Vorig verslag van de Voralpiner Weitwanderweg 04 Volgend verslag van de Voralpiner Weitwanderweg 04 terug naar het overzicht van de Voralpiner Weitwanderweg 04 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Voralpiner Weitwanderweg 04
datum zaterdag 7 september 1996
traject Jagersimmerl/Habernau(577) - Almsee(589) - Nesseltalbach - Deutsches Seehaus am Almsee (590, te voet)
Deutsches Seehaus - Scharnstein (bus)
Scharnstein - Gmunden (taxi)
Gmunden - Ebensee (trein)
hoogten 577 - 780 meter
wandeltijd 3˝ uur
weer zwaar bewolkt met (veelal lichte) regen
temperatuur 10°.
overnachtingadres Gasthof Pension Himmel, Emil Hofinger, 4802 Ebensee Oö, Berggasse 27, ( 06133 - 5463
Overnachtingprijs 2 x Osch. 250
uitgaven Jagersimmerl: overnachting Osch. 780, Scharnstein: Konditorei Osch. 120, Gmunden: taxi Scharnstein Gmunden Osch. 450, trein Osch. 68, kaarsje Osch. 7. Subtotaal Osch. 1425, totaal Osch. 15306.

Rond kwart over negen gingen we op pad. Dit late vertrek had vooral te maken met het feit dat we pas om 8.00 uur konden ontbijten. Eerst liepen we naar en langs de Almsee. Daarna steeg ons pad over een smal pad. Later volgden we lange tijd grintwegen. We kwamen een auto tegen, die sneeuw op zijn dak had liggen. Op een gegeven moment sloegen we van de grintweg af en daalden af naar de Nesseltalbach. Hier lag als brug 4 balken tegen elkaar vast. De balken zagen er glad uit. We durfden er niet de wildstromende beek mee over te steken. Daarop keerden we terug naar het Deutsches Seehaus. Daar besloten we eerst de lijnbus te nemen. Maar die bleek pas rond 5 uur te vertrekkenen het was pas 1 uur.
Op een nabij liggende parkeerplaats zagen we drie niet-lijnbussen staan. We vroegen aan een chauffeur of we een eind mee terug konden rijden. We vertelden dat de eerste bus pad om 5 uur vertrok. De buschauffeur zei dat dit normaal niet kon, maar hij zou het aan de reisleidster vragen. En die vond het goed. De bus reed namelijk een daguitstapje naar de Almsee vanaf Wenen. Voordat we in de bus stapten werden we nog aangekondigd als twee wandelaars uit Holland, die anders tot 5 uur op de lijnbus moesten wachten. Hij vertrok rond half twee. In de bus kregen we koffie aangeboden.
Rond 2 uur kwamen we aan in Scharnstein. Daar aten we gulashsoep in de Konditorei en dronken koffie. Van Scharnstein reden we met een taxi vanuit Grünau naar Gmunden. Van Gmunden reden we verder met de trein naar Ebensee. Rond vier uur hadden we een overnachting gevonden in Gasthof Pension Himmel. Daarna bezichtigden we de kerk. We zetten er nog een kaarsje. Het was een grote kerk met een apart hoekje voor de kinderen / jongeren. Verder liepen nog wat rond in de plaats, maar de regen deed ons weer snel besluiten Gasthof-waarts te keren. Daarna douchten we en aten warm in Gasthof Pension Himmel