Vorig verslag van het Gelrepad Volgend verslag van het Gelrepad terug naar het overzicht van het Gelrepad Terug naar het overzicht van de LAW's, streek- en NWBpaden op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Gelrepad: Ede - Enschede

datum woensdag 15 april 1998
traject Hoenderlo - Loenen - Eerbeek - Hall - Brummen
wandeltijd 7¼ uur
weer Aanvankelijk overwegend droog. Spoedig later lichte regen. Nadat we de eerste bossen verlieten trokken we de regenbroeken aan. We liepen ook veel met de paraplu.
overnachtingadres Hotel Bakker, Vorden
Overnachtingprijs ƒ 155,00

Dit is het wapen van Brummen. Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm  Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag We konden pas om 8 uur ontbijten. En toen moest men nog beginnen met het ontbijt klaar te maken, zodat het feitelijk pas om 8.15 uur begon. Maar het ontbijt smaakte wel prima. Eerst 2 toosten, daarna 2 warm gemaakte broodjes, een gebakken ei, een snee wit en een snee volkoren-bruin brood, een krentesnee, een plak koek, een beschuit en Coos nam ook nog een roggetje.
Na een bezoek aan de bakker (12 lekkere broodjes) en de supermarkt (2 liter Punica) begaven we ons rond half tien definitief op pad. We kwamen deze dag verschillende keren langs plekjes van de Apeldoornse 4-daagse. Als eerste kwamen we langs de twee witte kerkjes van Hoenderloo. Om de Miggelenberg heen liepen we over brede boswegen Hoenderloo uit. Bij Schenkesheul met een heideveld op een heuveltje, was het ook weer heel mooi.
We verlieten het bos bij restaurant De Goudrenet en hier dronken we een kop koffie. Toen we dit restaurant weer verlieten trokken we de regenbroeken aan. We staken even later de A50-snelweg over. Over een paar lange boswegen liepen we naar de Vrijenberg-spreng en volgden deze geruime tijd. Daarbij kwamen we langs een drietal watervallen.
Het plaatsje Loenen kwamen we binnen, zoals we dat ook met de Apeldoornse 4-daagse doen. Alleen sloegen we nu niet af naar een café-restaurant voor een grote rust, maar volgden we de wit/rode markering een andere kant op. Onder een afdakje van een meubelzaak schuilden we tijdens onze lunch. Tussen voetbalvelden door verlieten we Loenen en liepen naar de spoorlijn Dieren-Apeldoorn. Deze spoorlijn wordt alleen in de zomermaanden gebruikt.
Daarna liepen we langs Eerbeek. Bij een oude watermolen annex café hadden we een grote rust. Hier besloten we definitief deze dag niet naar Vorden te lopen, zoals oorspronkelijk het plan was, maar te stoppen in Brummen. En vandaar verder te rijden met de trein naar Vorden omdat we daar overnachting hadden gereserveerd. We verlieten Eerbeek weer en staken het Apeldoorns kanaal over.
Hier kruisten we het Maarten van Rossumpad. Even verderop kwamen we langs het NIVON ABK-huis . Daarna liepen we door naar buurtschap Hall. Opnieuw liepen we mooi door bossen, nu in de richting van Brummen. Coos vond in het struikgewas een routebeschrijving van de Wandelsportvereniging Brummen, opgericht in 1979 die op paasmaandag 13 april 1998 hun Veluwezoomtocht hadden.
Verderop kwamen we langs Huize Leusveld. In 1911 is dit huis gebouwd als landhuis. Eén keer in de 6 dagen wordt de klok van Huize Leusveld opgewonden ten behoeve van alle buurtbewoners en passanten. In een weiland zagen we nog een ooievaar zitten. Als laatste kwamen we deze dag nog langs Huize Groot Engelenburg. Rond kwart voor vijf kwamen we bij NS-station Brummen aan.
Brummen is in 1795 ontstaan als gemeente. Het omvatte toen reeds de dorpen en buurtschappen Eerbeek, Hall, Leuvenheim en Voorstonde. Brummen heeft nu ongeveer 21.360 inwoners. Met de trein reden we via Zutphen naar Vorden. Vandaar liepen we naar ons overnachtingsadres Hotel Bakker.