Vorig WS78 verslag volgend WS78 verslag Terug naar de overzicht van alle WS78 wandeltochten Terug naar de homepage van Henri Floor Met WS78 vanuit Ede

embleem WS78 Dit is het wapen van Ede.
Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Op zaterdag 1 maart 1997 liepen wij de WS78 wandeltocht vanuit Ede na. De tocht werd een week tevoren (22 februari 1997) georganiseerd. Henri was toen ziek, terwijl Coos halverwege uitviel. We reden met de trein naar NS- station Ede-Wageningen en liepen vandaar naar punt 3 van de parkoersbeschrijving. Over de Van Heutzlaan liepen we naar een kazerne en volgden verderop een zandweg tussen kazernes door. We kwamen in het bosgebied De Sysselt. We bereikten het hoogste punt van de dag, ruim 50 meter boven NAP. Door het Zuiderbos daalden we af naar de Ginkelse Heide. We staken dit heidegebied over via de westflank. We staken de provinciale weg N224 over en stegen opnieuw over een heideveld. Nu beklommen we de Drieberg.
Op het hoogste punt, zo’n 45 m boven NAP, liepen we langs grafheuvels. Van hier hadden we fraaie vergezichten op buurtschap Driesprong en bosgebied De Valouwe. Ons pad daalde en na het heidegebied bereikten we het Edesche Bos. Hier dwaalden we een tijdlang door. Bij restaurant de Driesprong staken we een verkeersweg over en dwaalden vervolgens een tijdlang door het Roekelse bos. Langs het Mosselse Veld zetten we koers naar Otterlo. Bij camping Egypte Zuid kwamen we nog langs een drafbaan.
cafe de Waldhoorn te Otterloo In een supermarktje naast de grote rust, restaurant De Waldhoorn lesten we onze ergste dorst. Daarna rusten we nog even in voornoemd restaurant.
We verlieten Otterloo weer en kwamen langs een groot natuurbad. Door de rand van camping De Wije Werelt en langs het Otterlosche Buurtbosch dwaalden we door het uitgestrekte Planken Wambuis. Weliswaar volgden we een tijdlang een asfaltfietspad, maar het was hier wel heel mooi. We kwamen nog zo’n 10 Gelrepad- (Ede-Enschede) lopers tegemoet. Sommigen hadden flinke zware rugzakken om. Even voorbij theeschenkerij De Mossel (‘s-winters echter dicht) zagen we eerst in de verte paarden (los) lopen. Verderop liep ons pad vlak langs (los-)lopende paarden. De paarden stoorden zich amper aan ons. In de Planken Wambuis ligt Het Oude Hout, een zeldzaam oud Veluws eikenbos. Het geheel is aangewezen als rustgebied voor de dieren. Verder leven er dieren als edelhert, wild zwijn, vos, das en boommarter. Er broeden onder meer raven en vijf soorten spechten: de draaihals, de zwarte-, de kleine bonte-, de grote bonte- en de groene specht. Verder komen er nachtzwaluwen en boomleeuwerik voor.
cafe de Waldhoorn te Otterloo Via het bosgebied Kreelse Zand en Hindekamp liepen we weer terug naar de Ginkelse Heide. Hier aangekomen liepen we eerst nog langs het airborne monument en de schaapskooi. Het airborne monument is ter herinnering aan de luchtlandingen op de Ginkelse Heide in september 1944 bij de slag om Arnhem. Het was behoorlijk druk in de schaapkooi. Zowel met schapen en lammetjes, als met mensen. Dat kwam waarschijnlijk ook door het mooie, zonnige weer.
We staken de Ginkelse Heide over. Eerst kwamen we langs een gebied waar mensen aan het vliegeren waren. Verderop waren mensen druk bezig met het besturen van hun speelvliegtuigjes. Langs de zuid- en westkant van bosgebied De Sysselt liepen we weer terug naar ons startpunt. Het was een mooie dag geworden met maximum temperaturen van 12°. De tijd, waarbinnen we deze tocht aflegden was beslist geen record. Maar met ruim 8½ uur waren we toch best tevreden. Doordat we vroeg waren gestart, zo rond kwart voor acht, waren we toch ook bijtijds weer binnen.