Vorig verslag van de Ruperti Weitwanderweg 10 Volgend verslag van de Ruperti Weitwanderweg 10 terug naar het overzicht van de Ruperti Weitwanderweg 10 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Ruperti Weitwanderweg 10
datum dinsdag 20 juni 1995
traject Peilstein - Berging - Eschnerhof - Lengau - Schröck (776 m) - Gatterl - Kickingerödt - Ameisberg - Haltschlag (756 m) - Vatersreith - Hutstein - Oberkappel (511 m).
afstand 18½ km
hoogten 511 - 941 meter
wandeltijd 6¾ uur
weer Hele dag zonnig
temperatuur 24-26°
overnachtingadres Sporthotel Fischer, Inh. E.u. H. Fischer, A-4144 Oberkappel, ( 07284-216.
Overnachtingprijs Osch. 390
uitgaven Overnachting van 18 t/m 20 juni 1995 te Peilstein 780, Ameisberg 96, Spar Peilstein 52, zwemmen Oberkappel 40, Spar Oberkappel 32.

Niederranna Na het ontbijt en na de inkopen vertrokken we rond 9 uur. Eerst bekeken we nog de kerk van Peilstein en zette er een kaarsje. Net buiten Peilstein liepen we even verkeerd. Maar we werden meteen gecorrigeerd door iemand die ons toeriep dat we een grasweg moesten nemen. Hij was juist die grasweg af komen lopen. Boven aan de grasweg, in Berging, vroeg een man uit Wenen de weg naar de Biotoop. Dat wisten we natuurlijk niet, maar we kwamen er later wel langs. Het tempo lag door de hitte niet erg hoog. De route was hier ook nieuw, doordat we op de heenweg een andere route hadden genomen, toen vanwege vermoeidheid en de lange tijd die we toen al onderweg waren. Het was nog flink klimmen door de bossen. We klommen van een hoogte van 600 m naar 800 meter.
In Eschernhof volgden we even een asfaltweg. We zagen erg veel mensen die deze dag op het land werkten. De rust werd af en toe verstoord door de motoren van de tractoren. Vanaf Eschernhof hadden we het traject ook al heen gelopen tot aan Niederranna. Oberkappel Fischerwirt Via Lengau kwamen we in Schröck. Even hier voorbij hadden we een rust bij een rotspunt. Er stond een bordje bij met een legende. Het verhaal gaat, dat vroeger op deze rotspunt de duivel zat. Als kerkgangers hier langs kwamen joeg de duivel hen schrik aan door heel hard te gaan schreeuwen. Hiernaar zou het buurtschap Schröck genoemd zijn omdat deze naam wat lijkt op het Duitstalige woord schrikken.
Bij Feldness besloten we een oude markering te volgen. Aanvankelijk ging dat goed, maar het pad werd steeds smaller. Toen het haast niet meer ging hoorden we een stem, die vroeg of we problemen hadden. Het was een man uit de buurt, die met hakhout bezig was. Hij was gekleed in korte broek en T-shirt. Hij bood ons aan om ons op het goede spoor te zetten, dwz. naar Gatterl. Dat aanvaarden we dankbaar. Over een brede grintweg liepen we nu een tijdlang door de bossen. Coos vroeg mij nog wat ik gedaan zou hebben als wij de man niet getroffen hadden. Daarop zei ik, dat als het helemaal niet meer ging, dat we dan de markeringen terug hadden gevolgd tot het punt waar we de route ook op de heenweg hadden gevolgd.
Oberkappel Fischerwirt Na een klein stukje asfaltweg kwam de besteiging van de Ameisberg. Hier dronken we Almdudler en bestegen de uitzichttoren. Daarna daalden we via Haltschlag en Vatersreith af naar Oberkappel. Foto 73 en ansichtkaart 11 is even voor Oberkappel. Eerst probeerden we een Privat Zimmer, maar het werd Sporthotel Fischer. Vlakbij was een zwembad, dat we uitprobeerden. Het water zou volgens opgave 26 graden zijn, maar volgens mij leek het hooguit 20 graden. Of misschien waren we wel zo oververhit. Hoewel we hier nog geen uur in verbleven, was Coos na afloop toch wat verbrand. De felle zon scheen op het water, die voor een flinke reflectie zorgden. Ik vond het er voor mijn ogen onbehaaglijk. De avondmaaltijd bestond uit Fritattensuppe, Forel, Lasanja en beiden ook sla. Een liter Burgenländische rotwein complimenteerde het geheel.