Europäischer Fernwanderweg E1 / E6

datum zaterdag 21 augustus 1999
traject Kupfermühle grensovergang Duitsland/Denemarken - Flensburg - Hornholz Munkwolstrup - Sankelmark
wandeltijd 6 ¾ uur
weer half tot zwaar bewolkt met een paar buitjes
overnachtingsadres Hotel Seeblick, Restaurant-Café, Inhaber Ruhnau KG, tel. 04630-377, Bundesstraße 76 Nr. 8, 24988 Sankelmark.
Overnachtingprijs DM 98

Flensburg

We kwamen rond 6 uur aan in Flens­burg. Het was wat somber weer met wat lichte regen. Hier namen we de bus naar het busstation. Met een o­ver­stap­ tijd van 30 minuten op het bus­sta­ti­on vertrokken we om 6.45 uur naar Kupfermühle, grens­o­ver­gang Duits­land/Denemarken. De bus deed er een half uur over.
Bij de grensovergang haalden we ons eerste stempeltje op onze stempelkaart. De douane dacht eerst dat we de grens over wilden gaan en vroeg om onze paspoorten. Voor de zekerheid werd gecontroleerd in hun computersysteem of we niet gezocht werden. We maakten een foto van een wandelbordje over de E1 + E6. Daarna liepen we naar het nabij gelegen hotel. Hotel des Nordens, An der Dänischen Grenze, An der B200, D-24955 Harrislee, tel. 0461/702-0, Fax: 0461/702702. Het duurde zo’n 10 minuten voordat de koffiejuffrouw zich meldde. Er zaten wel verschillende hotelgasten te ontbijten.
Rond 8 uur gingen we echt op pad. We liepen een tijdlang door de bossen van Flens­burg. Daarna hadden we uitzichten op een inham van de Oostzee. Daarna liepen we door buitenwijken van Flensburg naar het station, vervolgens liepen we door de Nordertor het centrum van Flensburg binnen en kwamen bij de haven uit . Hier liepen we ook een eind langs. We merkten aan ons zelf duidelijk, dat het de eerste dag was voor wat betreft de vermoeidheid.
Na het station verzwikte ik mijn voet en schrokken we hiervan behoorlijk. Maar het liep gelukkig goed af. Via industrieterreinen verlieten we Flensburg. We kwamen net buiten Flensburg langs een grote steen met een wapen erin. Op weg naar Hornholz kwam een dame ons tegemoet gelopen met een paard. Zij had een jaar (1985) in Den Haag gewoond in het Statenkwartier, Prins Hendriklaan. Even later kwam haar man achterop die op de fiets reed. Hij had in Amsterdam gewoond en met hem spraken we Nederlands.
Daarna liepen we langs de boerderijen Julianahof en Sophienhof. Deze huizen werden in de tweede helft van de 18e eeuw door Denen gebouwd. Het noordelijke gedeelte van Duitsland was vroeger Deens grondgebied. We volgden weliswaar een asfaltweg, maar het was hier wel mooi en rustig. Onze psychische toestand was als een “dip” tijdens een 100 km tocht in de nacht. Als er rustmogelijkheden waren, dan rusten we. Rustmogelijkheden zijn bankjes, omgezaagde bomen langs de weg of stenen muurtjes van tuinen bij huizen.
Sankelmarkt See

Op een bankje in Munkwolstrup besloten we om in de eerste o­ver­nach­ting­mo­ge­lijk­heid te overnachten. Dat werd Hotel Seeblick te Sankelmark . Toen we hier aankwamen rond kwart voor drie, gingen we rond drie uur naar bed en sliepen tot halfzes. Daarna gingen we rond half zeven eten tot ongeveer 20.45 uur. Na afloop van de maaltijd dronken we Blau Frankische Rotwein.