Voralpiner Weitwanderweg 04
datum maandag 26 augustus 1996
traject Baden(380) - Jagerhaus (400, vervallen) - Schutzhaus Eisernes Tor - Hoher Lindkogel(834) - Schwarzensee(530) - Peilsteinhaus (716)- Hafnerberg(478) - Altenmarkt an der Triesting(410) - Thenneberg(412).
hoogten 380 - 834 meter
wandeltijd 9 uur
weer zonnig tot licht bewolkt
temperatuur 24
overnachtingadres Gasthof Postl, Thenneberg 42, ( 02673-2621
Overnachtingprijs 2 x Osch. 250-300
uitgaven Baden: overnachting Osch. 600, Spar Osch. 98, Eisernes Tor Osch. 45, Peilsteinhaus Osch. 97, Hafnerberg Osch. 10, Altenmarkt Osch. 34, Thenneberg: Osch. ADEG 64. Subtotaal Osch. 948. Totaal Osch. 2941.

Na het ontbijt maakten we eerst een foto van ons overnachtingadres . Daarna liepen we naar een supermarkt (Spar). Hier deden we onze gebruikelijke daginkopen. Daarna begaven we ons op pad, Baden uit. In een bosgebied zagen we een vreemd hekwerk over het pad gespannen. Het bleek het definitieve eindpunt van een Rodelbahn te zijn. Een verwijzing naar de ru ne Raueneck vonden we niet. Ons pad voerde mooi door de bossen naar hotel J gerhaus. Het huis bleek aan het vervallen te zijn. Ons pad steeg opnieuw.
Nu dwaalden we door het Kalterbergerbos. Het was behoorlijk warm. Door het stijgen transpireerden we behoorlijk. We kwamen nog een fietser tegen. Ook zagen we nog een keer een auto onverwachts in het bos staan. Vlak voor het Schutzhaus Eisernes Tor liepen we onder een ijzeren hekwerk met de naam Eiserners Tor . Naast de hut stond een toren , waar twee dames zaten en een lekkere Almdudler dronken. Het waren fietsers en zij hadden ook wielrijdersbroeken aan. De hut had rustdag, maar je kon bij een automaat blikjes limonade en bier kopen. Ik trok hier mijn blouse en shirt uit om te laten drogen van het zweet. We lunchten hier en aten de eerste plakjes verpakte kaas op, die verpakt waren in de winkel van de familie Gaikhorst.
Even na de hut kwamen we over de Hoher Lindkogel. Daarna kwamen we op een kruispunt van wegen, het Hirschenkreuz. Hier was in 1961 opnieuw een kruis opgericht. Op de afbeelding stond een hert, een paard, een jager en een hond. Verderop liepen we over de Allandriegel. Tussen de bomen en struiken hadden we hier fraaie vergezichten. Bij Zobelhof verlieten we eigenlijk voor de eerste keer het bos tijdens deze wandeling. We kwamen langs een manege waar paarden werden gefokt.
Bij Obermaierhof in Steinfeld liepen we even over een verkeersweg, maar na een paar honderd meter sloegen we weer af en liepen tussen boerderijen door. We zagen hier nog twee struisvogels. Het pad werd nu even wat minder mooi, want nu volgden we enige tijd asfaltwegen. Hier kwamen we nog een wandelaarster met rugzak en uit Baden tegen. Haar naam hebben we vermoedelijk later in het huttenboek van het Peilsteinhaus zien staan. In het plaatsje Schwarzensee hadden we nog een rust onder een boom, waarvan de takken tot aan de grond reikten. We zagen deze bank toevallig op zoek naar een bank in de schaduw. Vlakbij kwam een dame met haar auto aangereden. De dame nam haar kind in een zitje op haar schouder. Zij nam de makkelijkste weg.
Wij namen de offici le route en die was na Schwarzensee behoorlijk steil. Het steile pad was recentelijk gerenoveerd met trappetjes. Even later bereikten we het Peilsteinhaus en dronken er wat.
We zagen hier veel klimmers met touwen en carabiners. Hier in de buurt waren vele steile wanden, een eldorado voor klimmers. We kochten hier nog een speld van de hut. Verderop hadden we even problemen met het parkoers omdat het niet meer liep, zoals het was ingetekend. Bij een weiland met ingepakte grasrollen maakten we nog een foto .
Via buurtschap N stach kwamen we in Hafnerberg . Hier bezochten we de Wahlfahrtskirche. Deze was zeer mooi. We mochten er gewoon in rondkijken. Daarna liepen we door naar Altenmarkt an der Triesting. In het centrum van Altenmarkt vroegen we in Gasthof Franz Bohm of er nog een kamer vrij was. Maar alles was bezet. Wegens wegwerkzaamheden waren alle kamers bezet door de arbeiders.
Franz Bohm stelde voor een overnachting in Thenneberg. Wij vroegen of hij voor ons daarheen wilde bellen en een overnachting wilde reserveren en dat deed hij. Daarna liepen we langs een verkeersweg naar Thenneberg. Daarbij stootte ik mijn hoofd tegen een lage lantaarn. Maar het viel gelukkig mee. In Gashof Postl namen we onze intrek in kamer 6. We kochten nog wat bij de ADEG en bezochten de kerk. Daarna douchten we en aten warm in het Gasthof.