Vorig verslag van de Ruperti Weitwanderweg 10 Volgend verslag van de Ruperti Weitwanderweg 10 terug naar het overzicht van de Ruperti Weitwanderweg 10 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Ruperti Weitwanderweg 10
datum zondag 18 juni 1995
traject Niederranna (289 m) - Rannariedl (474 m)- Dorf(560) - Pühret (578 m) - Penzenstein (568 m) - Klein Mollsberg (550 m)- Forstedt - Grub(561) - Neustift im Mühlkreis (591 m) - Oberkappel (511 m) - Vatersreith - Haltschlag (756 m) - Ameisberg (941 m) - Kickingerödt - Gatterl - Schröck (776 m) - Lengau - Eschernhof/Schönberg - Danneredt - Peilstein im Mühlviertel (584 m).
hoogten 284 - 941 meter
wandeltijd 10¼ uur
weer Hele dag zwaarbewolkt en geregeld regen
overnachtingadres Gasthof Café Restaurant Hermi Fleischmann, A-4153 Peilstein 15.
Overnachtingprijs Osch. 620
uitgaven Overnachting Niederranna Osch. 400, café op Ameisberg Osch. 38, diner Peilstein Osch. 337.

Peilstein
Bij het ontbijt zei de mevrouw des huizes dat deze dag hier het Frohleichnam werd gevierd. En wel van 8.30 - 9.15 uur in de plaatselijk kerk. We hadden een uitgebreid ontbijt. Ons Overnachtingadres stond op korte afstand van de oever van de Donau (25 m). We liepen eerst naar de kerk en zagen en keken naar de dienst, die bezig was.
Rond 9.15 uur gingen we op pad en volgden de grasweg die vlak langs de Donau liep. Toen we weer op de verkeersweg uitkwamen stond daar een groep van 8 mensen op de bus te wachten. Een man kwam naar ons toe en vroeg, wat we zoal deden. Bij Rannamühl sloegen we van de verkeersweg af. We kwamen op een plek waar ons pad steil omhoog ging, maar het was niet (meer) gemarkeerd en we durfden het niet aan vanwege de gladheid door de regenval. Daarop besloten we dan maar via de verkeersweg naar Rannariedl te gaan. Maar vlak daarop sloeg een wandelpad af dat gemarkeerd was met Donau Hohen Rundwanderweg. Zo kwamen we toch nog op een leuke manier in Rannariedl.
Engelhartszell Nu volgden we enige km's de verkeersweg, maar in Dorf sloegen we af. Over grintwegen liepen we naar Pühret (578 m). Vlak voor Groß Mollsberg sloegen we af naar de Penzenstein (568 m). Even voor Penzenstein stond een luxueus kruisje. Hier stond een leuk kapelletje. En je had er een mooi uitzicht op Engelszell (292 m), Engelhartzell (302 m), en de Kraftwerke in de Donau. Daarna liepen we eerst een stuk door de bosrand. In Klein Mollsberg (550m) hadden we een rust in een bushok, lekker uit de wind. Even verderop zagen we achter een afrastering zo'n 10 reeën. In Forstedt, bij een Gasthof, liep ons pad tussen de huizen door om vervolgens over graspaden over velden verder te gaan.
Na Grub en voor Neustift was geen (goede) markering en kwamen daardoor op een ander plek uit als gepland in Neustift im Mühlkreis aan. Hier waren weer een paar Gasthofe. Dit traject was trouwens tot Oberkappel (511 m) helemaal niet rood/wit/rood gemarkeerd. Buiten Neustift liepen we spoedig weer door bossen en weiden. Even voor Oberkappel kwamen we weer op een verkeersweg uit, die we naar het centrum van Oberkappel volgden. Opnieuw hadden we een rust in een bushokje, vlakbij Sporthotel Fischer, waar we op de terugweg overnachtten. Het was nog te vroeg om te overnachten. We verlieten Oberkappel langs een Hubertuskapel. De markering was nu weer goed, want vanaf Oberkappel zaten we weer op de hoofdroute.
Na Vatersreith kwamen we bij Hallschlag (756 m). Hier was een handwijzer naar Panorama-aussicht. Daar voelde Coos niet voor, omdat het uitzicht maar een paar honderd meter was, maar ik zei dat de route er langs ging. Ja, dan was het logisch dat we er langs gingen. We bestegen de Ameisberg, met een hoogte van 941 meter. Het pad slingerde naar omhoog. Er waren velen paden om verkeerd te kunnen lopen, maar het parkoers was goed gemarkeerd. Op de top lag de Ameisbergwarte, een uitzichttoren, gecombineerd met een café-restaurant. Maar er was geen uitzicht. We dronken er een Almdudler. We daalden aan de andere kant van de berg af. Éénmaal dachten we het gebries van een wild zwijn te horen. We moesten langzaam afdalen. Het parkoers was hier steil en nat en daardoor glad.
Peilstein Hofwiese biotop Bij Kickingerödt volgden we even een paar asfaltwegen, maar spoedig volgden we grintwegen door de bossen. Er waren nieuwe grintwegen in dit gebied aangelegd, die niet op de kaart stonden, maar wel grotendeels ons wandelparkoers volgden. Door die nieuw aangelegde wegen kon ik de route niet goed op de kaart volgen. Pas bij Gatterl wist ik weer waar we zaten. We kwamen vlak voor Albenödt (747 m) uit. Het ging iets harder regenen. Daarop deden we nu ook de regenbroek aan. Na Schröck (776 m) en Lengau besloten we de hoofdroute te verlaten ter hoogte van Eschernhof vanwege de vermoeidheid en het gevorderde uur om via een rustige verkeersweg naar Peilstein te lopen. Daarbij kwamen we door de buurtschappen Schönberg en Danneredt.
In Peilstein vroegen we aan een kerkganger naar een overnachtingadres, zodat we niet lang hoefden te zoeken. We kwamen rond half acht op ons overnachtingadres aan. Snel douchten we. Na het douchen namen we onze natte spullen mee naar beneden om in een droogruimte te laten drogen. Daarna dineerden we en dronken een goed glas Blaufrankirscher Rotwein. Ik had nog aan de Gasthof-eigenaar gevraagd naar de betekenis van die vele berkentakken voor of in de kerken. Hij zei dat die werden neergezet uit een oude traditie. Wat de specifieke betekenis er van was, kwam er niet uit.