronde van Zuid-Limburg liepen. In Etenaken volgden we zo’n 600 meter een verkeersweg. Opnieuw sloegen we af en dwaalden door weilanden naar Wijlre. Dit is het wapen van Wylre.

Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Vlak voorbij de watermolen van Wijlre, die volop draaide, was nog net voor de plaatselijke bierbrouwerij een verzorgingspost op 5 km. Voor het kasteel van Wijlre sloegen we af en volgden nu een grintweg langs de Geul naar en door Stokhem.
Het fraai langs de Geul gelegen dorp Wijlre maakt sinds 1982 deel uit van de gemeente Gulpen. De aanblik van het dorp wordt overheerst door de meer dan honderd jaar oude Brand Bierbrouwerij, de brouwer "waar Limburg trots op is". Het kasteel dat in Wijlre ligt is door een gracht omgeven en is gebouwd in de tweede helft van de 17de eeuw door de heren van Wachtendonck. De carrévormige dienstgebouwen rond de fraaie binnenplaats met keibestrating dateren uit de 18e eeuw. De watermolen draagt het jaartal 1776 maar is veel ouder.
Na Huize Schoonzicht liepen we weer dichter langs de Geul. We kwamen langs camping De Anemoon met het bijbehorende NIVON-huis. Daarna liepen we onder de Keutenberg naar Engwegen. Daarna bereikten we (opnieuw) het centrum van Schin op Geul. Langs een voormalige forellen-kwekerij verlieten we Schin op Geul weer. Opnieuw volgden we een pad langs de Geul tot aan de Drie Beeldjes. Hier staken we een wit bruggetje over de Geul over, echter nog niet voor de laatste maal. In een bocht van ons pad kregen we uitzicht op kasteel Genhoes.
Kasteel Genhoes (het-versterkte-huis) is waarschijnlijk ontstaan uit een in de 11e of 12e eeuw gebouwde woontoren. Het oudste gedeelte van het imposante slot is gotisch; de voorgebouwen zijn in Limburgse barok, terwijl de boogbrug Romaans is. Tijdens de 80-jarige oorlog werd het kasteel, dat door een slotgracht is omgeven, door brand verwoest (1577). In het begin van de 17e eeuw vond een algemeen herstel plaats. De slothoeve dateert uit de 18e eeuw.
Even verderop kwamen we langs kasteel Schaloen.
Het romantische kasteel Schaloen, dat door grachten is omgeven, werd reeds in 1375 genoemd. Twee boogbruggen leiden naar het van hoektorens (1575) voorziene kasteel. In 1656 werd het, tijdens de Spaans-Nederlandse oorlog verwoeste kasteel, herbouwd in de vorm van een rechthoekig huis door J.R. Hoen van Cartels. Het poortgebouw dateert uit 1701. Verdere uitbreidingen kwamen tot stand in 1721 en 1738. In 1894 vond een restauratie in neogotische stijl plaats door architect Dr. Cuypers. De bijgebouwen van het kasteel herbergen hotelkamers, appartementen, restaurant en terras.
We staken de Oude Valkenburgerweg over en betraden nu het natuurgebied Gerendal. Na het St. Jansbos dwaalden we door het Biebos. Na een lange afdaling van 140 naar 80 meter bereikten we een buitenwijk van Valkenburg. We mochten nog niet meteen naar het centrum van Valkenburg lopen. Langs het Sprookjesbos en de nodige stijgingen en dalingen over (gladde) trappen liepen we onder de stoeltjeslift naar de Julianatoren door naar de grote rust in Hotel Lobelia. Het was hier erg druk en we besloten naar een andere rustgelegenheid uit te kijken. We vervolgden het parkoers langs de Grendelpoort en door het Halderpark met het bijbehorende kasteel Den Halder. Opnieuw volgden we de Geul en kwamen nu door kasteelpark “Oost”.
Dit is het wapen van Valkenburg.

Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Dit is een oud wapen van Heerlen.

Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag
In 1563 werd Oost genoemd als hoeve en in 1587 als kasteel toebehorende aan P. v.d. Hoff, drossaard van het Land van Valkenburg. De Belgische jonkheer De Villers de Pité herbouwde in 1830 het hoofdgebouw. Van het oude gedeelte resteren nog de westelijke vleugel (windvaan 1757) en het verbindingsstuk met de hardstenen vensteromlijstingen. Tegenwoordig in gebruik als trouwzaal, vergader-, party- en congrescentrum.
Over een steil pad verlieten we de Geul, nu definitief. Bij Kapel De Kluis was weer een parkoerswijziging. De regen van de vorige dag had veel paden verraderlijk glad gemaakt. Deze dag was het gelukkig de hele dag droog gebleven. Verder liepen we door Walem, Koulen, Termaar en Klimmen. In Klimmen was bij een sportterrein de laatste verzorgingspost op 22 km. Daarna liepen we verder door Craubeek naar Barrier. Tenslotte kwamen we langs de kastelen Hearen, Cortenbach en Ter Worm alvorens de finish te bereikten. De totale afstand bedroeg deze dag 29,5 km. De 58e Ronde van Zuid-Limburg wordt gehouden op 10 t/m 21 mei 2001.