Vorig verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Volgend verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg terug naar het overzicht van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Niederösterreichische Landesrundwanderweg
datum maandag 25 augustus 1997
traject Hollenstein an der Ybbs - Seimannslehen - Krenngraben - Hohenlehen - Seeburg - Opponitz
hoogten 410-475 meter
wandeltijd 4 uur
weer Vrijwel onbewolkt, veel zon
overnachtingadres Imnitzer Christine, Hauslehen 87, 3342 Opponitz, ( 07444-518
Overnachtingprijs 2 x Osch. 120
uitgaven treinkaartjes Amstetten - Hollenstein an der Ybbs Osch. 156, batterij Coos Osch. 199, kaarsje Osch. 10, Spar (Amstetten) Osch. 36, Spar (Opponitz) Osch. 30, avondeten Osch. 371, totaal Osch. 802.

Hollenstein an der Ybbs We werden rond 6 uur wakker. Om 6.45 uur kregen we ontbijt en rond 7.30 uur stapten we in Wels uit de trein. Hier kochten we een treinkaartje van Amstetten naar Groß-Hollenstein. Daarna stapten we over op de trein naar Amstetten. Hier kwamen we om 9.15 uur aan. In Amstetten vertrok onze aansluitende trein niet zoals verwacht om 9.21 uur, maar om 10.26 uur. Door deze extra overstaptijd konden we een batterijtje kopen voor het fototoestel van Coos. Ze had bij P&M een batterij gekocht die te groot bleek te zijn. Rond 10.55 uur kwamen we aan in Waidhofen an der Ybbs. Daar namen we de Ybbstalerbahn naar Gstadt. De trein vertrok uit Waidhofen an der Ybbs om 11.23 uur en kwam om 11.35 uur aan in Gstadt. Hier hadden we opnieuw een overstaptijd van een uur. Om 12.37 uur vertrokken we en kwamen om 13.08 uur aan in Hollenstein an der Ybbs .
Overnachtingsadres in Opponitz bij Franz Tazreiter, Thann 12 We liepen eerst even het dorp in. Bij de Information informeerden we naar ons geplande overnachtingsadres. Dit lag in een andere gemeente en daarvoor moest eerst naar die andere gemeente worden gebeld. Het bleek een goed idee te zijn geweest, dat we bij de informatie naar ons geplande overnachtingsadres hadden geďnformeerd, want het bleek te zijn gesloten. We begaven ons op weg en volgden wandeling nr. 208 en markering LRWW. Tot Krenngraben volgden we een oude verkeersweg, die rustig en ook smal was. Daarna volgden we een km een drukkere, bredere verkeersweg. Daarna ging ons pad over in een grintweg die af en toe aardig dichtgegroeid was. We bleven steeds de Ybbstaler smallspurbahn volgen en ook de rivier de Ybbs. Af en toe zagen we badgasten in of op de drooggevallen gedeelten van de Ybbs.
Verschillende keren lasten we pauzes in, in de schaduw, vanwege de warmte. We deden het ook rustig aan omdat het de eerste wandeldag was. We moesten ons nog inlopen. Bij Seeburg verlieten we de hoofdroute. Nu volgde een steil stuk en even later bereikten we Opponitz . We vonden al gauw een privatzimmer . Daarna gingen we gauw (vanwege mogelijke sluitingstijd) naar een kleine supermarkt om onze dorst te lessen met melk en Punica grapefruitsap. Na het douchen liepen we naar Gasthof Bruckwirt, Inh. Franz und Sylvis Tazreiter, Thann 12, 3342 Opponitz, ( 07444/229-0.