Vorig verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Volgend verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg terug naar het overzicht van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Niederösterreichische Landesrundwanderweg
datum woensdag 3 september 1997
traject Nebelsteinhütte - Maissen - Wultschau - Weitra - Ulrichs - Dietmanns - Gmünd.
hoogten 460 - 1017 meter
wandeltijd 9¼ uur
weer Licht tot onbewolkt
overnachtingadres Familie Schurnig, Gasthof zum Meridianstein, Fremdenzimmer, A3950 Gmünd, Schremser Straße 40, ( 02852-52343
Overnachtingprijs 2 x Osch. 260
uitgaven Nebelsteinhütte overnachting, ontbijt en avondeten 586, Gmünd Supermarkt 48, overnachting en avondeten 913, dagtotaal 1547, totaal 10.115

Dietmanns Dietmanns Bründlkapelle We konden niet voor 8 uur ontbijten. Het werd uiteindelijk 9.15 uur voordat we de hut verlieten. De gebruikelijke inkopen deden we nu niet, omdat er natuurlijk geen supermarkt was. We daalden geleidelijk af. We zagen al de eerste toeristen naar de Nebelsteinhütte lopen. Eerst volgden we grintwegen. Later dwaalden we over grint- en zandpaden door de bossen.
In Maissen kwamen we langs Waldpension Nebelstein . Er was hier een brievenbus om een kaart te posten. Maar vlak voor de brievenbos lag een hele grote hond. Daarop keerden we om. Maar meteen daarna kwam “de post” aangereden en postten we bij hem persoonlijk de kaart. We liepen verder door en kwamen bij Gasthaus Holzmühle. Naar, door en even voorbij Wultschau liepen we over een verkeersweg. Daarna dwaalden we door bossen langs de Wultschaubach en door het Gabrielental. Hier zagen we een paar keer een afslag naar een bron en een steen uit 1864.
Gmünd Gmünd In Weitra bezichtigden we de kerk en namen een viertal foto’s van het centrum. We verlieten Weitra weer en liepen wel vijf maal over een smalspoorbaan. We zagen (en hoorden) een treintje rijden, een soort metrotreinstel. In Ulrichs staken we een weg over en bij een huis hielden we een rust op een grasweide. We kwamen langs een grote boerderij Friedrichshof, maar de boerderij leek onbewoond. Verderop liepen we een eind verkeerd omdat markeringen en het afslaande pad overwoekerd waren. Toen we de weg, die we verkeerd hadden gelopen terugliepen, zagen en aten we vele bramen. Hier begon de ellende met muggen.
In Dietmans hadden we nog een rust op een bankje. Daarna kregen we opnieuw veel last van muggen. Doordat we ook te weinig dronken ging ons tempo omlaag. In Gmünd waren we om 18.30 uur in supermarkt Billa. Daarna zocht ik drie kwartier lang naar een overnachtingsadres. Daar kwamen we om 19.45 uur aan. We douchten en aten warm.